Bukefalos 28 år!

Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

emsza

Trådstartare
Vet inte om jag placerat tråden rätt, men är ny här;)

Min nya häst är extremt duktig i hoppningen(bara 5 år) och har verkligen kapacitet, men hon har lite svårt för att hitta rätt frambensteknik. Hon har blivit bättre, men jag undrar hur man lär henne att dra upp/in frambenen ännu mer över hindret/i språnget?
Något annat som hon kan ha svårt för är att korta galoppen.. Finns det någon/några speciell(a) övning(ar) för att träna upp detta?
Dessutom är hon väääldigt känslig i både munnen och för skänkeln samtidigt som hon är väldigt het, några tips för att "hantera" detta på rätt sätt? Någon speciell teknik eller övning eller speciellt bett som är bra för detta?

Tacksam för svar!:grin:
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Ang. frambenstekniken har jag inga råd.

Att rida heta hästar har jag dock gott om erfarenhet av ;) Det viktigaste av allt är att inte sitta och hålla dem i munnen, då kommer de aldrig slappna av och komma till arbete, dock är det väldigt lätt att sitta och "smyghålla" eftersom man lätt blir lite spänd om man inte känner att man har full kontroll, rannsaka dig själv och se till att under inga omständigheter bli hängande i tygeln. Rid med sätet! . Sen, hur fel det än känns, så måste du driva.

Jag är helt värdelös på att förklara, jag hoppas att du förstod lite vad jag var ute efter i alla fall :)

Ang. bett så är det ingen annan än din häst som kan bestämma. Nova-bettet verkar vara populärt på känsliga hästar, så det kanske du kunde prova. Min förra häst, som låter som en kopia av din (dock innebär det ju inte att de ser likadana ut i munnen och trivs med samma saker) gick överlägset bäst på hackamore, vilket egentligen är en ganska skarp betsling. Prova dig fram :) Det enda jag kan avråda dig från är att stoppa in för skarpa bett med hävstångseffekt, risken blir att man upplever hästen som trevligare, men att hästen inte riktigt vågar ta stöd på bettet. Det blir inte bra i längden. Där ser jag hackamoret som ett undantag, något man kan prova ändå, eftersom hästen inte har någonting i munnen.

Vad går hon på för bett idag?
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Tack för svaret!

Jag tycker att du förklarar bra:)

Just nu går hon på ett vanligt tvådelat med fasta ringar. Köpte henne här om veckan, så har det bettet dom rekommenderade(säljarna). Har tänkt köpa ett bett med rak stång, men ska kolla på nova-bett nu:) Hackamore vill jag inte testa då säljarna sa att hon protesterade väldigt mycket på det och att hon inte alls kunde slappna av då..


Men tack för tipsen! Har du några fler? :)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Tekniken kommer med ålder och med muskler.
De man kan göra för att hjälpa en unghäst i hoppningen är att hoppas studs... Där ser man också hur bra koll de har på fötterna... Vissa unghästar kan de ta flera månader innan de kan hoppa en studs, idealiskt medan andra gör det perfekt, direkt.

Allt beror på hur vana de är att använda kroppen, många hästar som går i kuperade hagar, med stubbar stockar och sten har överlag lättare för att hoppa studs då de redan vet var de har sina tentaklar.

Därför är det ett mycket bra sätt att faktiskt bygga en bra grund i hoppningen att rida rakt ut i skogen utan stig och bara låta hästen få tänka själv.

För att kunna träna "korta och länga" måste hästen förstå dina hjälper, rid på fyrkantsspåret och rid "långa" galoppsprång på långsidan och kortare på kortsidan. Att rida på galoppbommar med lite varierande avstånd (olika serier alltså inte olika avstånd i samma serie) är också bra, fast man får se till att inte lägga för höga krav så hästen "snubblar" sig igenom.
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Vad bra att du förstod :)

Ett rakt tränsbett tror jag kan vara en bra idé att prova :) Nova-bettet är ju också rakt, men i gummi och väldigt böjbart. Tuggar/gnager din häst på bettet är det nog inte något bra alternativ då det gärna blir jack/repor i nova-betten.

Prova dig fram mellan de olika tränsbetten - tvådelat, tredelat, rakt, lösa resp. fasta ringar osv. Har du någon som du kan låna lite bett av så är det ju det ultimata, blir dyrt att köpa massa olika bett bara för att prova. Särskilt med de ledade betten är det dock viktigt att det är rätt storlek, annars kommer du inte få någon realistisk uppfattning om hur hästen trivs på betten då hon med stor sannolikhet inte kommer tycka det är trevligt alls med ett för litet eller för stort bett.

Jag tycker du gör rätt i att lyssna på säljarna, de känner ju trots allt hästen vilket ingen här på buke gör (eller ja, någon kanske det finns :p).

För övrigt har jag nog inga vidare tips, men du får fråga om det är något speciellt du tänker på så ska jag se om jag kan hjälpa dig :)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Tack så mycket för svaren! Det är ju alltid svårt att veta med en ny häst, speciellt om den är ung.
Ni får jättegärna komma med fler tips om olika övningar, hur jag gör saker bättre och vad för utrustning som kan "hjälpa". Dessutom skulle jag vilja ha fler tips om hur jag lär en yngre häst att kunna skilja på hjälperna och kunna ta till sig hjälperna på rätt sätt? I början av ridpasset brukar jag ta isär hjälperna och sen sätta ihop dom. Jag är tydlig utan att vara hård. Vill gärna ha fler tips, men vill inte pressa henne för hårt:)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Du har fått bra tips:) men det jag kom att tänka på är att för min häst som är väldigt het fungerar inte studds då springer hon bara ännu fortare. Däremot lite mer avancerade kombinationer och linjer, gärna med markbommar mellan fungerar bra. Då måste hon tänka och kortar då upp sig. Som tidigare sagt är det viktigt att inte sitta och tjuvhålla utan våga rida framåt så att dom lär sig att bromsa sig själva. Dock inte sagt att ni ska skena runt men man vill ha en bra galopp:)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Tack så mycket! Ska testa allt som ni tipsat om. Man får ju prova sig fram lite i början;)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Haha, jo lilla du, men anledningen till att jag(och väldigt många andra) startar trådar här är att jag vill ha lite tips från andra. Det är bra att ha med sig. Hahaha... :) Man vill ju se saker från olika perspektiv. Man vill ha tips både från folk som sett hästen och folk som inte har det för att kunna jämföra.
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Lilla du själv ; ) Själv tänker jag som så att har man en tränare så är det väl just dessa frågorna man frågar, eftersom du betalar denna för att lära dig och som tränare borde hon veta hur du bör gå tillväga med just din häst? Särskilt om du har en unghäst är det bra om man får instruktioner som passar hästen, kanske borde du kolla om du kan ta en reservpass för någon annan tränare, för att få dom svar du vill ha här? (ett annat perspektiv). Det var ju ganska många frågor på en gång, det var inte så mycket en specifik fråga som överlag hur du ska rida din häst, vilket jag tycker är upp till tränaren att avgöra. Visst är det bra att få tips här, inte så jag menade.
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Haha. Jag trivs jättebra med min tränare och det går framåt, men jag vill samtidigt ha mera tips och frågar därför här. Inget att hetsa upp sig över:)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Om du köpt hästen häromveckan kan du väl inte ha hunnit se så mycket av den såtillpass att du behöver oroa dig så mycket över hennes teknik osv såhär i första skedet? rid in dig på hästen och ta hjälp av tränare så löser det sig säkert fint.
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Ni får jättegärna komma med fler tips om olika övningar, hur jag gör saker bättre och vad för utrustning som kan "hjälpa". Dessutom skulle jag vilja ha fler tips om hur jag lär en yngre häst att kunna skilja på hjälperna och kunna ta till sig hjälperna på rätt sätt?

Ha det så enkelt som möjligt. På alla sätt, inte massa hjälptyglar och konstiga bett osv. Och det enda sättet att lära hästen hjälper är att vara tydlig och framförallt konsekvent. Inte vara för försiktig och velig. Viktigt att våga rida framåt även om hästen är het.

Vad har tränaren sagt för något?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Tränaren ser ungefär detsamma, men med lite andra ord(hon kan ju även visa med kroppsspråk). Jag har en ganska ung tjej som tränare i dressyren(jätteduktig, placerat sig i 11 dressyr-SM samt ridit in massor av hästar och "omutbildat" felinridna hästar med bra resultat). I hoppningen har jag en medelålders man som är A-tränare(hoppning då). Så mina tränare är jättebra! Men ja, anledningen till att jag startade denna tråden var att jag ville se saken från flera perspektiv och veta hur andra rider sina hästar. Man rider ju inte likadant över allt och det kan vara bra att prova ett annat sätt när det gamla inte funkar istället för att tvinga hästen på ett sätt som känns obekvämt för den. Jag vill bara ha tips att ha lite i tankarna i framtiden:)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Jag förstår din tanke, hur ska man kunna lära sig olika saker om man aldrig frågar flera olika personer!? Självklart ska man ha en eller flera tränare, olika problem kräver olika tränare, som man kan vända sig till.
Att ställa sådana här frågor visar ju bara att man är öppen för nya influenser och därför har man valt att vilja lära sig nya saker på olika sätt...

Har själv hört om höga dressyrtränare sagt ungefär; Ja, h*n gjorde inte direkt som jag sa men de blev rätt ändå...

De är nästan lite "skamligt" att fråga saker till andra än sina tränare, jag tycker de är en fruktansvärt bra egenskap, man är ju ambitös och har fötterna på jorden, de kommer man långt på...
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

Vad bra att du förstår hur jag menar! :) Det är alltid bra att veta lite från olika håll. Då blir man inte lika "bunden" till en och samma tränare i framtiden:)
 
Sv: Hoppteknik och galoppsprång på känslig och het häst

De är ju faktiskt så att man kan "växa" ur sin tränare om man utvecklas åt ett hål som ens tränare inte riktigt kan hjälpa till...
Att vara "bunden" kan vara "bra" men de kan också vara jättedåligt och leda till att man inte utvecklas alls utan står och stampar på samma ställe, kunna bryta ett sådant mönster genom att skaffa nya influenser kan göra att man som ekipage och/eller ryttare inte tappar allt självförtroende och faller långt ner utan kan fortsätta att träna för "sin" tränare utan problem...
 

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 636
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 339
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 560
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp