Höstföräldrar 2017 del 2

God Jul önskar Alfred ❤️
143963E3-D383-4CBC-8145-5B6BE580D174.jpeg
 
Hej på er allihop! Är det någon här som fortfarande är aktiv? 😁

Hur går det med era snart 5-åringar? Vi är inne i en hemsk period och jag känner att jag gärna skulle höra hur ni andra har det och ”hoppas” att det inte bara är vi. Vår dotter gör allt som vi säger att hon inte ska göra, hon bråkar och retar lillasyster till bristningsgränsen flera gånger per dag, det krånglas vid matbordet, hon lyssnar inte på tillsägelser. Jag blir galen snart. Nej, jag ÄR redan galen 🙈 Spelar ingen roll om vi säger till lugnt och vänligt xflera eller höjer rösten och blir arg, det biter ändå inte på henne 🤷‍♀️ Hoppas på en kortvarig fas som går över jäkligt fort!
 
Jodå det är jag ju, kul att den här tråden kom upp igen!

Vi har också en stormig fas men (som jag skrev i en annan tråd) är det mer humörsvängningar än att hon gör saker hon inte får. Hon är antingen jätteglad eller jättearg. Superartig och lillgammal eller ligger på golvet och gallskriker. Ena sekunden sitter hon och läser och skriver helt orimligt bra, nästa skriker hon för att hon inte vet hur man tar på sig en tröja 😆

Hon har alltid varit sån men känns som att det är värre än någonsin nu. Men är nog inte så konstigt, det har varit ett omvälvande halvår för oss. Först föddes lillebror prematurt mitt i värsta rs-säsongen. Så S var hemma 3 månader från förskolan. Sen nu för någon månad sen fick storebror diabetes med allt vad det innebär. Så nu har hon både en lillebror och storebror med mer ”akuta” behov och hamnar lite mitt emellan ibland även om vi försöker undvika det.

Hon längtar så tills hon får börja skolan (som storebror) men får nog komma över ligga och gallskrika på golvet tills dess 😅
 
Jodå det är jag ju, kul att den här tråden kom upp igen!

Vi har också en stormig fas men (som jag skrev i en annan tråd) är det mer humörsvängningar än att hon gör saker hon inte får. Hon är antingen jätteglad eller jättearg. Superartig och lillgammal eller ligger på golvet och gallskriker. Ena sekunden sitter hon och läser och skriver helt orimligt bra, nästa skriker hon för att hon inte vet hur man tar på sig en tröja 😆

Hon har alltid varit sån men känns som att det är värre än någonsin nu. Men är nog inte så konstigt, det har varit ett omvälvande halvår för oss. Först föddes lillebror prematurt mitt i värsta rs-säsongen. Så S var hemma 3 månader från förskolan. Sen nu för någon månad sen fick storebror diabetes med allt vad det innebär. Så nu har hon både en lillebror och storebror med mer ”akuta” behov och hamnar lite mitt emellan ibland även om vi försöker undvika det.

Hon längtar så tills hon får börja skolan (som storebror) men får nog komma över ligga och gallskrika på golvet tills dess 😅

Kul med uppdatering från dig! Här händer ju också en del som säkert kan förklara vissa saker, jag är höggravid och har BF om två veckor och så har vi köpt en valp. Dottern är jätteduktig med valpen och säger att hon längtar efter lillasyster men det kan såklart påverka ändå. Hon är otroligt högljudd och kan liksom inte behärska sig, det blir väldigt påfrestande.

Hjälper nog inte att jag haft bihåleinflammation, sen en vanlig förkylning på det plus att jag tror bihåleinflammationen är på väg tillbaka. Mitt tålamod är noll 😂
 
Här är det faktiskt ganska lugnt just nu (peppar, peppar). Humörsvängningar finns men tycker ändå att det är hanterbart nu. Hon har lärt sig att skriva sitt namn och kan räkna enkel matte (typ 6+2). Tyvärr har hon ärvt mitt tänk kring att man ska kunna allt från början, det där med att träna för att lära sig saker är överskattat :angel::grin: så att träna på att cykla, åka slalom, läsa osv. funkar dåligt om någon ens yppar ett tips om hur hon kan göra det. Jag har frågat mina föräldrar om tips på hur jag ska hantera det men de skrattar bara och säger att det är pay back time... Tack för den :meh:
 
F är ganska gnällig ibland men annars är humöret hyfsat. Tycker det är roligt med bokstäver och siffror, kan läsa en del ord och kan skriva ganska långa ord på telefon/dator, men däremot helt ointresserad av att använda penna, vare sig det är för att rita med eller skriva. Har inte kompisar på förskolan så det tycket jag känns ganska jobbigt. Har semaste veckorna lekt ibland med ett grannbarn o det verkar gå hyfsat, hoppas att det kan släppa på förskolan också.

ganske petig med maten, vi har verkligen hamnat inatt servera typisk ”barnmat”, för inget av barnen äter annat.
barnen (lillebror är 2,5) har rätt stort utbyte av varandra nu, leker mycket.
 
