hoppsadlar, finns någon kunnig på dom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare flashlight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 769
F

flashlight

Jag söker alltså även ny hoppsadel. Inte en för en förmögenhet eftersom jag också måste ha ny dressyrsadel då ingen av dem passar hästen.

Hästen:
Fullblod med fn normal mot smal i dressyrsadel. MEn med breda bogblad och bred öht neråt. Har redan mkt muskler men kommer att bredda sig mer, skulle jag tro.

Behöver alltså smalare bomvidd men bredare sadel "nedanför". Dressursadlar ligger ju bakom bogbladet men hoppsadlar ligger fram över bogbladet.
Eller så mjuk att den inte hindrar bogarna i alla fall.

Använder ryggen mkt i hoppningen och får inte hindras där heller. Lite överbyggd.

Mina krav:

Flatback helst PEssoa eller i alla fall likn. Inga eller mycket små stöd, gärna stöd som går att sprätta loss, som på gamal Pessoan. Ej djupt säte. Jag har långa ben.

Vad kan passa? Vilken bomvidd kan man välja, dvs hur vid kan den vara med pad? Finns någon modell för breda skuldror/smal manke. Samt ryttare som ajg. Alla tips välkomna.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hoppsadlar, finns någon kunnig på dom?

Ingen? Var är alla som kan sadlar?

Ta hjälp av en sadelutprovare som kan mäta ut vilken storlek och sorts sadel du ska ha. Man måste se hästen för att säga vad som passar. Ett visst märke kanske en smal bom passar och i ett annat kanske den måste ha normal. En hel vetenskap att prova ut sadlar. Var hos sadelutprovaren igår och fick tag på en helt underbar hoppsadel som både jag och hästen älskar.

Lycka Till! :bump:

Minnaa skrev:
Ta hjälp av en sadelutprovare som kan mäta ut vilken storlek och sorts sadel du ska ha. Man måste se hästen för att säga vad som passar. Ett visst märke kanske en smal bom passar och i ett annat kanske den måste ha normal. En hel vetenskap att prova ut sadlar. Var hos sadelutprovaren igår och fick tag på en helt underbar hoppsadel som både jag och hästen älskar.

Lycka Till! :bump:

Tack men det bad jag inte om eller hur? Har haft sadelprovare ute redan o vet vad hon sa men det är svårt att hitta sadlar till en häst med den här typen. Jag vet vad hon rekommenderade. Nu är det ju så att de flesta säljer märken också och jag ville ha lite neutrala synpunkter och idéer. (Jag har inte bett någon skaffa sadeln åt mej bara komma med TIPS:idea: ) Sen kan jag prova coh kolla själv. Så tack men du missförstod nog syftet med frågan.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 694
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 737
Senast: angelwings
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 559
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V