hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag använder pessar och tycker det fungerar alldeles utmärkt.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag hade ett helvete att få dit min spiral, VÄLDIGT smärtsamt. Första försöket höll 2 barnmorskor på i 45 minuter.

När jag sen tog ut den hann jag knappt upp med benen först den va ute!
Antar att BM använder en smal typ virknål för att få tag i trådarna och dra ut den.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag har testat att vara utan spiral i säkert ett år innan en ny åkte in, för mig är det rena himmelriket att slippa blöda som en gris varje månad och då använde jag ändå menskopp. Jag har inga problem av min hormonspiral, har testat koppar men det var bara plågsamt och jag blödde än värre av den.

Exet klagade på min första att han stack sig ibland på trådarna, men då visste vi iaf att den var på plats. :D För mig var ett byte lätt, inga problem alls med att få ut den men det är ju väldigt individuellt.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag misstänkte det. Kommer ihåg att du sa att du inte ville ha några ungar hehe...
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Den tid jag hade skiten hade jag gärna fått ersättning för. Med facit i hand var hormonspiral bland det mest korkade jag använt någon gång.
Kunde ha varit jag som skrivit detta, den tog flera år av mitt liv :rage:
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Stjäl sista.

Jag är inne på min andra hormonspiral och älskar den. Inga negativa biverkningar och jag har ingen mens. Bytet var knepigt, trådarna hade vikt sig uppåt och barnmorskan fick bara tag i den ena. Hon petade runt en del, det gjorde inte ont men var obehagligt, lite som molnande mensverk. Lyckades efter direktiv från mig tillslut få fram den andra tråden och sen togs den ut utan bekymmer. Hon frågade om jag ville vänta med att sätta in den andra eftersom hon grävt runt en del, men vi satte in den direkt. Kändes ingenting. Ont i ett par dagar - inte alls lika länge som efter första insättet - och en vecka senare var allt back to normal.

Mecket med att byta spiral vart femte år tar jag alla gånger hellre än att vara utan eller gå på annat p-medel. Det fungerar bra för mig. Det verkar dock inte som att du är lika frälst, och helt ärligt, om du inte har så mycket sex ändå tycker jag ändå att det måste vara bäst att vara helt utan hormoner.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Ja vad ska jag göra?
Först och främst är jag livrädd för hur den ska komma ut (därför har jag förträngt frågan så länge jag kunnat) - den har sen den sattes in haft trådarna indragna i livmodern - och jag tycker att beskrivningen om hur de ska lirka in en "krok" i livmodern för att få tag i den utan bedövning eller ultraljud låter särskilt tilltalande... det är tydligen det som provas först :nailbiting:
J



jag tog ut min i höstas, för det första hade trådarna åkt in så de grävde ett tag med "virknålen" gjorde inte det minsta ont lite obehagligt var det men inte mer. Sedan skulle de dra ut den men detta gick inte så bra. Första barnmorskan gjorde tre försök och den andra fick ut den på andra. Detta gjorde super ont. Men var en smärta som kom snabbt och försvann lika snabbt. Inget som gjorde ont när jag gick där ifrån.

Men ipren är muskelavslappnande så ta 1,5 halv tablett innan så slappnar livmodern av lättare och det går smidigare (jag tog två tabletter)
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Stjäl sista.

Jag är inne på min andra hormonspiral och älskar den. Inga negativa biverkningar och jag har ingen mens. Bytet var knepigt, trådarna hade vikt sig uppåt och barnmorskan fick bara tag i den ena. Hon petade runt en del, det gjorde inte ont men var obehagligt, lite som molnande mensverk. Lyckades efter direktiv från mig tillslut få fram den andra tråden och sen togs den ut utan bekymmer. Hon frågade om jag ville vänta med att sätta in den andra eftersom hon grävt runt en del, men vi satte in den direkt. Kändes ingenting. Ont i ett par dagar - inte alls lika länge som efter första insättet - och en vecka senare var allt back to normal.

Mecket med att byta spiral vart femte år tar jag alla gånger hellre än att vara utan eller gå på annat p-medel. Det fungerar bra för mig. Det verkar dock inte som att du är lika frälst, och helt ärligt, om du inte har så mycket sex ändå tycker jag ändå att det måste vara bäst att vara helt utan hormoner.

Det är ju lite det, jag har ju inte sex särskilt ofta numera och det beror ju på att jag har lite problem med att snubbla över någon jag gillar. Och har jag engångs-/förstagångssex så är det ju kondom som gäller. Så då skulle jag ha spiralen för att jag har annan nytta av den eller "ifall att" jag skulle träffa någon ny som det skulle bli en fortsättning med. Jag är inte en av dem som slipper mens av hormonspiralen och jag hade innan den ganska lite ändå... Det är ju förvisso en "fördel" att inte bekymra sig om att jag inte har sex - men det känns lite bakvänd på något sätt...

Och som någon sa men tanke på lagen om alltings jävlighet så kommer jag ju såklart snubbla över någon dan efter den plockats ut! ;)
(För övrigt så blev jag dumpad av killen som övertygade mig om att vi var så seriösa att vi skulle satsa på annat p-medel än kondom - 3 veckor efter jag satt in den!! Gissa hur onödigt DET kändes :meh:)

är helt fascinerad över hur många det är som har problemet med att trådarna kryper in - med tanke på att det inte stod någonstans i foldern jag fick då och inte nämndes av BM. Däremot så fanns det ju utförliga instruktioner om hur man skulle kontrollera att den satt på plats genom att hitta trådarna...

Antagligen överlever jag att ta ut den men jag kommer vara den ynkligaste på planeten då!
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Gulp... ringde och bokade tid på tisdag...
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

är helt fascinerad över hur många det är som har problemet med att trådarna kryper in - med tanke på att det inte stod någonstans i foldern jag fick då och inte nämndes av BM. Däremot så fanns det ju utförliga instruktioner om hur man skulle kontrollera att den satt på plats genom att hitta trådarna...

Antagligen överlever jag att ta ut den men jag kommer vara den ynkligaste på planeten då!

Jag tycker att det slarvas en hel del med informationen innan insättande... "Min" barnmorska berättade ingenting om ev biverkningar etc, fastän jag frågade. Svaret var "det brukar gå bra för de flesta".

Sen när jag fick smärtor och ihållande blödningar, fick jag information... men det var ju så dags då :mad:

Mina trådar har också krupit in... :meh:
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Min gynekolog trodde (helt utan att kolla) att trådarna krupit iväg när jag bytte förra månaden. Nu hade de inte krupit så långt, och det var ju inte direkt bekvämt medan letandet vidtog (jag har inte fått barn).

Men inte gjorde det ont, och det har inte känts att plocka ut den vid något tillfälle (detta var den femte jag tog ut, har jag för mig). Som sagt, rotandet är ju inte någon njutning, men så farligt var det i alla fall inte för mig.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Mmm

Det var ingen som berättade om aknen för mig. Hade jag vetat det hade jag nog inte stoppat in min. Dessutom vägrade de anse att aknen kom från spiralen och snudd på vägrade ta ut den...

/Lavinia
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Lycka till på tisdag. Tror tipset om ett par ipren innan är bra.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag tog ut min i förrgår, och det kändes inte alls... Låg och knep ihop ögonen och väntade på det onda, efter typ 10 sek var det klart, kändes ingenting. Spektrumet är ju betydligt obehagligare. Men det blev ingen ny, funderar ev på barn nr 2 om 1-2 år så det blev minipiller istället, hur jag nu ska komma ihåg att ta dem...
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

För mig gjorde det asont att stoppa in spiralen (det gör ont att ta cellprov också, verkar höra ihop), men nu sitter den fint och jag vill absolut ha en ny när den här är slut, men jag tänker INTE vara vaken.
När jag gjorde konisering så var det tydligen normalt att vara vaken (fasa!) men man kunde välja sövning vilket var klockrent. Så jag tänker helt enkelt kräva att de söver mig för utbyte av spiralen :)
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

(det gör ont att ta cellprov också, verkar höra ihop)
Åh gör det det för dig också? När jag ringde och undrade om jag behövde kolla upp något för att jag hade ont när cellprovet togs, ont efteråt vid penetrationssex och monstermens några dagar efter så hävdade barnmorskan jävligt bestämt över telefon att det verkligen inte kunde ha något att göra med cellprovet och hon trodde knappt på att det gjorde ont på mig när det togs. Hon tyckte istället att jag skulle kolla om jag var gravid och om min partner var otrogen (könssjukdomar, att vi inte är monogama fanns inte i hennes föreställningsvärld). :meh:

Känner du av det efteråt också?

F ö måste jag byta min spiral i sommar och jag bävar redan. :arghh:
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Kl:
Jag överlevde!
Dopade mig med diklofenak, paracetamol och något kramplösande innan och det hjälpte - hon fick gräva rättså rejält, med tång tror jag eftersom trådarna som sagt var borta, men det var mer obehagligt än ont... dock blev jag ruskigt yrslig efteråt, men satt ner en stund och drack lite kaffe när jag var tillbaka på kontoret.

Så nu kommer jag garanterat snubbla över en riktigt het kille vilken dag som helst! ;)
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Så du kör utan p-medel ett tag nu då?

Har du diskuterat p-ring med barnmorskan?
Jag har haft lite strul med olika p-piller och satte in en kopparspiral för att slippa olika hormonpreparat men jag blödde något fruktansvärt så den åkte ut igen..
Min räddning blev p-ringen.
Tror att det borde fungera eftersom den utsöndrar hormoner väldigt lokalt och inte ska påverka kroppen i övrigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom den andra spiraltråden låg här antog jag detta var lämpligare än senior? Har problem med min kopparspiral, min livmoder goes...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp