Bukefalos 28 år!

Horse Reality II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha! Om det var i Europa så såg jag också den, men när jag klickade så var den borta. 😄 Hade samma plan som du, för jag ska egentligen inte ha welshar. Har bara en liten en som maskot 😍
Ja det var i Europa :) satsar inte heller på welshar men klickar hem allt jag tror jag kan tjäna lite på :sneaky:
 
Mera vuxna hästar igen! :love: Alla mina pållar jag köpte när jag började spela börjar växa upp nu. Det är som att få nya hästar när det händer :p
Akhal-teke hingst: https://www.horsereality.com/horses/24805/ike-torm Inte bra i utställningar men han hade så hög GP att jag blev nyfiken och behöll, och färgen är inte så illa den heller.
Akhal-teke sto: https://www.horsereality.com/horses/24775/lice-n-hains Ännu sämre i utställning men mycket vitt och ganska hög GP, så vi får se.
Haflinger hingst: https://www.horsereality.com/horses/24421/all-ut-oy
Eh, vi får se vad det blir av med honom.
Oldenburg sto: https://www.horsereality.com/horses/25109/ood-harlotte
Bara ett VG men har fått 89p som bäst i utställning, dressyr som bästa gren men har t.o.m bättre siffror än min fälttävlanssto för den grenen, så jag sätter henne där istället.
Mitt svarta norman cob sto: https://www.horsereality.com/horses/25131/use
Som jag inte är säker på vad för gren jag ska satsa på med, rekommenderas för racing :cautious: men klart sämst för körning av alla mina andra av samma ras. Hon är söt iallafall.
 
Mitt svarta norman cob sto: https://www.horsereality.com/horses/25131/use
Som jag inte är säker på vad för gren jag ska satsa på med, rekommenderas för racing :cautious: men klart sämst för körning av alla mina andra av samma ras. Hon är söt iallafall.
Det här blir ju så lustigt då matematiken sätter in. Visst är styrka viktigt för att vinna på galoppen men det är ju framförallt farten som gör det och där kan ju inte denna typ av häst hävda sig. Samma sak gäller distansen. Det är ingen slump att alla de bästa distanshästarna är araber, orsaken till det är inte bara uthållighet och liknande utan muskeluppbyggnad, förmåga att kyla sig och liknande.
 
Tack @Shaggy för intressanta reflektioner! Ska ta och spara dina kommentarer, det är ju lite långsiktigt tänk som jag tycker är kul att försöka mig på
 
Tack @Shaggy för intressanta reflektioner! Ska ta och spara dina kommentarer, det är ju lite långsiktigt tänk som jag tycker är kul att försöka mig på
Så fort min unge u Taliba växt klart så har jag sedan länge planerat att korsa henne med Salix u Albadeia. Jag vet ju inte om Salix bär på anlaget men nu kommer det det ska bli ännu mer intressant att se ungen.
 
Så fort min unge u Taliba växt klart så har jag sedan länge planerat att korsa henne med Salix u Albadeia. Jag vet ju inte om Salix bär på anlaget men nu kommer det det ska bli ännu mer intressant att se ungen.

De här recessiva generna gör verkligen allt mer spännande!
 
I går fick jag mitt andra föl, som var mycket mer välplanerat än mitt första :) Han gör ganska bra ifrån sig på conformation shows men blev väl inte exakt det jag hade hoppats på. Han är fux gissar jag på? Visst är de fuxar när de inte har någon färggen alls?

Har inte bestämt mig för om jag skall behålla honom eller sälja honom när han lämnat mamma.

Just nu sitter jag mest och försöker hitta hästar att fylla mitt stall med och undrar hur i hela friden ni andra kan ha fullt :p:D Jag har 28/41 och har svårt att hitta hästar att fylla stallet med.
 
-AlvaT - Loocello - PRE och Mustanger
-AraSlei - AraSlei - Mustanger, frieser och Oldenburg.
-Arisj - Arisj - Kladrubers, Mustanger + några till
-Asko - Asko - akhal-tekes, mustang, oldenburg, norman cob, trakehner, shire. endast 1 hingst: brabant, haflinger
-Avalbane - Avalbane - Gypsy, Haflinger, islänning (och nästan (minst) en av varje ras utöver...)
-Blacksmtifharm - Blacksmithfarm - Cleveland Bay(körning), Mustanger, Norman Cob
-Brisa - Sparrow - Oldenburgare, Trakehner samt Mustanger.
-Calmiche - Calmiche - Camargue, Exmoor, enstaka av andra raser
-Caoimhe - Caoimhe - Welsh (+ andra raser för att sälja)
-Cewe-Exmoor- Camargue- Mustang-Oldsburgare-Trakenher
-Din_vante - Matsuu- Främst Gypsy horse
-Elo - Mynonaster - Akhal Teke, Mustang, PRE, Welsh
-Fazeem - Fazeem - Welsh, Mustang (+ 2 Quarters som jag inte direkt har någon plan med :confused:)
-Gabby_Ossi - Guana - Islandshäst, Akhal-Teke, Oldenburger, lite Mustanger
-Hedinn - Allee - Islandshäst, PRE, Trakehner (och tydligen Mustanger)
-Hoarfrost - Tyst - Welsh (dressyr), Shire (körning), Mustanger på kul. Plus några andra som slinker med.
-Invicta - Tuskntemper - Normandisk cob, och lite annat blandat. Blir nog mest avelshingstar ett tag för att håva in pengar tills Knabstruppern eller Norikern släpps. :angel:
-Iamia - Ophiogomphus - islandshäst, akhal teke, quarter, trakehner, oldenburg, en maskotmustang, en shire hingst () och en rätt bra RN welshhingst... Blandad kompott alltså.
-Linda_A - Linda_A - Akhal Teke, Camargue, Mustang, PRE
-Ii-ssa - Mrkiwi19 - en jäkla massa mustanger 🙈😂 2 st pre o en arab, 2 camargue ute för försäljning
-inverterad - inverterad - färgglada araber är målet, samt färgglada AT, färgglada islänningar, färgglada quarters, och lite annat då och då till försäljning
-Laa - Laa - Araber och Camarguer (svarta är målet). Några ströhästar till salu.
-Laponia - Holmavik - Mustanger, Islänning, Ahkhal-Teke. Och massor till salu...
-Linta - Linta - Fjordingar + ett par andra individer som råkade vara dugliga
-Lyeton - Lazetti - Arab, Akhal-Teke
-Mirella - Mirella - Mustangs och några enstaka av andra raser.
-Riru - Kentaur - Mustang, Quarter, P.R.E, Kladruber
-Santoxen - Santoxen - mustang, fjord, exmoor, brabant
-Shaggy- Aleon- Arab (+4 :confused: Akhal-Teke )
-Sasse - Mustanger och Akhal-Tekes. Enstaka av andra raser.
-Therese1988 - Therese88 - Oldenburg, Mustanger, Quarter. Och några andra
-Tokyo - ivyb - Akhal-Teke (fälttävlan), arab (galopp), mustang (reining)
-Wingates - Wingates- Akhal Teke, och enstaka individer av andra sorter.
 
:bump::bump::bump::bump:
Titta vad jag hitta
https://www.horsereality.com/horses/175185/centaurea
88,360 i sin första show.
Okej inte Adira utan Albadeia
@Laa första fölet är mitt men andra kan du få option på som tack för hjälpen :)

Nackdelen med detta är att jag nu har 3 hästar u Albadeia och 4 u Ulema (varav är 3 hingstar och 2 av dem helsyskon :crazy:)
Grattis!!!!!! Jag tar tacksamt emot optionen ;)
Jag ramlade över den här lilla pärlan
https://www.horsereality.com/horses/175576/asc-flunitrazepam
Inte Marqish, utan Moukib, vilket innebär att jag nu har ett helsyskonpar jag också :D stoet jag har sedan tidigare verkar dock lite bättre. Och inte skimmel.

Alltså arabproffsen! @Laa och @Shaggy vem är det som ger sabino-genen (den testbara alltså)? Är det Albedaia?
Albadeia verkar ge sabinoliknande tecken, ja. Jag har fler uppskrivna som "möjliga" sabinogivare: Aisha, Basim, Basit, Fadl, Farasha, Gulzar, Hana, Hashim, Ibtihaj, Jalal, Jawahir, Jazah, Jibril, Lamya, Majid, Murshidah, Nashwa, Omari, Sabah, Saliha, Sayyid, Sharifa, Suleiman, Taliba och Yasmin.
Men om de ger tecknen tillsammans eller ensamma vet jag inte.

Attans, "råkade" häromdagen köpa två arabhingstar (helbröder) och tydligen kan jag läsa av confon hyfsat bra även på araber för båda har blivit day champion (visserligen inte på nå jättehög poäng), ena hingsten har 1VG & resten G och den andra har 3VG & resten G. Nu har jag värsta beslutsångesten för om jag ska behålla eller sälja antingen båda eller ena!😫😋

1Vg https://www.horsereality.com/horses/156847/baaziz
3VG https://www.horsereality.com/horses/160297/faaqir
Jag hade behållt båda ;)
 
Hmm Jag har nog för smal smak eller otur när jag tänker
Av 5 hästar från Europa har 3 Nila i stammen och 2 Nayef (det här är slump)
Av 2 från Australien så finns inga släktband
Av 2 från Syd-amerika finns inga släktband
Av 10 från Nord-Amerika finns Basim med 4 ggr, Dabir 2 ggr, Baariq 2 ggr, Imzaa 3ggr och Ulema 4ggr. Här finns då de två helbröderna Basim/Ulema och halvbrodern Baariq/Ulema
Av 6 från Asien så finns Marqish med 3 ggr, Nadim 2 ggr, Albadeia 3 ggr varav två helsyskon Nadim/Albadeia. Marqish finns även med i andraled i ett av fölen.
Av 3 från Afrika finns El-Mares med 2 ggr (också slump fick köpa det vettiga som dök upp)
Snygg genetisk variation :banghead:
Tack och lov har jag minst 2 ston betäckta med en outcross i Sydamerika
Men spridningen får du ju in precis som du har gjort, med att betäcka med bra hingstar utifrån!
Det går inte att få plats med foundationföl från alla "bästa" kombinationer själv, inte om man ska få plats med föl efter dem sen också.
Så egentligen gör det inte så mycket om man har en relativt "smal" bas "hemma", avla brett på den så har du en bred bas redan nästa generation.
 
Jag åldrade upp AT-hingsten jag köpte av @Iamia , han har redan tagit massa pokaler på mellan 30-45% träning (sen är det ju typ bara 2-5 med i varje lopp :angel: ) och fått två betäckningar.

Men jag har märkt att t.ex. Reiningen verkar vara betydligt mer slumpartat än Racingen? I Racingen har resultaten stadigt förbättrats med mer träning och haft ganska lite variation, medans islandsstoet som tävlar Reining har kunnat slå direkt mellan 35e plats av 45 med 68.0 och 1a plats av 57 med 75.0. Med samma träning och något sämre fitness på det bästa resultatet.
 
Jag åldrade upp AT-hingsten jag köpte av @Iamia , han har redan tagit massa pokaler på mellan 30-45% träning (sen är det ju typ bara 2-5 med i varje lopp :angel: ) och fått två betäckningar.

Men jag har märkt att t.ex. Reiningen verkar vara betydligt mer slumpartat än Racingen? I Racingen har resultaten stadigt förbättrats med mer träning och haft ganska lite variation, medans islandsstoet som tävlar Reining har kunnat slå direkt mellan 35e plats av 45 med 68.0 och 1a plats av 57 med 75.0. Med samma träning och något sämre fitness på det bästa resultatet.
Ja, verkar skilja sig en del. Reining och eventing verkar betydligt mer slumpartat än dressyr, har jag märkt. Eventing verkar extremt slumpartat i alla fall, min häst vann två tävlingar en dag på bra poäng, för ett ett par dagar senare (med mer träning) bli eliminated två tävlingar i rad. Dressyr verkar gå mer stadigt uppåt i procent med träning.

Alternativt kan det vara olika för olika raser? Nån som märkt av nåt sånt? Borde väl snart få facit på det, men inte kommit så långt än. 😉
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blev Nya Zeelands Caroline Powell med Greenacres Special Cavalier som vann Badminton Horse Trials under den gångna helgen. Ryttaren...
Svar
0
· Visningar
92
  • Artikel
Hästnyheter Ronneby horse center öppnar igen efter tre veckors isolering
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 371
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show närmar sig sitt slut. Men helgens stora hopptävling återstår.
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp