Hopptävling

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Agony
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 977

Agony

Trådstartare
Har nu kommit fram till varför dressyrtanter bör hålla sig till dressyr. För det gör jävligt ont att landa bland massa dumma bommar:D

Men vi va jädra flashiga när vi skuttade runt en bana på 70 cm... Va räknas det som? Ld:1;)
I Ld dressyr ingår det väl inte ens galopp?

Hur gör ni andra som tävlar dressyr, tävlar ni hoppning oxå? Å har ni förmågan att sitta kvar när hästen helt plötsligt försvinner åt ett annat håll än er:D

Sv: Hopptävling

Det bästa är att uppfostra krakarna till att åtminstone vända åt det håll man kan förvänta sig av dom!:mad: Jag anser det mycket ouppfostrat om hästen vänder åt höger o jag åt vänster för i alla ridhandböcker jag har läst genom åren så bör häst och ryttare vara Ett!:angel:;)

Sen tycker jag nog att man kan kräva av de små liven att i grunduppfostran så ingår faktiskt att vänta på Matte. Dvs om Matte blir EFTER i språnget så bör en väluppfostrad häst snällt invänta klumpen på ryggen så slipper Häst ju även ett irriterat ryck i tygeln.

Om Matte blir FÖRE i språnget så borde ju vilken krake som helst kunna räkna ut att med en välriktad knyck på nacken så bör ju Klumpen förpassas tillbaka till sadeln o ordningen återställd.

Dessa är mina grundregler som alla mina hästar följer....NOT!:devil:

Jag håller absolut med!! Men min fina dressyrhäst, lullade runt i sin vanliga dressyrform, det här med över tygeln vet hon inte vad det är:p
Så kom det först ett rättuppstående, som hon tyckte va helt okej. Sen såg hon nästa hinder, bjöd på det, sen precis när vi skulle hoppa av och jag lättat röven ur sadeln så såg hon ju att det var en väldig oxer på typ 150 (70) och insåg att hon mest troligen skulle måsta engagera sig lite, då tyckte hon att det va bättre att hoppa åt sidan snabb som blixten:devil:
Men till hennes försvar stod hon mkt still, vilandes på ett bakben och med ett litet förbryllat uttryck på skallen. Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att hon tänkte, men matten, du måste ju hänga med i svängarna och det va inte meningen att du skulle hamna där:crazy:
sen kravlade hon snällt över alla andra hindrena!
Sen att hennes korkskalle till matte tyckte det var en bra idé att tävla hoppning för första gången på en häst som i år har hoppats typ 3 gånger, det har INTE med saken att göra:angel:

Jag har faktiskt ridit en häst som var precis som den BORDE vara:)
Jag gick ridledarutbildningen i Umeå och fick hyra en häst av Hippologum.. Om jag kom lite efter eller före i språnget så stannade hon så snällt efter hindret, inte tvärnit, utan lugn och fin inbromsning.
Vi kom en gång på en trippelbarr som låg på 80-90, vilket blir ett SKITLÅNGT hinder, å hästen hoppade dessutom av liiite för tidigt, så jag landade framför sadeln, då höjde hon huvudet och bromsade in försiktigt så jag kunde sätta mig tillrätta och hoppa vidare. På banken som vi skulle hoppa upp på och sedan galoppera i nerförbacke så drog varenda häst järnet och bockade, "min" lilla häst hon travade lugnt och fint efter hindret:p
Hon kunde lägga in halva galoppsprång så vi kom precis i rätt läge för hindret!
Himla bra häst!!:love:

Så när det kom till slutprovet i hoppning så kom vi in i full fart, hoppade varenda hinder utan en miss. Sen kom hoppryttarna in på sina fina tävlingshästar och dom ramlade av, rev och vägrade;)

Har nu kommit fram till varför dressyrtanter bör hålla sig till dressyr. För det gör jävligt ont att landa bland massa dumma bommar:D

Men vi va jädra flashiga när vi skuttade runt en bana på 70 cm... Va räknas det som? Ld:1;)
I Ld dressyr ingår det väl inte ens galopp?

Hur gör ni andra som tävlar dressyr, tävlar ni hoppning oxå? Å har ni förmågan att sitta kvar när hästen helt plötsligt försvinner åt ett annat håll än er:D

LD är väl 90 cm, så du har en bit kvar dit!

Hälsar Sidensvans som också tycker att 70 är högt! :eek:

Är det sant?:o Hahahaha....
Men min häst är ju så himla lite (164) därför känns det såå himla högt:D

Tävlar inte nu för tiden, men dressyrpållen som går MSV A dressyr, hopptränar jag också, han/vi hoppar på 135 nivå och tränar även terränghoppning på deb/lätt nivå.
Pållen tycker det är jättekul, och även fjollan (mig själv) på ryggen tycker det är rolig omväxling....visserligen med skräckblandad förtjusning i mellanåt men ändå!! :D

135:eek: det är inte ens lagligt att hoppa så högt tror jag! Å jag borde ju veta som läst juridik:D:D

Jag tycker att man får jättefina blåmärken när man hoppar, eller rättare sagt när man hoppar utan häst:angel:

Min häst är känd för att vara en buse så han bryter säkert mot höjdlagen!! Det är dessutom mest han som hoppar, jag väljer bara vilket hinder vi ska ta och i vilken hastighet! Nej, helt ärligt så är han sjukt lätthoppad även för en dressyrfjolla som mig, lätt att reglera, vända och följa i språnget, och duktig på att taxera :bump:

Min häst tycker precis som jag att 50 är en bra höjd:p
Fast hon är löshoppad 130 å uppsuttten 110. Så hon är inte talanglös i hoppning, men hennes matte är rätt höjdrädd ibland;)

Jag hoppade mycket förr på många olika hästar upp till 140, men det beror på vilken häst jag sitter på. Måste känna mig trygg med individen annars är 50 rätt lagom för mig med, på en okänd häst

En häst jag red relativt nyligen hoppar som en gud. Helt underbart! Problemet är att 18-åringen där uppe i sadeln, redan är förpassad till dressyrens härliga värld :D Så när ekipaget skulle hoppa en bana på 70, då hände det saker! Själv satt man fint på rumpan, problemet var väl snarare att man satt lite vääl mycket på rumpen. Stjärnhopparn drar iväg och hoppar vartenda språng med så mycket rygg så man tror att man ska kastas ur sadeln, tjoo vad det gick ;) Men men, vi red felfritt, fick kommentaren "ja, det gör ju ingenting om man håller lite i manen"
Kan säga att jag kortar nog lädren ett par decimeter nästa gång, typ jockey så blir det väl omöjligt att inte hänga med :angel:

Hihi :devil:

Vet inte om jag ens kan skylla på att jag inte känner hästen, har ju haft na i 11 år snart:D
Men en bana på 50, då jädrar e vi vassa:p

Mantag är en mkt fin uppfinning, som jag brukar komma ihåg när jag hoppat klart och klivit av hästen:D
Jag hinner ju inte med när hästen hoppar, jag måste ju komma ihåg att ställa mig i lättsits, följa med fram med handen OCH rama in... Inte tusan kommer mina händer ihåg att hålla i sig oxå:p
Jag har börjat rida för en hopptränare som sa så här efter första träningen: Ja nog syns det att du är dressyrryttare alltid, men att komma upp ur sadeln tar vi lite senare, på de här låga höjderna gör det inte så mkt att du inte står i lättsist... å jag tänkte, vadå låga höjder? Jag hade ju hoppat flera hinder, varav några säkert låg på 70:rofl::rofl:

Ska också hoppträna ikväll. Tränaren sa förra gången att nästa gång ska vi hoppa otäcka hinder. -Är det inte det vi har gjort idag, undrade jag? :confused: Men hon menade tydligen vattenmattor och sådant. Och så tjatar hon om att vi måste ut och tävla i vår. Jag har nog tagit mig över 90 cm 2 gånger eller så. Lär ju behöva bättra på den statistiken en hel del om det ska vara möjligt ...

Ja precis, alla hinder är läskiga... De med mattor är lika med döden!!!!:eek:

Jag tror jag har gjort mitt inom hopptävlandet:laugh: Min höft är på tok för blå för att det ska vara nyttigt på nåt sätt:D

Hihi, fick hoppa katapult-hästen idag! x)
Klarade mig faktiskt utan mantag, flaxade omedvetet lite extra med armarna, tror det var lösningen :love: Vi kan ju säga såhär, jag vinner väl ingen stilhoppning direkt....

Vattenmattan gick faktiska bra igår. Det var så mycket bommar på oxern, så jag är ärligt talat inte ens säker på att han såg vatten-mattan! :p

Gick faktiskt riktigt lysande! När vi var med på KM i dessyr kom vi sist, och nu flyger han över 80 cm oxrar. Jag tror att jag får skola om honom till hopphäst istället. Finns väl någon mer galning i Sverige som hoppar med sin PRE, så jag är inte först i alla fall ...

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 979
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är... 2
Svar
29
· Visningar
4 145
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Semestra i Norrland
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur