M

Moej

Min häst har hosta, inte alltid, men ibland. Mest på vintern, och ofta när man galopperat första gången på ridturen. Är det vanligt, eller borde jag låta en veterinär kolla på henne?
 
Sv: Hosta

Det kan ju vara helt ofarligt, men hör med en veterinär så du vet säkert!!
Så se över stallmiljön, kanske är det så att din häst står inne mer vintertid och att stallmiljön inte motsvarar "utemiljön" (vilket ju nästan inga stall gör...) och att din häst är lite känslig i luftvägarna och reagerar efter ett par månader då den är mer inne än vad den kanske är under sommarhalvåret.
Sen är ju luften lite torrare att andas vintertid.

Min tant är likadan, men hon är även damm och pollenallergiker, men hostar ofta just när hon börjar "komma igång" och får upp flåset. Är undersökt flera gånger men inget är hittat och hon är pigg och glad så det var bara att tuta å köra :bump: .
 
Sv: Hosta

Eftersom hon går på bete på sommaren, och då går ute dygnet runt de flesta dagarna om det inte är mycket knott o sånt, så blir det ju att hon är inne mer på vintern.
Hon går ute mellan 5 - 21.

Men.. Det är ingen ventilation alls i stallet. Stallägaren proppar igen allt med plastpåsar på vintern så det ska bli billigare för honom att ha stall då. Det kan ju inte vara särskilt bra?
 
Sv: Hosta

näe... hästar mår ju eg bäst av att stå i ute stall där är det ju bra ventilation, jag har hästen i stall med dålig ventilation...:( där har nästan alla hästar hostat i vinter(13 st) men nu har dom börjat bygga om där så det ska bli luftigt å fint med bra ventilation:D :banana: Men nu borde han ju inte proppa igen.. för nu är det ju varmt ute...
 
Sv: Hosta

Jodå, han proppar :crazy: Men nu kan man ju i alla fall börja ha stalldörren öppen på dagen.
 
Sv: Hosta

Moej skrev:
Eftersom hon går på bete på sommaren, och då går ute dygnet runt de flesta dagarna om det inte är mycket knott o sånt, så blir det ju att hon är inne mer på vintern.
Hon går ute mellan 5 - 21.

Men.. Det är ingen ventilation alls i stallet. Stallägaren proppar igen allt med plastpåsar på vintern så det ska bli billigare för honom att ha stall då. Det kan ju inte vara särskilt bra?

Med stor sannolikhet beror det på luften i stallet. Hö och halm förvärrar det. Ta det inte allt för lätt att hästen har hosta. Det är något som måste åtgärdas. Byt stall om din stallägare inte ändrar sitt sätt att hålla stall. Det är ju inte billigare att förstöra naturlig ventilation i form av hål än att inte göra det. Några värmeelement har ni väl ändå inte i stallet som drar mer om det är luftigt? Jag föredrar stall med samma temperatur som ute. Då vänjer hästarna sig vid den temperaturen och får päls därefter. Slipper täcken och slipper frysa.

Hälsning Maja
 
Sv: Hosta

Är det hosta som är återkommande så tveka aldrig på att ta ut veterinär, efter att ha avlivat mitt kvickdrag sto förra våren så är all hosta för viktig för att nonchanleras.
Absolut inte bra att inte ha ventilation i stallet.Varför inte låta din häst gå ute året runt/dygnet runt? Så till vidare att det finns vind/regnskydd förstås. Had kontaktat vet om hostan och börjat ge vitlökspulver.
 
Sv: Hosta

Jag har en hosthäst.
Han har blivit sjuk nu på våren pga de stora väderomslagen och sämre och sämre stallmiljö (han har halsinfektion samt Bronkit :cry: ), han går på cortison nu efter en behandling med Fabrol som inte hjälpte.

Hos oss är det VIKTIGT med att försöka förbättra stallmiljön så bra vi kan, bra strö och bra foder (ej dammigt förståss).
Öppet och luftigt ska det vara, välsopat och noggrant mockat för att undvika att han andas in ammoniakångor (det utlöser ofta hostan).
Inga spindelväv, ingen rykt inne om någon av hästarna dammar.

Ändå räcker inte de ansträngnignarna vi gjort för stallmilljön, den är halvdan ändå, så vi blir tvugna att byta stall nu snart (ska kolla in det ev. nya på torsdag).

För övrigt ger vi väl genomvattnat hö samt damfritt kraftfoder, Fibergi och blött pellets. Nästa höst blir det hösilage till honom för att eliminera damrisken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hosta

Har du inte möjlighet att låta honom gå ute ?
Hö måste ligga i vatten i minst 1-2 timma för att bli riktigt genomblött,det räcker inte med att spola det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Ja alltså hur känns det i kroppen? Kollegan fick precis en host och nysattack och jag kunde se hur kroppen tog i runt buken. Sedan sa...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp