Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har träffat kurator en gång på BVC, har en till tid i januari.

Tack 💛
Känns bara så uppgiven just nu med storebror och vet inte hur vi ska ta oss ur det 😫
Förstår känslan 🥺
För oss hjälpte det jättemycket att jag och storebror gjorde saker bara vi. Åkte och handlade, åt frukost ensamma om pappa tog en promenad med lillasyster, läste bok, byggde duplo osv
Tankade liksom upp med positiva aktiviteter bara storebror och jag.
Då försvann lite av det dåliga samvetet för de tillfällen när allting bara brast.

Känns som att jag hade kunnat skriva det där om storasyskonet. Storebror har ju hunnit vänja sig en del vid lillasyster men är överlag... så intensiv. Känns som både jag och sambon mest skäller och säger nej och när storebror reagerar med att hitta på ännu mer saker är det en svår cirkel att bryta. Känner mer och mer frustration över att inte nå fram, och att knappt komma utanför dörren utan bråk. Igår hörde han mig prata med lilla E och sa "mamma, vad glad du låter!" och det krossade typ hjärtat på mig för jag antar att jag inte låter likadan när jag pratar med honom 💔

Nu rantade jag visst mest på om mig själv men du är iallafall inte ensam. Och prata med BVC om det känns tungt :heart

Tack för att du gör så jag inte känner mig ensam 💙

Så känns det här med, att vi bara skäller på honom och han blir bara mer och mer trotsig. 😟
Vi försöker göra så mycket roligt vi bara kan med honom. Åka pulka, skridskor, träffa kompisar (i den mån det går). Lillebror sover ju jättemycket så tid med bara honom finns. Det är bara att han är så tjurig över allt. Sover oroligt och vaknar på natten gör att han blir så kinkig på dagarna. Han slutade med napp i julas och ibland helt omöjligt att få han att sova på dagen trots att han behöver det.
Vi har nu börjat gå och lägga honom vid 18-18.30. Han kommer dock upp på kvällen någon gång så man får lägga om honom.

Fick väcka lilla barnet för andra natten i rad 😅🙈
Jag vill inte egentligen, pga tycker hon ska få sova. Samtidigt vill jag ju att hon ska äta och växa 🙈

Nåja, jag ställde inte klockan varken igår eller idag iaf, och hon har ätit mycket (för att vara hon) både denna natten och igår. Alltid något. 😁 Plus, lite mysigt tycker jag att det är att gå upp, mata och kolla på One Tree Hill 😅

Fick väcka lilla barnet för andra natten i rad 😅🙈
Jag vill inte egentligen, pga tycker hon ska få sova. Samtidigt vill jag ju att hon ska äta och växa 🙈

Nåja, jag ställde inte klockan varken igår eller idag iaf, och hon har ätit mycket (för att vara hon) både denna natten och igår. Alltid något. 😁 Plus, lite mysigt tycker jag att det är att gå upp, mata och kolla på One Tree Hill 😅

Ja men lite mysigt är det ju! Jag har tv-serier som jag verkligen förknippar med respektive barn för att jag suttit uppe på nätterna och kollat när de var pyttebebisar. Nu har det varit Downton Abbey, med storasyster Vår tid är nu, och med storebror Dr Quinn :laugh:

Kolla serier på nätterna 😮 Alltså jag vaknar, matar och försöker snabbast möjligt somna om.
Möjligtvis slår jag på en podd om jag inte somnat på några minuter.

Kolla serier på nätterna 😮 Alltså jag vaknar, matar och försöker snabbast möjligt somna om.

Har en bebis som tagit typ 40 min på sig att få i sig sin mat, plus helt ska sitta upprätt en stund efter för att inte kräka så inte haft mycket annat för mig 🤷😅

Har en bebis som tagit typ 40 min på sig att få i sig sin mat, plus helt ska sitta upprätt en stund efter för att inte kräka så inte haft mycket annat för mig 🤷😅
Ojojoj, då förstår jag att du tittar på TV.

Min baby brukar äta snabbt. I natt var han dock helt ur fas och vaknade typ 8ggr för att snutta lite 🤪🙈

Jag hade seriemaraton med paddan på nätterna (och dagarna...)med storebror när vi fortfarande ammade, det tog ju en evighet att bli mätt och vi kunde inte liggamma. Gjorde en annars jobbig grej (att vara vaken nattetid) ganska mysig, så kan verkligen förstå @Sleepan .

Lilla E äter däremot i sitt babynest och sen somnar vi om. Även om hon plötsligt blivit en ganska sprattlig bebis som försöker vända sig hela nätterna, så somnar om är en sanning med modifikation... :p

Jag vågar knappt skriva det här för det ger mig så mycket ångest, men idag hände det som inte fick hända. Arvid ramlade ner från skötbordet 😭😭😭 fy faaaan alltså, skräcken när det hände och jag kastade mig fram till honom och bara skrek i panik 😭

Ska börja med att skriva att allt gick bra. Men herregud vad jag har varit rädd och ledsen och ångestfylld. Han verkade okej efter att han lugnat ner sig (inte svimmat, inte kräkts, ammade, verkade med och pigg, betedde sig som vanligt, inga uppenbara skador förutom en bula i huvudet) men vi åkte ändå in med honom till barnakuten för säkerhets skull. Fick komma in direkt, först träffa en sjuksköterska och sen en läkare. De konstaterade att allt verkade ha gått jättebra, Arvid charmade läkaren med sitt leende och sen fick vi åka hem. Läkaren sa att det ofta är föräldrarna som mår sämst, just för att de klandrar sig själva. Men han tyckte det var bra att vi kom in.

Nu är vi hemma och ska försöka sova. Jag mår som sagt väldigt dåligt över det här så jag behöver verkligen bara stöttande ord ❤️ Kommer vakta som en hök när han är på skötbordet från och med nu, oavsett andra distraktioner. När det hände var jag trött och ledsen och hade precis gråtit en skvätt innan för att allt kändes så jobbigt, plus att jag höll på att dividera med tvååringen som skulle gå och lägga sig. Det ska såklart inte hända ändå och det kommer nog ta ett tag för mig att komma över det.

Du är inte ensam! Det är så lätt hänt, man vänder sig bort en sekund och just den sekunden lyckas de med något inte kunnat innan. Jag tror bebisar är mer hållbara än vad vi tror och att det finns en anledning till det ;)

Mina barn (iaf de två yngsta) har haft en dygnsrytm i början då de inte somnat ordentligt för natten förrän vid 01-02 😴 Så det är då jag kollar på serier :p Efter det så sover M längre pass och då samsover vi och det är inte många sekunder jag är vaken när han ska amma

Du är inte ensam! Det är så lätt hänt, man vänder sig bort en sekund och just den sekunden lyckas de med något inte kunnat innan. Jag tror bebisar är mer hållbara än vad vi tror och att det finns en anledning till det ;)
Så är det nog absolut, läkaren sa det också. Det som gav mig mest ångest var nog just att det var jag som var så himla disträ just den kvällen och det hade gått så lätt att undvika... och att jag blev så skräckslagen precis när det hände.

Men tack för dina ord ❤️

Herregud vad jag längtar tills jag slipper använda amnings-bh/amningslinne, avskyr verkligen de plaggen :p Tänk att kunna ta på sig vilka kläder som helst utan att behöva ta hänsyn till att man måste kunna hala fram brösten :laugh:

Jag är tacksam att amningen funkar så himla bra men det ska bli väldigt skönt när jag kan kasta ut amningskläderna!

Herregud vad jag längtar tills jag slipper använda amnings-bh/amningslinne, avskyr verkligen de plaggen :p Tänk att kunna ta på sig vilka kläder som helst utan att behöva ta hänsyn till att man måste kunna hala fram brösten :laugh:

Jag är tacksam att amningen funkar så himla bra men det ska bli väldigt skönt när jag kan kasta ut amningskläderna!

Haha skulle precis skriva att amnings-bh/linne är väl inga problem. Det jobbiga är ju det man ska ha över :p

Haha skulle precis skriva att amnings-bh/linne är väl inga problem. Det jobbiga är ju det man ska ha över :p
Jo men när man ska försöka knäppa ihop dem igen med en hand för att bebisen sover på andra armen och så gååår det bara inte för ena delen åker upp och andra åker ner, så frustrerande :laugh:

Här har E ändrat matrytm helt, så hon äter vid ca 4 - 4.30 innan hon somnar om i matkoma. Min klocka ringer 06.15 så kaffe och godis är en återigen bra vänner på dagen :sleep:

Orättvisan i att lilla E under julledigheten sovit längre pass dagtid (när sambon haft henne mycket), inklusive ett två timmars pass efter lunch men nu är tillbaka på halvtimmar. :meh:

Gick en runda, ställde vagnen och gick in. Bebis vaknade lagom till första klunken kaffe...

...lilla E verkar läsa på buke, hon somnade om på väg hem från förskolan och har sovit drygt 1,5 timme nu :D Förmiddagen var gnällfest så jag hoppas hon är på bättre humör när hon vaknar sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 269
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 121
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V