Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men kan va annan skit också 💩🙈
Tror Addison kanske är det vanligaste dock. Men jag gissar mest, har för dålig koll. Och läkaren också 🤦🏼‍♀️😝

Håller tummarna att det inte är något fel alls. Hon är inte slö, har inte lågt blodtryck eller annat som tyder på fel på binjurarna, så vi får väl se ❤️

Så jobbigt för er att det aldrig kan få vara bra! 😔
Håller tummarna att ni får bättre svar väldigt snart! 😏

Just det ja, vi har ju börjat gå över mer och mer på ersättning (just nu varannan gång ersättning, varannan gång bröstmjölk) och hon har blivit hårdare i magen, några tips?

När hon äter bara bröstmjölk bajsar hon varje dag, nu bajsar hon var 3-4 dag och då är konsistensen mycket fastare. BM föreslog byte av ersättning till Nan Sensitive (vi har kört den vanliga) så det ska vi göra, kan man göra något mer?
Byta ersättning känns ju som en bra början. Vi har ju haft en del vårdkontakt pga lilla Es hårda mage och de har rått oss att inte ändra för mycket i taget, utan tex låta ersättningsbytet verka först.

Om inte Nan sensitive har tillräcklig effekt kanske Sempers magdroppar kan vara värt att testa? Vi ger ju Babysemp sensipro som innehåller magdropparna, tycker det verkar funka väldigt bra för lilla E :)

Just det ja, vi har ju börjat gå över mer och mer på ersättning (just nu varannan gång ersättning, varannan gång bröstmjölk) och hon har blivit hårdare i magen, några tips?

När hon äter bara bröstmjölk bajsar hon varje dag, nu bajsar hon var 3-4 dag och då är konsistensen mycket fastare. BM föreslog byte av ersättning till Nan Sensitive (vi har kört den vanliga) så det ska vi göra, kan man göra något mer?
Jag tycker Hipp är tveklöst bästa ersättningen, vet fler som haft bebisar med hård mage som funkat på den.
Anledningen att jag gillar den är för att bajset ser typ ut som amningsbajs med den vilket jag tänker är ett bra betyg :D
Sen är det såklart inget mirakelmedel som funkar för alla.

När det ändå pratas en del om bebisarnas vikt så passar jag på att gnälla lite :o
Min lilla E går inte upp som hon borde, hade gått ner 10% efter förlossningen på kollen några dagar efter. Sen va hon tillbaka på födelsevikt men plus 10 gram en vecka senare och en vecka efter det hade hon bara gått upp 60 gram till.
Amningen har varit ett helvette rent ut sagt, hon har dåligt tag och mina bröstvårtor blir så klämda att de blir helt vita (får inget blod) så jag äter massa smärtstillande och ammar och vi övar grepp men det bara ger sig inte.
Vill så gärna amma men börjar känna mig väldigt uppgiven.
Det sprutar mjölk i början av varje amning sen när det lugnat sig slutar hon att amma aktivt och trots jag byter tutte, väcker henne osv så äter hon inte effektivt.
Börjat fylla på med lite ersättning eller utpumpad mjölk nu för orkar inte bråka med henne.

Annars är hon världens (jag kan va något partisk ;)) härligaste bebis. Börjat va vaken mer och ligger och sprattlar och kollar in omgivningen.

och jag som alltid tyck att HM är små i storlekarna! :p Kläderna från HM är alltid de första vi börjar med på varje storlek. Och HM är de enda i 50 som sitter någolunda rimligt på M nu.

Men har iofs inga Disneykläder och typ ett plagg från Name it så de kanske är ännu mindre i jämförelse :D

Jag var tvungen att tänka efter, och inser att det är riktigt gamla kläder från HM vi återanvänder. Äldsta sonen är född 2004 så HM kan säkert ha ändrat passform sen dess :o:rofl:

När det ändå pratas en del om bebisarnas vikt så passar jag på att gnälla lite :o
Min lilla E går inte upp som hon borde, hade gått ner 10% efter förlossningen på kollen några dagar efter. Sen va hon tillbaka på födelsevikt men plus 10 gram en vecka senare och en vecka efter det hade hon bara gått upp 60 gram till.
Amningen har varit ett helvette rent ut sagt, hon har dåligt tag och mina bröstvårtor blir så klämda att de blir helt vita (får inget blod) så jag äter massa smärtstillande och ammar och vi övar grepp men det bara ger sig inte.
Vill så gärna amma men börjar känna mig väldigt uppgiven.
Det sprutar mjölk i början av varje amning sen när det lugnat sig slutar hon att amma aktivt och trots jag byter tutte, väcker henne osv så äter hon inte effektivt.
Börjat fylla på med lite ersättning eller utpumpad mjölk nu för orkar inte bråka med henne.

Annars är hon världens (jag kan va något partisk ;)) härligaste bebis. Börjat va vaken mer och ligger och sprattlar och kollar in omgivningen.
Vad jobbigt att det strular så :( hur är det med tungbandet, är det kollat? Tänker om det är så svårt för henne att få tillräckligt stort tag.

Idag har lilla E sovit ~30 minuter, 20 minuter och så 30 minuter igen sen klockan 7 imorse...
Följaktligen var hon skapligt arg (övertrött) nyss, och hon ville uppenbart suga men blev jättearg när jag erbjöd mer mat. Så jag gav henne nappen som legat oanvänd i typ 2,5 månad och DEN var poppis. Så nu sover hon sött och jag sitter här och undrar om jag gjort något dumt 😁

(Dvs introducerat en napp som hon hittills klarat sig bra utan, hon brukar ju suga på fingrarna om hon behöver snutta när hon är trött, men idag dög det inte)

Vad jobbigt att det strular så :( hur är det med tungbandet, är det kollat? Tänker om det är så svårt för henne att få tillräckligt stort tag.
Vår BVC sköterska kollade tunnbandet och sa att det såg bra ut, jag funderar dock på att be nån mer kolla för bebis gapar stort ibland när vi kämpar lite men sen suger hon sig ändå bara fast i toppen så att säga.