Här är det faktiskt ganska lugnt just nu (peppar, peppar). Humörsvängningar finns men tycker ändå att det är hanterbart nu. Hon har lärt sig att skriva sitt namn och kan räkna enkel matte (typ 6+2). Tyvärr har hon ärvt mitt tänk kring att man ska kunna allt från början, det där med att träna för att lära sig saker är överskattat :angel::grin: så att träna på att cykla, åka slalom, läsa osv. funkar dåligt om någon ens yppar ett tips om hur hon kan göra det. Jag har frågat mina föräldrar om tips på hur jag ska hantera det men de skrattar bara och säger att det är pay back time... Tack för den :meh:

Duktig som kan skriva och räkna! Vår är tämligen ointresserad vilket är så olikt mig som var tidig med sånt. Men det ger sig ju såklart med tiden.

Bra svar av dina föräldrar, haha 😁
 
F är ganska gnällig ibland men annars är humöret hyfsat. Tycker det är roligt med bokstäver och siffror, kan läsa en del ord och kan skriva ganska långa ord på telefon/dator, men däremot helt ointresserad av att använda penna, vare sig det är för att rita med eller skriva. Har inte kompisar på förskolan så det tycket jag känns ganska jobbigt. Har semaste veckorna lekt ibland med ett grannbarn o det verkar gå hyfsat, hoppas att det kan släppa på förskolan också.

ganske petig med maten, vi har verkligen hamnat inatt servera typisk ”barnmat”, för inget av barnen äter annat.
barnen (lillebror är 2,5) har rätt stort utbyte av varandra nu, leker mycket.

En till som är duktig på att läsa och skriva, vad roligt det måste vara. Både för er och för barnen 😊 Jobbigt med kompisarna dock, finns det något barn som hen leker mer med på förskolan som ni kan träffa utanför förskolan för att bygga på relationen?

Vår är också petig i maten och har otroligt svårt för att smaka på nya saker. Tack och lov är lillasyster väldigt bra på det istället så det väger upp lite.
 
En till som är duktig på att läsa och skriva, vad roligt det måste vara. Både för er och för barnen 😊 Jobbigt med kompisarna dock, finns det något barn som hen leker mer med på förskolan som ni kan träffa utanför förskolan för att bygga på relationen?

Vår är också petig i maten och har otroligt svårt för att smaka på nya saker. Tack och lov är lillasyster väldigt bra på det istället så det väger upp lite.
Tyvärr verkar det inte vara något barn som han leker så pass mycket på förskolan. Jag hoppas det blir bättre så småningom.
 
Ida är lika okomplicerad som hon alltid har varit, oftast glad, hjälpsam, lugn och hittar sällan pa ngr bus. Hon är väldigt lik sin äldsta storasyster, hon är 13 år nu och vi väntar på den "besvärliga" tiden som inte har kommit än. Dom två har ett väldigt speciellt band till varandra och har haft redan från början.

Men det är väldigt skönt att vi har två lugna, okompicerade barn. Dom tre andra är det inte. Jag sliter mitt hår över 8åringen nu som är alltid annat än "enkel" och städigt bråkar och tjafsar med 11åringen. Sen har vi lillebror, 3åringen som har humör som kan räcka till 10 barn.

Även Ida har lite problem med kompisar på förskolan, men hon trivs väldigt bra och har roligt ändå.
Enda problemet, om man ens kan kalla det så är att hon är väldigt långsam, skynda sig och stressa finns inte i Idas värld. Hon kan sitta en timme vid matbordet och har ändå knappt börjat äta. Hon är en liten drömmare som tar den tid hon behöver :) Det kan vara lite fruserade, framförallt på morgonen.

Hon kan skriva sitt namn och räknar lite enkla tal men det är inget vi egentligen har tränat eller lägger ngn tid på. Lägga pussel är hon duktig på och hon älskar att spela spel och klarar av ganska komplicerade spel, hon har en väldigt bra spelförståelse.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 267
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 194
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 655
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 099
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp