Hoppschabrak, helskodda ridbyxor & tävlingsstövlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare solglimt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 255
S

solglimt

x Nu vill jag veta vilket hoppschabrak ni tycker är bäst! Och vilken färg, affär, märke osv. Jag sak nämligen inhandla ett, eller flera.

x Måste man ha schabrak/vojlock under fårullspad?

x Vad kan man köpa rutiga ridbyxor (helskodda) till ett bra pris? (förutom hööks och börjes) Även andra fina helskodda går också bra, gärna lite udda. Mina gamla är grå-blommiga helskodda.

x Jag letar tävlingsstövlar. Vilka tycker du är bäst? (svarta i bra kvalité) :p

Sv: Hoppschabrak, helskodda ridbyxor & tävlingsstövlar!

hoppshabrak: de jag har är från börjes, ullared, hansbo o nåt mer. det från hansbo är bäst kvalitet men även det från ullared är snyggt o bra. beror ju på vilken färg din häst passar bäst i! det från hansbo är cremefärgat m guldpasspoal o grön kant, tkr jag är fint.
annars gillar jag JW, eskadron, equiline, mia's osv. bra kvalitet o många snygga färger, de kostar typ från 300 o uppåt.
ja du bör ha shabrak under fårskinnspadd, om inte annat så kommer padden bli väldigt smutsig o fårskinn ska man försöka hålla så rent som möjligt, blir ofta fulare efter tvätt. så va rädd om din padd!

stövlar: har ett par tampa som jag köpt på henrikssons för 2000. snygg stövel som är mjuk i lädret o me snörning. nu i helgen köpte jag ett par från mountain horse, oxå me snörning. 2400 ca kostade dom. vet inte vad modellen heter, men kolla om de har nån hemsida.
finns många andra bra märken oxå men de är lite dyrare då.

ridbyxor: ja har köpt ett par rutiga helskodda i ullared för 400. helt ok ridbyxor. har oxå ett par från pikeur, helskodda men de kostade 1700.

Okej, tack så mycket! Jag har en skimmel (D-ponny) och en stickelhårig brunskimmel. (D-ponny) Han är mest mörkbrun, med många vita stickelhår. Jag tänkte mig ett mörkblått till brunskimmeln, eller kanske ett cremefärgat, och ett sammetsgrönt eller någon annan fräck färg till skimmeln. Kanske ett ljusblått? Det från Hansbo verkar fint, finns det i andra färger? Vad kostade det?
Okej, jag har ingen fårullspadd än, men funderade på att skaffa det..

Jag har inte så mycket pengar till jättedyra stövlar, men kanske kan önska mig i present. Har kollat på de från Hööks, med snörning. De verkar faktiskt väldigt bra! Vad säger du?

Har du bild på de från Ullared? Jag vill ha bra grejor för så lite pengar som möjligt. :)
Tack för dina svar!

ja hansbos shabrak finns i massa olika färger, tror man kan "specialbeställa" oxå. de säljs lite överallt.
även mia's finns i massa färger o man kan få vilka färger o så man vill.
börjes tar 258 för mia's hoppshabrak, knappt 300 för vanligt. hansbos är nog lite dyrare men ganska likvärdiga i kvaliten tkr jag. mia's är smårutiga, hansbos lite större rutor, dock inga sammetsshabrak.

vill du ha ett fint mörkgrönt sammetsshabrak skulle jag rekommendera John whitaker. www.skarahastsport.se säljer dom. Assnygga! min fux har ett blått o ett grönt. finns i både hopp o vanligt. okej lite dyrare (500-600 för vanligt) men man kan ju köpa ett o ha det endast till träning/tävling. hellre det än massa billiga som ändå går sönder o blir fula :crazy:
jag är ingen fanatiker av hööks, skulle nog satsa på mountain horse o deras stövlar i så fall. de har flera modeller. mina kostade ju ja va va de typ 2300. fanns en modell utan snörning för kanske 500 billigare. sök på MH så kanske du hittar lite bilder.

1152837.jpg

här är en bild på hoppshabraket från ullared (det ljusa). mkt snyggt o verkar va bra kvalitet (kostade 150). det gröna är ett sammetsshabrak, inget märke för 100 kr.
men JW:s e mkt finare!

hoppas du inte köper en fårskinnspadd bara för att det är fint, utan för att sadeln är för bred för hästen då. ligger sadeln bra på hästen, så ligger den inte bra om du har en padd under.

Okej, vad bra för alla tips! Nu har jag massor att välja mellan!

Jag vill ha en padd delvis för att det är fint, men för att min hästs sadel "lyfter" lite från hästryggen i bakvalvet. Han verkar iofs inte ha större problem med det, men om det isåfall skulle hjälpa? :p

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 391
Senast: Silje
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: Wera
·
J
Utrustning Hej, vad tycker ni alla där ute om ridbyxor från Horze. Är dom ok att rida i? Tänkte nämligen köpa ett par billiga ridbyxor och Horze...
Svar
9
· Visningar
1 842
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka