Hosta,ansträngd andning

Meewee

Trådstartare
Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre efter första kuren men hostan återkom efter några månader igen. Veterinär har undersökt med endoskopi och såg att hon var rejält röd med mycket slem i luftvägarna första gången. Vid andra tillfället (ca fem månader senare) hade det blivit betydligt bättre men fortfarande en del slem kring trakea= ny antibiotikakur och Equimucin. Vet. har sagt att jag ska rida henne försiktigt i alla gångarter för att hon ska få upp slemmet. Nu hostar hon inget alls och låter bra i andningen i skritt och trav men direkt jag börjar galoppera så blir hon tungandad. Direkt jag slutar galoppera så blir andningen bra igen. Jag tycker att det låter som att det sitter högt upp i luftvägarna. Håller på att bli tokig på denna långdragna historia. Någon som haft liknande problem?
 
Att hästen blir tung i andning vid galopp, kan bero på att de finns slem kvar längst ner i lungspetsarna. Det är inte förrän man kommer till just galopp som hästen tar så djupa andetag så det når ända ner sas.

För många år sedan fick min donna en kemisk lunginflammation, och det berodde på att hon fick erlichea och var ganska orörlig då hon hade ont i kroppen. Jag fick då slemhinnevidgande och slemlösande, sedan fick jag order om att sätta i gång henne jätte försiktigt. Och det skulle komma slem, massor med slem vilket det även gjorde. Det tog 4-5 månader innan allt var ute, och som sagt de sista satt i lungspetsarna och kom inte fram förrän vid galopp.

Jag tycker du ska rådgöra med din veterinär, luftvägsåkommor är inget man vill laborera med själv då det kan ge livslång konsekvens.
 
Jo jag har vet.kontakt. Ska prata med henne idag.]Att hästen blir tung i andning vid galopp, kan bero på att de finns slem kvar längst ner i lungspetsarna. Det är inte förrän man kommer till just galopp som hästen tar så djupa andetag så det når ända ner sas.

För många år sedan fick min donna en kemisk lunginflammation, och det berodde på att hon fick erlichea och var ganska orörlig då hon hade ont i kroppen. Jag fick då slemhinnevidgande och slemlösande, sedan fick jag order om att sätta i gång henne jätte försiktigt. Och det skulle komma slem, massor med slem vilket det även gjorde. Det tog 4-5 månader innan allt var ute, och som sagt de sista satt i lungspetsarna och kom inte fram förrän vid galopp.

Jag tycker du ska rådgöra med din veterinär, luftvägsåkommor är inget man vill laborera med själv då det kan ge livslång konsekvens.[/QUOTE]
Jag har kontakt med vet. Tänkte bara hlra
470"]Att hästen blir tung i andning vid galopp, kan bero på att de finns slem kvar längst ner i lungspetsarna. Det är inte förrän man kommer till just galopp som hästen tar så djupa andetag så det når ända ner sas.

För många år sedan fick min donna en kemisk lunginflammation, och det berodde på att hon fick erlichea och var ganska orörlig då hon hade ont i kroppen. Jag fick då slemhinnevidgande och slemlösande, sedan fick jag order om att sätta i gång henne jätte försiktigt. Och det skulle komma slem, massor med slem vilket det även gjorde. Det tog 4-5 månader innan allt var ute, och som sagt de sista satt i lungspetsarna och kom inte fram förrän vid galopp.

Jag tycker du ska rådgöra med din veterinär, luftvägsåkommor är inget man vill laborera med själv då det kan ge livslång konsekvens.[/QUOTE]

: 470"]Att hästen blir tung i andning vid galopp, kan bero på att de finns slem kvar längst ner i lungspetsarna. Det är inte förrän man kommer till just galopp som hästen tar så djupa andetag så det når ända ner sas.

För många år sedan fick min donna en kemisk lunginflammation, och det berodde på att hon fick erlichea och var ganska orörlig då hon hade ont i kroppen. Jag fick då slemhinnevidgande och slemlösande, sedan fick jag order om att sätta i gång henne jätte försiktigt. Och det skulle komma slem, massor med slem vilket det även gjorde. Det tog 4-5 månader innan allt var ute, och som sagt de sista satt i lungspetsarna och kom inte fram förrän vid galopp.

Jag tycker du ska rådgöra med din veterinär, luftvägsåkommor är inget man vill laborera med själv då det kan ge livslång konsekvens.[/QUOTE]
Jo, jag har kontakt med vet. Tönkte
 
Du kanske ska prata med en annan veterinär för en second opinion? Om din vet bestämt sig för att det är en bakteriell historia som ska behandlas med antibiotika och slemlösande, och denna behandling gjorts två ganger utan att hasten blivit helt bra är det kanske dags att tänka I lite andra banor? Jag ifrågasätter inte att behandlingen var rätt, men det finns ju en möjlighet att det behövs något mer också.
 
Du kanske ska prata med en annan veterinär för en second opinion? Om din vet bestämt sig för att det är en bakteriell historia som ska behandlas med antibiotika och slemlösande, och denna behandling gjorts två ganger utan att hasten blivit helt bra är det kanske dags att tänka I lite andra banor? Jag ifrågasätter inte att behandlingen var rätt, men det finns ju en möjlighet att det behövs något mer också.
Jo, har precis pratat med vet. Måste gå vidare med utredning. Kan bli endoskopi under ridning.
 
Efter ganska mycket luftvägsproblem med min ena häst så har jag samlat på mig en del info på ämnet. För det första-är baktprov taget så att ni ens vet vilka bakterier ni behandlat med antibiotikan? Hur lång antibiotikakur fick hästen? Det tar ganska lång behandling för att få upp koncentrationen av antibiotika i lungorna. Även slemlösande kan kräva flera veckors behandling innan det verkligen löst upp allt skräp. Ett tips är att be veterinären skriva ut acetylcystein istället för Equimucin-enormt stor prisskillnad.

Känns som om det finns en del att göra innan det behövs bli så drastiskt som endoskopi under ansträngning.
 
Efter ganska mycket luftvägsproblem med min ena häst så har jag samlat på mig en del info på ämnet. För det första-är baktprov taget så att ni ens vet vilka bakterier ni behandlat med antibiotikan? Hur lång antibiotikakur fick hästen? Det tar ganska lång behandling för att få upp koncentrationen av antibiotika i lungorna. Även slemlösande kan kräva flera veckors behandling innan det verkligen löst upp allt skräp. Ett tips är att be veterinären skriva ut acetylcystein istället för Equimucin-enormt stor prisskillnad.

Känns som om det finns en del att göra innan det behövs bli så drastiskt som endoskopi under ansträngning.
Jo både blodprover och bakt.prov är taget. Hon har även fått Acetylcystein utan större resultat. Antibiotika i tio dagar i höstas och tio dagar nyligen. Blev bra i höstas efter kuren men hostan återkom under vintern. Hon har ju blivit bättre igen, hostar inget men blir så fort flåsig i galopp. Vissa dagar sämre andra bättre.
 
@Meewee Vet du vilka bakterier det är? Har hon gått på Ventipulmin nånting samtidigt som slemlösande? Annars känns som om ni har gjort allt ni kan och fortsätt utredning med arbetsprov är nästa steg. Risken med en långdragen infektion är just att det blir kroniska besvär för hästarna, är själv väldigt orolig att det kommer bli så med min nu :/.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: JosephineR
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Miikan89
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 126
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 189
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp