Hostar=/....Damm??

MaRomer

Trådstartare
JApp nu har min store börjat hosta lite av och till. Jag har tidigare haft en häst som hostar och detta avtog till våren då de fick gå ute och äta gräs.

Nu till min kille. Han är 9 år gammal och har stått i samma stall hela livet! Stallet är ett gammalt ko stall och inte det nyaste. Men det är väl ventilerat! Han har ALDRIG varit sjuk på något sett! och nu när han började hosta lite så blev jag helspännd!!!!! Han brukar hosta någon gång på dagen, har aldrig hört honom hosta inne och i början när jag rider honom kan det komma 1-5 hostningar sen är det bra! I samma stall står det 3 andra hästar som inte hostar. Alla är pigga och ingen av dem har feber eller något annat. Jag själv tycker inte att höt är dammigare än andra år utan det ser och luktar bra ut!

Kan jag vara så lyckligt lottad att det bara e damm i höt??? Och i så fall vad ska jag tänka på mer än:
-Inte sopa när han är inne
-Vattna höt
-Se till så han får det bästa och minst dammiga höt

Något jag kan ge honom i fodret? Eller tycker ni jag ska rådfråga veterinär?

Sv: Hostar=/....Damm??

Ute mycket, blötlägg höet, inte bara vattna på utan ska helst ligga i blöt ett par timmar om möjligt. Så dammfritt strö som möjligt tex torv eller tidningspapper. Verkar som många hostar denna vinter.

fast jag har läst att om man vattnar sitt hö så ska det INTE ligga i blöt länge utan användas/fodras med en gång annars blir det en ypperlig miljö för tillväxt av sådana sporer som man helst inte vill ska bli fler. helst ska höet sköljas igenom så dammet "rinner bort".

min veterinär sa att det är jätte många hästar som har luftvägs problem denna "vintern". den hästen på vår lösdrift som har stallhosta blev inte mkt. bättre av "vattnat" hö, därimot va det ett jättelyft för hennes luftvägar att få hösilage (och givetvis att hon står på lösdrift ;) )

Detta var väldigt intressant...för jag tänkte just skriva och höra mej för om samma sak!

Har en gammal islänning som alltid sätter igång att hosta såhär års och iår är det värre än vanligt, men då verkar det vara många hästar som har hosta denna vintern alltså!

Det finns inget man kan ge i foderväg som MaRomer frågade? Nåt som kan dämpa det lite? Vore spännande att veta.

Vad tråkigt att din häst börjat hosta! Att elliminera dammet är ju alltid bra, oavsett orsaken till hostan. När de har hostat ett tag blir luftrören känsligare och irriteras lättare av tex damm. Höt blötläggs för att binda dammpartiklarna vid stråt. Detta för att de inte skall andas in de små eländiga partiklarna. Altså räcker det att blötlägga en liten stund men rör runt lite så alla strån blir fuktiga.
Första vintern vår häst hade hosta gav vi en örtblandning för hästar med luftrörsproblem. Du hittar den på www.friskaredjur.nu. Det hjälpte men när sen hostan återkom nästa vinter tog vi först kontakt med en veterinär som trodde att hästen var alergisk. Jag kände mig lite tveksam till det då det var en del frågetecken så jag konsulterade även en homepopat som i sin tur sa att allt tydde på att hostan kom av matspjälkningsproblem. Hon behandlade hästen och han blev helt hostfri fram tills nu i vinter. Nu har det räckt att pilla i honom lite homeopatpiller och lura i honom extra vatten, för att han skall sluta hosta. För övrigt så är ju bra kvalite på höt ett måste. Ensilage är bättre ur dammsynvinkel men min häst hade inte fixat det då han behöver hålla magen i gång med att tugga "riktigt" hö. Utevsistelse, välventilerat stall, torv, fri tillgång på vatten, fukta havren...Ja det finns en hel massa tips du kan börja med men om problemen inte avtar så kontakta expertisen innan det blir nåt riktigt besvärligt av det.

Vad tråkigt att din häst börjat hosta! Att elliminera dammet är ju alltid bra, oavsett orsaken till hostan. När de har hostat ett tag blir luftrören känsligare och irriteras lättare av tex damm. Höt blötläggs för att binda dammpartiklarna vid stråt. Detta för att de inte skall andas in de små eländiga partiklarna. Altså räcker det att blötlägga en liten stund men rör runt lite så alla strån blir fuktiga.
Första vintern vår häst hade hosta gav vi en örtblandning för hästar med luftrörsproblem. Du hittar den på www.friskaredjur.nu. Det hjälpte men när sen hostan återkom nästa vinter tog vi först kontakt med en veterinär som trodde att hästen var alergisk. Jag kände mig lite tveksam till det då det var en del frågetecken så jag konsulterade även en homepopat som i sin tur sa att allt tydde på att hostan kom av matspjälkningsproblem. Hon behandlade hästen och han blev helt hostfri fram tills nu i vinter. Nu har det räckt att pilla i honom lite homeopatpiller och lura i honom extra vatten, för att han skall sluta hosta. För övrigt så är ju bra kvalite på höt ett måste. Ensilage är bättre ur dammsynvinkel men min häst hade inte fixat det då han behöver hålla magen i gång med att tugga "riktigt" hö. Utevsistelse, välventilerat stall, torv, fri tillgång på vatten, fukta havren...Ja det finns en hel massa tips du kan börja med men om problemen inte avtar så kontakta expertisen innan det blir nåt riktigt besvärligt av det.

Tack för alla svar och tips! Jo det har varit ganska mycket hosta denna vintern! Men iom att han aldrig har reagerat innan så började jag ju undra lite.... Men ska kolla upp det man kunde lägga i maten...Han har bara hsotat i max 2 v! Och bara några gånger om dagen , men jag vill ju inte att det ska bli värra!!! Han står på spån då han tidigare har reagerat mot torv.....Han började hösta då!... kontigt nog så nu står han på spån och har gjort de i alla år utom de månaderna jag bytte! Så Det får vara spån i hans box..

//Malin

Min fick hosta av bara liite dåligt hö, och blev inte av med det helt förrän ett och ett halvt år senare, när jag övergick till hösillage. Nu är han helt fri från hostan!

Han var också den ende i stallet som fick hosta, det behövs inte mycket för att det ska bryta ut på de allra känsligaste.

Lycka till, kolla upp det och överväg hösillage. Jag vet många hästar som har blivit fri från hosta då de övergått till hösillage.

Som jag skrev i början så är han inte känslig för något=) Det är de som fick mig å haja till.... Men jag väntar till sommaren å nästa höskörd så får vi se....Jag vill ju inte gärna slänga 3 ton hö=/

Det har ju varit en väldigt fuktig höst och vinter, vilket har gjort att mycket hö har blivit mer mögelangripet än vanligt. Det kan vara det din häst reagerar på. Det enda som hjälper i längden är att ändra på hästens miljö. Visst kan man blöta höet, men det bästa är att byta ut det mot hösilage. När jag pratade med veterinär sist om det så var rekommendationen att helst doppa ner höet i ett badkar eller liknande så allt blev riktigt blött, och sen ge direkt till hästen. Inte låta det stå.
Oftast är det inte damm hästarna reagerar på utan olika sorters mögelsvampar och endotoxiner som finns i dåligt hö.
Har de en gång dessutom blivit dåliga av denna orsaken, så är de förmodligen känsliga för det senare i livet med, och då räcker det med mycket små stimuli för att framkalla symptom

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 168
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något... 2
Svar
26
· Visningar
4 005
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: Ace
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka