Horseware Rambo/Rhino/Amigo

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 326
M

M_Q

Måste införskaffa lite nya täcken nu och har alltid använt rambo förut, har två av de tyngsta ute-täckena som är 4 och 6 år gamla och dom har inte läckt en gång trots att det har legat tung blötsnö under timmar på dom, så jag är otroligt nöjd med dom.
Har kört på ett par "mellanvarianter" nu också men efter ett tag börjar alla läcka och ska nu investera i ordentliga täcken åt alla då jag tror de blir billigare i längden!!
Har nu sett att det är ganska stora prisskillnader mellan deras tre "undermodeller" rambo, rhino och amigo.
Någon som vet vad skillnaden är på dessa !?

I både hur dom håller tätt men även stalltäckena, är yttertyget tunnar i amigo = går sönder lättare??

Helt enkelt, vad har ni för olika erfarenheter av dessa !?

tpfh!

Sv: Horseware Rambo/Rhino/Amigo

tyget är tunnare ja. det är där prisskillnaden ligger. men mina amigotäcken har inte gått mer sönder än rambo/rhino. dom tunna helt ofodrade håller dock inte för kraftigt regn, efter några veckor så läcker det igenom.

Vad jag har hört så är Amigos 600 D regntäcke inte särskilt hållbart. Men vet inte om det beror på att folk jämför med Rambos 1000 D täcken, eller andra 600 D täcken.

Hur som haver så är det olika slags tyg. Även om Rhino och Rambo har 1000 D ytteryg båda två, så är Rambos av en bättre kvalité (minns inte exakt nu varför/på vilket sätt).

rambo innehåller 1000d Ballistic Nylon
och rhino 1000d Denier Polypropylene

alltså inte samma slags tyg. rambo är helt klart i bättre kvallite.

För att förtydliga så har Rambo 1000 denier Ballistic Nylon yttertyg och Rhino har 1000 denier polypropylene yttertyg. Amigo kör på 1200 Denier Polyester yttertyg.

Exakt vad som är skillnaden här vet jag dock inte ;)

hur påverkar dessa olika yttertyg vattentåligheten?
Hästarna går i proncip alltid själva eller så har jag aldrig haft problem med att dom äter på varandras täcken så själva "bitstyrkan" är jag inte orolig för ;) mer hur det håller tätt!

Tänkte köpa ett varsit bomullstäcke att ha som undertäcke och sen de tunna 150g stalltäckena, skilljer sig passformen mellan rambo/amigo eller är den desamma?

om du ska ha stalltäcke så skulle jag absolut valt ett amigo. Dessa har blank ut och insida. Min skavkänsliga häst fick skav direkt av rambotäcket med bomullsinsida. Med amigo fick hon inget skav.

Ska du däremot köpa utetäcke så skulle jag valt antingen rhino eller rambo.

Amigo Insulator är riktigt bra som stalltäcke, mer prisvärt än Rambos.

När det gäller utetäcken så har jag Amigo och Rhino, har aldrig haft några som helst problem med något av dem, aldrig läckt i ösregn, aldrig läckt med blötsnö på ryggen.

tyget är svagare i Amigo och Rhino. Gillar Amigos innetäcken. Utetäckena däremot ger jag inte mycket för, Rhino har jag slängt flera stycken, nu har även mina Amigo börjat gå sönder och regntäcket läcker in. Så om du ska köpa utetäcken köp Rambo.

Amigo stalltäckena är helt suveräna :D Prisvärda verkligen!
Ute kör jag däremot med Rambo och Rhino mest pga att jag vill ha Wug och halsmoddelerna och V-knäppningen och den har inte Amigo täckerna. Funkar iaf super hel nöjd! :D Och Båda täckerna har hållt emot kraftigt regn/blötsnö/snöstorm :bow:

Så:
Inne: Amigo
Ute: Rambo

(Tycker jag iaf ;))

Jag har haft både Rhino och Amigo utetäcken. Mitt äldsta Rhino original 200g är från 1998 och är fortfarande bra och tätt. Impregnerar det nån gång varannat år typ.

Har kört Amigo (0 + 200 g) en säsong nu utan att de läcker eller känns 'B'. Tycker de funkar utmärkt.

Har Amigo stalltäcken med och de är superbra.

Har Amigotäcken, flera uppsättningar, både ofodrade och fodrade. Hållit utmärkt, och hållit tätt för vilket regn och rusk som helst. Nu gav dock det äldsta av det ofodrade regntäckena upp och började läcka vid HÄLLREGN en hel natt. Har impregnerat det men inte testat igen.

Har en Rhino lös hals med, och förutom vissa små designdetaljer som gör Rhino lite enklare användarmässigt, så märker jag INGEN skillnad på Rhinohalsen och Amigohalsen. Alls.

Eller tje, möjligen att man kan stryka på högsta värme på amigotyget, men gör man det på rhinotyget smälter ytskiktet... :crazy: Märkte jag i samband med impregneringen :devil:

Jag ser ingen anledning att materialmässigt betala för Rhino eller Rambo vid normal användning. Utan det är om man vill ha wugmodellern t ex. Jag gillar den, MEN värdesätter MER att kunna sätta på en lös hals och få helhalstäcke. Men Wug med möjlighet att 'bygga på' till helhals vore idealiskt.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke av Horsewares Rambo och Rhino tycker ni håller vattentätt bäst? Jag har ett haft Rambo Original LIte (med v-knäppning) som...
Svar
10
· Visningar
1 152
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 311
Senast: Camigween
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
3 090
Senast: gylle
·
Utrustning har upptäkt att det är dags att investera i ett nytt täcke, då jag har hört mycket bra om horseware täckena så är jag sugen att prova...
Svar
19
· Visningar
4 146
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka