Jag har ammat en gång och tyckte inte om det, har en frisk och glad bebis ändå trots att hon bara får flaska, så känn dig inte dålig om det inte går, du är bra ändå! Matad bebis är det viktigaste.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ammat en gång och tyckte inte om det, har en frisk och glad bebis ändå trots att hon bara får flaska, så känn dig inte dålig om det inte går, du är bra ändå! Matad bebis är det viktigaste.
Amningen funkar inte här.Jag har sår på bröstvårtorna och det gör så ont att amma att jag sitter och grinar varje gång. Det går bara inte längre. Så jag har köpt en pump och ska försöka pumpa samt kommer ge ersättning.
Och det känns så himla jobbigt, vart man än läser om amning/ersättning så står det ”amning är det bästa för barnet”. och det känns tungt. Jag känner mig dålig.
Logiskt så förstår jag att det kommer bli bra och att ersättning inte är något dåligt, men känslomässigt är det väldigt tungt just nu.
Detta (att texter och personal osv pushar amning) har sjukt nog att göra med en lag baserad på en WHO-riktlinje. För trött nu men ska klippa in text ur Agnes Wolds Praktika för nyblivna föräldrar imorgon.Och det känns så himla jobbigt, vart man än läser om amning/ersättning så står det ”amning är det bästa för barnet”. och det känns tungt. Jag känner mig dålig.
Japp, använder amningsnapp men märker ingen skillnad. Jag går med brösten bara då det gör för ont om jag har något tryck på dom…Har du testat med amningsnapp om det hjälper?
Ett annat tips är att ha uppsamlingskupor istället för amningsinlägg mellan varven. Då kan bröstvårtorna vara helt fria. Och på köpet får man ”gratis” uppsamlad mjölk. Kanske inget man går runt ”på stan” med dock
Annars låter det som en bra plan att varva med pump så att bröstvårtorna får vila längre mellan varven. Så att som du skriver läkningsprocessen kan komma igång lite.
Och som Cocos skrev, amning är bara bäst när det funkar för båda![]()
Ja, den där väntan är seeeeeg!Hon har inte bråttom ut den här ungen inte. Kom till förlossningen 22 och skulle undersökas och troligtvis ta hinnorna. Men alldeles för mycket att göra, så barnmorskan hade tid först en stund innan 04. Badat massor och haft det bra iaf, och nu är hinnorna tagna iaf. Men. Jag börjar bli trött... Väldigt trött![]()
Ja, den där väntan är seeeeeg!
Detta (att texter och personal osv pushar amning) har sjukt nog att göra med en lag baserad på en WHO-riktlinje. För trött nu men ska klippa in text ur Agnes Wolds Praktika för nyblivna föräldrar imorgon.
Sitter i samma båt som du annars och skickar kram och medkännande![]()
OK! Då släpper jag den grejen, jag är inte mer påläst än så och lär inte läsa på mer heller för tillfälletJag vill verkligen inte starta en debatt om detta i den här tråden men nja, det är inte riktigt hela sanningen. Och Agnes Wold är långt ifrån en okontroversiell figur i sammanhanget.
Men oavsett så verkar vi vara helt överens om att det inte är positivt för någon med bilden att ”amning alltid är bäst i alla lägen”. Det menar verkligen inte jag heller![]()
Så himla dumt att du inte kunde få tabletter, jag skulle verkligen vilja undvika mjölkstasen och att öht sätta igång produktionen om jag inte ville amma. Hoppas din kropp fattar galoppen snart!Min upplevelse av amning är att vi mammor har hårt tryck från sjukvården och omgivning att vilja amma. Jag ammade min äldsta son i 2 veckor, men det var två tuffa veckor av tårar och ledsen bebis som fick extra vägningar då han sjönk i vikt. Jag producerade massor, men min stress gjorde att det låste sig helt så jag gav upp och pumpade ur den första tiden som han fick på flaska. Andra sonen ville jag inte amma, men där fick jag höra konstant av sjukvården att jag kunde ju lika gärna amma nu när det kom igång. Varje gång han skrek eller "knorrade" så blev mina tröjor dyblöta trots inlägg, så jag fick byta tröjor konstant på sjukhuset. Det kom ju igång för att jag inte fick mjölkstoppande tabletter. Till slut under en otrolig smärtsam mjölkstas så reagerade en sköterska och ordnade från tabletterna, dock för sent så jag sov med handdukar i 2 månader i sängen. Liknande sak hände med tredje sonen, fick inga tabletter förrän mjölkstasen var på gång.
Nu med lilltjejen så hörde jag under snittet att min man sa till teamet att jag inte ville amma och undrade om jag kunde få tabletter så fort vi var klara. När jag rullade ut ur salen så kom en sköterska och frågade "Ville du inte amma? Men det är ingen ide att ge dig tabletter nu eftersom det ändå inte kommit igång". Men jodå mjölkstasen kom som på en beställning efter några dagar men då fanns det inga tabletter att få då vi blivit förflyttade till ett annat sjukhus. Jag snittades för snart 6 veckor sen och har fortfarande topp med amningsinlägg då jag läcker mjölk.
Enligt sjukvården så ska jag inte ha mjölkstas när jag inte ammat de 3 minsta barnen nånting, så jag har blivit ifrågasatt om jag stimulerat brösten eller "mysammar" ibland. Men nej, eftersom jag inte vill amma eller producera så det inte stimulerats igång på något sätt. Det är bara min kropp som inte fattar att barnen får ersättning
Men vill man amma så finns det hjälp att få när det krånglar, och jag känner att varje mamma får helt bestämma själv![]()
Har du fått sova nåt då?Still no bebis...
Kämpa! Ut kommer de alltid sa någon till migStill no bebis...
NixHar du fått sova nåt då?
Kämpa! Ut kommer de alltid sa någon till mig![]()
Får du värkstimulernade? Har det hänt något sen hinnorna togs? (Förlåt för nyfikenheten, du får skippa att svara om du inte vill såklart)Mm, de säger det...
Får du värkstimulernade? Har det hänt något sen hinnorna togs? (Förlåt för nyfikenheten, du får skippa att svara om du inte vill såklart)![]()