Idag har lilla E sovit ~30 minuter, 20 minuter och så 30 minuter igen sen klockan 7 imorse...
Följaktligen var hon skapligt arg (övertrött) nyss, och hon ville uppenbart suga men blev jättearg när jag erbjöd mer mat. Så jag gav henne nappen som legat oanvänd i typ 2,5 månad och DEN var poppis. Så nu sover hon sött och jag sitter här och undrar om jag gjort något dumt 😁

(Dvs introducerat en napp som hon hittills klarat sig bra utan, hon brukar ju suga på fingrarna om hon behöver snutta när hon är trött, men idag dög det inte)

Vi har inte heller napp, men i natt när han inte ville sova konstaterade jag att det var tur att vi inte hade någon hemma för då hade jag väl tagit till desperata metoder 😅

Vi har inte heller napp, men i natt när han inte ville sova konstaterade jag att det var tur att vi inte hade någon hemma för då hade jag väl tagit till desperata metoder 😅

Åh, jag älskar napp 😅
Hade väl inte riktigt bestämt oss för hur vi skulle göra, men så på Neo så bara "har ni funderat på att använda napp?"

"Eh, ja. Jag tror det"

"Då så, gör det. Allt som underlättar är bra" 😅😂

Så vi tänker samma med mycket nu. Underlättar det så är det värt allt typ 😂
Och funderar där av på att skaffa en Baby Brezza. 😂 Ska ge amningen en ärlig chans i helgen när maken är ledig, men känner jag inte att det funkar så blir det nog en Brezza 🙈😁😅

Åh, jag älskar napp 😅
Hade väl inte riktigt bestämt oss för hur vi skulle göra, men så på Neo så bara "har ni funderat på att använda napp?"

"Eh, ja. Jag tror det"

Och funderar där av på att skaffa en Baby Brezza. 😂 Ska ge amningen en ärlig chans i helgen när maken är ledig, men känner jag inte att det funkar så blir det nog en Brezza 🙈😁😅

Menade såklart inte att napp i sig var en desperat metod utan mer att jag i natt säkert gjort vad som helst jag haft möjlighet till :D

Vi har väl egentligen inte någon stark åsikt om napp utan har mest bara blivit så. Första barnet hade napp första månaden sen vägrade han. Och det var ju onekligen väldigt skönt när han blev äldre och vi slapp det vänner hade med sina barn med dels konflikter om nappen och avvänjning.

Så med andra barnet tänkte vi att hon inte skulle ha napp för att det gått bra med första. Men när hon sen tvärvägrade åka vagn när hon var nyfödd försökte vi efter ett tag att få henne att ta napp med tanken att det kanske skulle gå bra med vagnen då. Ungen vägrade både napp och vagn så vi la ner det projektet :laugh:

Nu med tredje barnet hade vi inte ens tänkt på det. När han var typ tre veckor frågade storasyster varför han inte hade någon napp. Då kom vi på att juste det har han ju inte 😅

Vad är en Brezza?

Åh, jag älskar napp 😅

"Eh, ja. Jag tror det"

Åh en brezza ville jag ha men blev för snål! Vi har haft en kaffetermos (sån där man trycker på en knapp ovanpå så det kommer ut vatten ur en kran) och burkar med fack för ersättning för nattmatning men nu är det rätt sällan hon vaknar och är hungrig. Allt som minskar tiden man behöver vara vaken när de vaknar nattetid är guld i mina ögon 😆

Menade såklart inte att napp i sig var en desperat metod utan mer att jag i natt säkert gjort vad som helst jag haft möjlighet till :D

Vi har väl egentligen inte någon stark åsikt om napp utan har mest bara blivit så. Första barnet hade napp första månaden sen vägrade han. Och det var ju onekligen väldigt skönt när han blev äldre och vi slapp det vänner hade med sina barn med dels konflikter om nappen och avvänjning.

Så med andra barnet tänkte vi att hon inte skulle ha napp för att det gått bra med första. Men när hon sen tvärvägrade åka vagn när hon var nyfödd försökte vi efter ett tag att få henne att ta napp med tanken att det kanske skulle gå bra med vagnen då. Ungen vägrade både napp och vagn så vi la ner det projektet :laugh:

Nu med tredje barnet hade vi inte ens tänkt på det. När han var typ tre veckor frågade storasyster varför han inte hade någon napp. Då kom vi på att juste det har han ju inte 😅

Vad är en Brezza?
Som en kaffemaskin fast för ersättning! Man fyller vatten i ett fack och pulver i ett och så trycker man på en knapp så doserar den färdig ersättning ner i flaskan. Nästan obscent lyxigt

Åh en brezza ville jag ha men blev för snål! Vi har haft en kaffetermos (sån där man trycker på en knapp ovanpå så det kommer ut vatten ur en kran) och burkar med fack för ersättning för nattmatning men nu är det rätt sällan hon vaknar och är hungrig. Allt som minskar tiden man behöver vara vaken när de vaknar nattetid är guld i mina ögon 😆

Ja alltså, det är ju helt orimligt egentligen 🙈😂
Vi har ju ingen stor lägenhet, och matar inte i sovrummet för att undvika att väcka den andra, så vi matar i soffan i köket/vardagsrummet. Där med finns ju mikro, och det går snabbt som fan att värma vatten till ersättningen. Men ändå... 😂
Ska helt klart tänka över det lite mer iaf. Alla verkar så SJUKT nöjda 😂😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 075
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 278
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 133
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår