Hosta av hö - fång av ensilage...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nike
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 591
N

Nike

Vårt hö har blivit dåligt i vinte´r och hästarna började hosta. Gick därför över till ensilage - toppen, hostan försvann och de gillade det. MEN - då får ponnyn fång. Veterinären säger att vi direkt ska ta bort ensilaget för henne och ge henne hö. Vi väljer ut de finaste balarna till henne - hon börja ändå hosta igen. Är dessutom ordinerad boxvila 3-4 veckor. Hon står i en box precis intill den öppna ytterdörren och får gott om frisk luft. Har ni några goda råd vad vi kan göra? Hur är det med lucern till hästar med fång, är det för näringsrikt?

Sv: Hosta av hö - fång av ensilage...

jag antar att ni vattnar höet?:o

Hur länge blandade ni när ni bytte till ensilage?
Vilka värden har ensilaget? Var det stor skillnad mot höet?

Minst tre veckor tar det för magarna att ställa om till silage........så minst den tiden ska man blanda.

Var på en föreläsning om fång för några veckor sedan. Det var en som arbetade på SLU och hette Ove Wattel (tror jag att han hette, jag kan dock vara helt ute och cykla, vill du veta exakt namn så måste jag kolla i mina papper hemma).

Nummer ett med fånghästar var långsam ändring i foderstaten och så få ändringar samtidigt som möjligt. Tex inte ett foderbyte och transport och skoning samma dag. Sen om man hade en fångkänslig häst så kunde man blöta grovfodret ca en timma innan. Detta för att en av de vanligaste fång framkallarna var fruktan som dock är vattenlösligt.
Man kan också ge något magstabiliserande meddel som tex Mag och tarm vid foderbyten. Det har inte gjorts någon ordentlig forskning på om det verkligen hjälper. Men skulle det inte hjälpa så är det enligt Ove bara skadligt för plånboken.

Mvh

Tora

Vårt hö har blivit dåligt i vinte´r och hästarna började hosta. Gick därför över till ensilage - toppen, hostan försvann och de gillade det. MEN - då får ponnyn fång. Veterinären säger att vi direkt ska ta bort ensilaget för henne och ge henne hö. Vi väljer ut de finaste balarna till henne - hon börja ändå hosta igen. Är dessutom ordinerad boxvila 3-4 veckor. Hon står i en box precis intill den öppna ytterdörren och får gott om frisk luft. Har ni några goda råd vad vi kan göra? Hur är det med lucern till hästar med fång, är det för näringsrikt?

Köp HORSEHAGE :bow:
Superbra, helt dammfritt, fast jag tror det är en torr sorts ensilage... kolla med veterinären. Tror du har en återförsäljare nära dig...

Det låter som foderbytet orsakade fången inte ensilaget i sig.
Ge inte fri tillgång heller.

Tora
Owe Wattle är fångforskare på SLU. Låter som vi var på plönninge och lyssnade båda två ;-)

Det finns bra hö att få tag på, men du måste vänja in den.

Köp HORSEHAGE :bow:
Superbra, helt dammfritt, fast jag tror det är en torr sorts ensilage... kolla med veterinären. Tror du har en återförsäljare nära dig...

Det man ska tänka på när det gäller hösilage och horsehage är att varje ny bal är ett foderbyte, även om strået i balen kommer från samma vall. Ensileringen blir aldrig densamma i två balar. Detta kan vara känsligt för T ex. fånghästar.

Vad kul att någon mer var där. Tiden var på tok för kort. Hade kunnat lyssna på Owe hela dagen. Han var så grymt bra och verkade mycket duktig.

Mvh

Tora

Kan inte hösilage vara ett alternativ?
Sen är det bra att alltid bjuda på fri tillgång på halm som bas för magen.
Man får hålla på att blanda fodersorterna ett par veckor vid foderbyte.
"Mag-Tarm", Microbalans och andra magmedel kan hjälpa upp vid foderbyte.
Vissa använder också Proviva för tarmfloran.
Om du använder lusern, som jag tycker är ganska bra till vissa fånghästar, kolla melasshalten. Den kan variera. Melassen är ingen hit i sammanhanget.
Jag förstår att det kan vara svårt att hålla på och blöta höet nu i kylan.
Kan du inte försöka få tag på ett friskt och mögelfritt hö? Fast jag vet att det är höbrist i stort sett överallt pga den fuktiga hösten o allt bortfall pga möglet.
Tänk på att vara försiktig med foder med socker o stärkelse i, tex betfor o tom äpplen i vissa fall.
En del kraftfodersorter innehåller också ganska mycket socker.

Tack för era svar! Vi har fått tag på lite nytt fräschare hö som vi vattnar och hostan har blivit bättre.

Det var nog som några av er sa att det var foderbytet i sig och kanske inte ensilaget som orskade fånganfallet. Vi var alltför snabba med bytet, trodde inte att det behövde vara så lång omställningstid. Eftersom hon aldrig haft fång innan var vi inte så vaksamma vintertid, i somras däremot var vi petnoga med kort betestid per dygn osv..

Vi har hämtat hem en ny bal som är tagen sent på året och borde ha lägre näringshalt. Vår tanke är att hon kanske kan återgå till ensilage om hon får det under en lång omställningstid. Ska dock rådfråga ett par veterinärer innan vi ger oss in på det. Allt jag vill är ju att hon ska bli frisk och sen hålla henne från nya anfall.

Sen är ju den stora frågan hur man ska göra i sommar, skörda löshö, pressa balar eller rulla halvtorrt ensilage.

Som flera andra tror jag det var forbytet, även om det finns fånghästar som helt enkelt inte klarar att hösilage inte är riktigt likadant från bal till bal.

Men jag hade, efter lång invänjning med understöd av magtarmbalans, mitt fångsto på fri tillgång på hösilage utan problem, och vet fler som ger sina fånghästar hösilage.

Så fungerar det inte med hö alt att blöta höet (sämre alt anser jag, då det blir bakterietillväxt om det ligger för länge) så prova igen men lååång tillvänjning och gärna understött med magtarmbalans.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 418
Senast: Mia_R
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 168
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Ace
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på... 2
Svar
20
· Visningar
3 259
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka