Horsewaretäcken & storlekar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 220
F

Farouk

Har länge funderat på att köpa ett nytt vinter/hösttäcke, och bestämt mig för ett Horseware, dock inte vilken MODELL :p

Evergreen fick hem sitt Rhino Wug-täcke till sin maxade D-ponny, och i det täcket hade hon 125 (hon har vanligen 135...)
Det passade bra.

Nu till mina frågor:
Vad tror ni om storlekarna i PONNYTÄCKENA, alltså dom med storlekar från 85 - 115?
Min häst har 125 i "vanliga" täcken, och då borde hon rymmas i ett 115, tycker jag.
MEN, 115-storleken finns BÅDE i "hästtäckena" OCH bland "ponnytäckena".
Tror ni det skiljer sig ngt i dessa? :confused:
Det är lite förvirrande när dom finns i både häst/ponny, men till olika pris (vilket jag ska försöka utnyttja ;) :p )
VART tror ni isf dom dragit in några extra cm, om ponnytäckena är MINDRE?

Jag har ett ganska ( :angel: ) så kraftigt C-ponnysto, New Forest.
Korta ben också för den delen, och Horsewaretäckena är ju lite längre, så man vill ju inte att hon ska snubbla. :p

Dom täckena jag tänker på är:
Rhino Pony Plus Turnout
Rhino Pony Wug Turnout

Alla funderingar av intresse! :)

Sv: Horsewaretäcken & storlekar...

Har du ingen affär i din närhet som har Horseware täcken?
isånt fall kan du ju mäta på dom och mäta på din häst o se så det passar..eller köpa där o prova om dom passar...

Granngården (iaf här i örebro har horseware täcken) så kolla där...

Det borde ju inte vara någon skillnad på ponny 115 och ett häst 115. men man vet ju aldrig, du kanske kan ringa till en återförsäljare om du inte har ngn i din närhet o be dom mäta!

Jag rekommenderar dig att köpa " vanliga" täcket, inte ponnymodellen. Beställde ponnymodellen till min lilla arabfröken ( 141 cm & rätt kraftig). Det gick knappt nedanför bogen, Är väldigt " högt". Visst, det andra HW täcket som jag bytte till, är rätt djupt, men absolut inte så det stör. Ang storlek i övrigt, så har det ALLTID stämt för mig, att köpa 10 cm kortare än vad de annars har på sina täcken. Erfarenheterna av Ponny/ vs vanligt gäller Rhino Wug modellen.

Men shit, kan en maxad d-ponny ha 125? Min c-ponny har 135, och han är "normal" i storlekar, dvs 135 passar "alltid" honom. Häftigt att det kan skilja så mycket...

Mvh Huntress :)

Hihi, jorå, det kan dom ;) Fast Horsware är ju, som sagt, stora i storlekarna!

Min pålla i sitt 125 täcke (5,9 i engelsk storlek). Precis lagom långt på "längden" men liite långt på sidorna.

{12304CC6-97DA-4716-B2A3-93FF7C94C7D7}.jpg

Senast ändrad:

hej hej. till min maxade shettis har jag båda två täckerna du tänkt köpa. han har normalt 105 cm MEN på horseware täckerna har han strl. 90 .. så de är verkligen stooora i storleken :) de sitter kanon på honom, halvhals är super eftersom han är lite grovre över halsen o bringan.

Köpte ett Rhino Wug-täcke till min häst igår. Provade det idag, satt jättebra :)
200 g vintertäcke m halvhals ser ut såhär
fast 200 g täcket är i denna färgen. Assnyggt!! :love:

Min häst har 145 på alla sina täcken (även Horseware innetäcken) men i HW utetäcken måste hon ha 140 (tror 140 motsvarar vår 135, för det finns 130, 140, 145 osv)

Pållan har inte använt sitt nya täcken än, men jag kan varmt rekommendera det för det satt superbra o är säkerligen lika bra som alla andra HWtäcken.
Halstäcken tkr jag personligen är lite halvt onödiga, det räcker med ingen hals alls, eller möjligtvis halvhals.
Dessutom tkr jag det blir svårare att få helhalstäcken att passa bra på hästen!
Och jag tror du kan gå ner en stl än vad hästen brukar ha, HW utetäcken är ju stora i stl. Och jag hade tagit storhäst-storleken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag funderar på att beställa ett Rambo optimo (stalltäcke) från Horseware till min C ponny som har 130 i vanliga Rambo täcken. Hon...
Svar
5
· Visningar
2 434
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 226
Senast: Camigween
·
Utrustning Mätte min ponny enligt horsewares storlekstabell, från rumpan till bringan. Han mäter 172 cm. Borde jag då köpa storlek 115 (168 cm)...
Svar
3
· Visningar
1 770
Senast: Signature
·
Utrustning Hästen är 115 cm i rygglängd om jag mäter från där täcket (ett Amigo) ligger framför manken, och bak till svansroten. Amigo Hero Pony i... 2
Svar
33
· Visningar
6 636
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden