Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Woho Tintin har sovit en hel natt utan att ätaÅt sista gången vid 22 sedan sov han till 5.30. Åt då sedan somnade han om till 8. Har börjat ge lite välling på kvällen och kanske har det gett effekt. Började ju med gröt vid 4 månader men kom till en gräns och fick aldrig i honom mer än knappt en halv portion. Han var för trött verkade det som. Så nu introducerar vi välling på kvällen istället.
Wow, vilken lycka!Vad ger du för välling? Vi har också börjat med gröt men tycker att det ganska fort tar stopp. Tror inte att ens hälften når magen heller
![]()
Den blev bra faktiskt! De sov båda två till kl 05.30, la sig väl runt 23.30 kanske så en riktig supernatt!Hur blev natten?
Jag har märkt att min bebis orkar vara vaken i ganska exakt 90 minuter i taget. Om hon inte får hjälp med att sova då blir det gnälligt.
Jag har förstått det som att det är rekommenderat att helamma/ge ersättning fram till sex månader? Och smakportioner vid sidan om? Men tycker det är svårt att veta hur mycket smakportioner, det jag läst står ett kryddmått ”då och då”, men vad innebär det?Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!
Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.
Jag vet inteJag har förstått det som att det är rekommenderat att helamma/ge ersättning fram till sex månader? Och smakportioner vid sidan om? Men tycker det är svårt att veta hur mycket smakportioner, det jag läst står ett kryddmått ”då och då”, men vad innebär det?
Jag planerar helamma så länge hon vill. Här tycker BVC man ska införa smak från 4 månader, om jag minns rätt, men jag kommer gå på bebis intresse. Sonen visade intresse och fick smaka vid 5,5 månader.Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!
Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.
Ja, jag blir också sugen på att testa, så roligt att se vad de tycker om det! Tycker de känns lite intresserade när de sitter i knät medan vi äter.Jag vet inte. Jag stressar kanske inte men så blir jag lite sugen när jag läser om andra som börjat ge. Tycker att amningen först nu är problemfri så det är mysigt och fint, är mån om den också.
Vid sex månader börjar väl bebisen behöva få i sig järn i alla fall.
Det där med intresse är så svårt. Elsa är ju intresserad när jag hackar lök och snyter mig också, och stoppar allt i munnenJag planerar helamma så länge hon vill. Här tycker BVC man ska införa smak från 4 månader, om jag minns rätt, men jag kommer gå på bebis intresse. Sonen visade intresse och fick smaka vid 5,5 månader.
Med lillasysters utveckling tror jag hon vill smaka tidigare än så dock.
Jag är novis på det här med välling men hur mycket vågar man ge? Vi ger gröt 1-2 ggr per dag men skulle kunna tänka mig att byta till välling om hon sov längre. Elsa är ju 5 månader nu och äter typ en matsked grötpulver. Hon äter den bra mest jag som inte vill gå för snabbt fram
Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!
Första barnet fick smakportioner vid 4 månader (samt välling/gröt anpassat för åldern) då började jag dock jobba heltid när han var 5,5 månader.Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!
Oj! Smidigt att båda väljer att sova samtidigt!Herregud, i natt har mina ungar slagit sömnrekord! Matade dem vid 23.15 igår och la dem väl runt 23.45, sen sov de till 06.40. Jag vaknade vid tre men när jag tittade till dem sov de så gott båda två så måste vaknat av mig själv. Det som oroar mig lite (det finns ju alltid nåt...) är att de inte verkar kompensera för det uteblivna nattmålet genom att äta mer på dagen, men vi får väl se hur vikten ser ut vid nästa BVC-besök och ta det därefter tänker jag.