Lavinia

Trådstartare
hej!

Min tjej har nu hostat och fnyst i en månad. Inget regelrätt snor, ingen feber. Hon hostar enstaka gånger vid ansträngning, men det varierar när och hur mycket hon hostar. Hostan är kraftig och hon blir märkbart störd av den.

Baktsvabb tagen från svalget och visade vanliga bakterier. Endoskopi gjord, men den kunde inte gå in i lungblåsorna(hette dom så?). Inget slem, men inflammerat längst upp i svalget. Veterinär tycker avvakta, jag tycker jag har avvaktat. Vad gör man nu, liksom?

/Lavinia
 
Jag hade en häst som blev hostig såhär års om hagarna var torra och nerbetade. Jag gick väl och drog i sig damm kan jag tro. Har du möjlighet att testa att byta hage till en som garanterat inte är dammig?
Får hon hö/hösilage så skulle jag testat att byta det med.
 
hej!

Min tjej har nu hostat och fnyst i en månad. Inget regelrätt snor, ingen feber. Hon hostar enstaka gånger vid ansträngning, men det varierar när och hur mycket hon hostar. Hostan är kraftig och hon blir märkbart störd av den.

Baktsvabb tagen från svalget och visade vanliga bakterier. Endoskopi gjord, men den kunde inte gå in i lungblåsorna(hette dom så?). Inget slem, men inflammerat längst upp i svalget. Veterinär tycker avvakta, jag tycker jag har avvaktat. Vad gör man nu, liksom?

/Lavinia

Åker till en veterinär som kan ta lungskölj prover. Luftpåsarna är nog ordet du letar efter ;).
 
Glömde. Hon går fortfarande på bete. Började hosta när vi bytte hage, vi flyttar hem(till ny hage) på söndag. Vi har haft rätt mycket regn och hon hostar ändå.

När vi flyttar hem blir det silage och halva dygnet i utebox(andra halvan i hage).

Hon hostar inget vid provokation och hostan har varit väldigt oregelbunden. Nån dag utan några dagar med. Kan testa att ringa andra kliniken i närheten och se om dom kan endoskopera längre ner (kräver tydligen en modernare maskin).

/Lavinia
 
Alltså en utvecklad hosta går inte över på några dagar, men jag skulle nog inte nöja mig med det besked du har fått. Och det beror på att jag varit med om alldeles för många hästar utvecklat kroniska symptom pga utebliven behandling. Med detta får du fundera själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
863
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 428
Senast: Capybara
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp