Bukefalos 28 år!

Hormonspruta till hanhund???

S

skumpan2000

Vi har en blandis på sex år som alltid har varit väldigt pigg och glad, nästan lite för pigg och glad i vissa lägen. Han får mkt motion och får jobba både fysiskt och psykiskt dagligen....labben vi har hemma var också väldigt sprallig tills han blev fyra och vi skaffade blandisen, då blev han plötsligt mkt lugnare och mer vuxen och vi hade hoppats på att "lillen" skulle coola ner sig när han blev lite äldre...men icke! Han har schabrador och bordercollie i sig, dvs raser som kräver mkt aktivitet.

Tänkte därför höra vad ni har för erfarenheter av hormonspruta? Vill inte kastrera honom och har hört att detta med spruta kan vara ett alternativ. Så, vet ni något om detta vore det jättesnällt om ni kunde dela med er!!! :bow:
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

ska ni kastrera (kemiskt) honom för att hans arbetslust är för stor för er??? glöm det säger jag bara. kastera gör man för att få bort sexualdriften och sprutar gör man för att se om kastreringen hjälper mor problemet. ni får helt enkelt leta upp en duktig tränare som kan se om er hund är över/understimulerad och ge er goda råd.
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

Detta är en toppenhund i de flesta lägen men ibland spelar han över och blir flamsig och "hingstig", ogillar tex andra hanhundar förutom vår labbe.

Har tränat och tävlat honom i lydnad och han var då klockren, det är i det vardagliga livet han är allmänt strulig, framför allt på promenader.

Veterinären föreslog att i skulle kastrera honom och trodde inte att hormonspruta skulle hjälpa lika bra, litar självklart på vår veterinär men då vi helst inte vill kastrera ville jag ändå vad andra har för erfarenheter av detta! :smirk:
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

jag kastrerade min hane vid 1.5 års ålder (har tik också och ville slippa problem) och inte blev han lugnare för det. fortfarande samma energi. varför vill ni inte operera? hur gammal är hunden? vad tror ni att ni ska få ut av (den kemiska) kastrationen?

jag hade som sagt satsat på att hitta en bra tränare istället.
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

Vi hoppas väl på att få en lugnare och stabilare hund som inte morskar upp sig och blir stirrig bara för att man möter en annan hanhund eller tror att han är en vildhund när man är ute och promenerar på en ny stig i skogen...vi har aldrig kastrerat någon av våra tidigare hanhundar men då har vi aldrig haft nån som den här lille killen heller. Jag är ju bara van vid att kastrera hästar och har sett vilken stor skillnad det blir på en hingstig hingst som blir kastrerad och trodde väl att det borde ge samma effekt på en "hingstig" hund!

Vi har tränat mkt för instruktör tidigare när jag var igång och tävlade och under kommandot "fot" vet han att det är jobb och sköter sig kanon men man kan ju inte låta honom gå "fot" under en hel promenad tyvärr!
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

nej, men lite allmänlydnad kanske inte hade skadat? avslappningsövningar? av och på knapp?

vad aktiveras han med nu? hur länge och hur ofta? min labbe blir sådär jobbig och dragig om han inte aktiveras ordentligt. (sover så djupt att han inte ens märkte när jag tappade lite nudlar nyss *flin*. har cyklat en bra bit, spårat, och cyklat tillbaka så han BORDE vara trött nu...). sedan visar min också lite tendens till att bara vara lydig när han är under kommando, men det är slarv från min sida och jag håller på att arbeta bort det.
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

skumpan2000 skrev:
Vi har tränat mkt för instruktör tidigare när jag var igång och tävlade och under kommandot "fot" vet han att det är jobb och sköter sig kanon men man kan ju inte låta honom gå "fot" under en hel promenad tyvärr!

Tidigare? Vad gör ni nu då?
Våran hund har flera komandon, fot betyder nära och full kontakt, fint betyder i närheten av benet, inte allt för långt fram, och sen går han även "lös" i koppel, de betyder att han få lukta och greja som han vill men på inga vilkor dra i kopplet.

Men aktiverar ni eran hund just nu eller är den bara hemma? Det är raser som kräver mycket aktivering, spår, sök, agility osv... Jag tror inte att ni kommer att vinna något på kastering...
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

Självklart aktiveras han dagligen men då inte jag bor här hemma längre blir det inte samma träning som tidigare. Han får en långpromenad varje dag och en kortare på kvällen, flera tuggben att gnaga på, han får leta godis inomhus eller på gräsmattan, är ute på baksidan några timmar om dagen (har stor inhägnad) där hans jobb är att hålla koll så det inte kommer några inkräktare (enligt honom själv), han har labben att leka med (även om han inte är så lekglad längre), vi kastar boll och kampar med honom på gräsmattan, på somrarna är vi ute och simmar mkt med honom, han följer med mig till stallet osv. Vi har alltid haft hund och ett mkt bättre hundliv än här är svårt att få.... :love:

Man tycker ju att veterinären borde veta men det kanske är värt att ringa runt till flera stationer och höra vad dom tror om att kastrera! :smirk: Det är inte så att det är någon problemhund vi har direkt, i de flesta situationer är han hur cool som helst, är lätt att ha bland folk och så utan att prompt vilja fram och hälsa på alla som labben gör!!!! ;) Jag lider inte av att han kan vara hispig ibland på promenaderna men mina stackars föräldrar som får dras med honom varje förmiddag då det är dags för långpromenad slåss nästan om vem som ska ha honom och vem som ska ha labben, för att inte tala om stackars mormor och morfar som har ansvaret ett par dagar i veckan!!!! :D

Jag trodde att det hade samma effekt som på hästar men det har det tydligen inte om jag försår er rätt....har precis kastrerarat tre av hingstarna i stallet och jösses vad lugnt och skönt det har blivit.
 
Sv: Hormonspruta till hanhund???

tycker att det är ganska uppenbart att han är understimulerad. han har raser i sig som är lite arbetsnarkomaner... långpromenader är inte aktivering, det är motion. tuggben är inte aktivering, det är att borsta tänderna. leta godis är aktivering, men det går ju fort. vakta är viss aktivering, om han nu tar det på allvar och det finns något att vakta mot. lek är mest motion. kasta boll är motion, men något man ska vara försiktig med på hundar som lätt går upp i varv. simning är motion.

tydligen kräver han mer än så för att kunna slappna av. varför inte gå med i en spår/sök/rapportgrupp, träna viltspår, lydnad, uppletande you name it! när han sedan har fått sitt kan ni börja lära honom att gå lugnt och fint på promenaderna. det finns massor av metoder för att lära hundar att sluta dra i kopplet och flera böcker om ämnet.

som jämförelse kan jag nämna att med min medelaktiva hund tränar jag 3-5 dagar i veckan. riktig träning. utöver det går vi korta och långa promenader och leker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 623
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 775
Senast: Magica
·
Hundhälsa Jag går rakt på sak. När jag till exempel ska putta lite på hunden när han sover (han sover gärna i en stol och han tappar totalt...
Svar
18
· Visningar
3 252
Senast: Skogstroll
·
F
Hundavel & Ras Hej buke! Nu tar jag mod till mig och startar ännu en tråkig "hjälp-mig"-tråd. Men jag vet att ni är pålästa och duktiga så jag hoppas...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 935
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp