Hopptränas galopptävlande hästar?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Spiggen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 685
S

Spiggen

Finns det galopptränare som hopptränar sina hästar. Alltså inte för hinderlöp utan banhoppning.

Finns det galopphästar som tränas i dressyr?

Sv: Hopptränas galopptävlande hästar?

Ja, det gör det!
Jag själv har haft galoppörer som tävlat lätta klasser hopp och dressyr samtidigt som dom gått på banan och jag vet att Annika Källse här på forumet är ett föredöme när det gäller att ge hästarna allsidig träning:bow: !
Men det är tyvärr inte så vanligt......

Våra hästar går dressyr så fort dom rids i ridhuset/paddocken.. Inga avancerade saker men nästintill alla går i en hyfsad form iaf!

Dom hoppas ibland med, inga direkta träningar och inte så regelbundet men visst händer det att dom hoppas. Är även löshoppade regelbundet sen tvåårsåldern.

japp.. vi brukar hoppa ibland och rida dressyr ibland

absolut - som exempel tränades en de bästa steeplehästarna (pensionerades i fjol) Baby-Bloom i medelsvår dressyr på vintrarna, inte dåligt,
förr gick många av hästarna på swartlings ridskola i stockholm galopp på somrarna...

experten skrev:
absolut - som exempel tränades en de bästa steeplehästarna (pensionerades i fjol) Baby-Bloom i medelsvår dressyr på vintrarna, inte dåligt,
förr gick många av hästarna på swartlings ridskola i stockholm galopp på somrarna...

ÄRE SANT! Gick de på ridskola på vintrarna! När slutade de med det?

tyvärr vet jag inte men säkert på 40, 50 och 60 talen - det var ett stort nöje för ridskoleeleverna att sina kameler löpa, tyvärr vet jag inte så mycket detaljer
poängen är att fullblod oftast är snälla och anpassningbara djur som kan användas till mycket, när jag själv gick på ridskola red jag helst de gamla fullbloden, mer krut i dom, och nu äger jag 2!

Om de är en fråga om hur många som gör de och hur många som inte gör de. Så kan jag svara att jag hopptränar inte mina hästar. Dock dressyr tränas dem ca. varannan vecka. Men endast väldigt lätt och bara för psyket. Där står två små hinder i min hage men om de hoppartror jag knappast.

Spiggen skrev:
Finns det galopptränare som hopptränar sina hästar. Alltså inte för hinderlöp utan banhoppning.

Finns det galopphästar som tränas i dressyr?

Vill bara påpeka att majoriteten av tränarna tyvärr inte hopp eller dressyrtränar sina galoppörer. Det kan uppfattas här i forumet som att en större del av tränarna än vad som faktiskt är sant, skulle göra det. Men detta beror på att de tränare som kommer in på forumet är amatörtränare, vilka ofta har en mer ”allsidig” form av träning.

Med andra ord, det förekommer, men det är inte en vanligg företeelse.

experten skrev:
tyvärr vet jag inte men säkert på 40, 50 och 60 talen - det var ett stort nöje för ridskoleeleverna att sina kameler löpa, tyvärr vet jag inte så mycket detaljer
poängen är att fullblod oftast är snälla och anpassningbara djur som kan användas till mycket, när jag själv gick på ridskola red jag helst de gamla fullbloden, mer krut i dom, och nu äger jag 2!

När jag ung på 70-80-talet red jag ibland på Swartlings på lördagar när de hade långritter på Djurgården för att det var så härligt att rida i de markerna. Då gick alla fullbloden snällt i trav eller galopp över Gärdet och de enda som ibland var lite stissiga var de som kommit allra senast från banan, annars full kontroll och ordning på allihop.
Ja, idag har jag ingen aning faktiskt om ridskolan ens finns kvar.

oopsie skrev:
Ja, idag har jag ingen aning faktiskt om ridskolan ens finns kvar.
Det finns den. Men flyttar facktiskt nu under sommaren ut till Täby Kommun från de gamla lokalerna på Vallhallavägen…

Ninniw skrev:
Det finns den. Men flyttar facktiskt nu under sommaren ut till Täby Kommun från de gamla lokalerna på Vallhallavägen…

Ok, där ser man. Ja lokalerna var inte så kul, ens då, även om de var kulturmärkta.
Men för dem som adlrig ridit i "innerstan" på Gärdet, Djurgården och i Lilljansskogen kan jag berätta att det är helt fantastiska marker att rida i. Och hästarna var också fantastiska. Lite off topic.

Ang hoppträning tror jag nog att de galoppfolk som själva haft en bakgrund inom "vanliga ridhästvärlden" tycker det är viktigt med allsidig träning, dvs både hoppning och dressyr. Men det är kanske inte de flesta. Jag vet inte.
En häst jag köpte hade i stort sett aldrig gjort annat än galopperat på banan i någon form. Men den var uppstallad på banor hela sitt galoppliv. Hade inte ens gått i hage sen föltiden. Han trodde han var "fri" när vi släppte honom i stora hagen första gången, och såg ut som "Släpper dom mej lös?? Hej då, nu tror jag att jag drar"! Alldeles förvirrad.

Jag känner en familj som amatörtränar travare och de har den inställningen att de mår bra av att dressyrridas åtminstone någon gång i veckan. Men hon är själv ryttare i grunden och säger att det är inte vanligt bland travtränare.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara lägga till för att undvika missförstånd....
Även hästen som enbart ridits på bana var oerhört lättlärd och "blev" en välriden vältränad dressyr och hopphäst mycket snabbt. De andra var alla dressyrridna i mer eller mindre grad, en hade tävlat dressyr tex, men utbildningsmässigt gick det lika fort att
"lära om" den som knappt rört sig på volt tidigare.

Jag och min syster är fodervärd till Baby-Bloom xx och hon tränar ban-och terränghoppning och jag tävlar dressyr med honom. Det är en fantastisk häst. Han är väldigt utbildad i dressyr. Det är det bästa för hästen. Mångsidig träning :)

Baby Bloom är en jättefin häst. Jag red honom i ett par steeplechaser bland annat GN -05 kul att han har det bra!

Va roligt :) Då har jag dig på film hemma...Per skickade en skiva med massa tävlingar från täby, tyskland och strömsholm. Jättekul att titta på. Han har fortfarande tävlinghuvudet kvar. :)
Kul att du svarade :)

Baby bloom tävlade ju lite fälttävlan som femåring också, men passade helt klart bättre som steeple-häst.
Själv så fick jag gå genom skogen hem engång efter att ha trillat av honom när vi hoppade häckar...:o

TS: De tränare jag har haft kontakt med har nog alla haft som måla att hästarna ska tränas så varierat som möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
541
Senast: iliedtoday
·
Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
796
Senast: Mirre
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 048
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka