Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hörde av mig till min bvc igår pga fick ingen ny tid sist vi var där, och då det är hos vår ordinarie sköterska (som vi inte träffat än pga sjukskrivning) tänkte jag att de kanske glömt oss.
Fick svar att de bokar in oss nästa vecka. 😂 Hon vi var hos sist pratade om februari, men nu fick vi svar att vi var välkomna på tvåmånaderskoll. Man kan ju tycka att det borde bokats in utan påtryckningar 😅🤷

Hörde av mig även till Neo då vi ska träffa läkaren där men inte hört något, och då var vi tydligen på någons bokningslista men de har mycket sjukdom och hör av sig när det finns tid för oss.
Allt hade säkert bokats ändå, men ändå 😅

Storlek 3 här på 4,5månadersbebis. :) Men överväger att gå upp en storlek på natten iallafall, nu äter hon oftast 2 gånger, kl 23 och 04 och då har det läckt nån enstaka gång. Kanske blir byxblöja snart också för hon är som en liten mask att byta på nuförtiden :D (Kommer faktiskt inte ihåg när storebror fick börja med byxblöja men tror vi drog på det ganska länge, nu känns det tvärtom som något mycket smidigare än tejpvarianten..)

A533B289-C86F-4C61-AB9A-173FDDF988BC.webp

Någon är trött efter vaccinet. 😴:heart

Storlek 3 här på 4,5månadersbebis. :) Men överväger att gå upp en storlek på natten iallafall, nu äter hon oftast 2 gånger, kl 23 och 04 och då har det läckt nån enstaka gång. Kanske blir byxblöja snart också för hon är som en liten mask att byta på nuförtiden :D (Kommer faktiskt inte ihåg när storebror fick börja med byxblöja men tror vi drog på det ganska länge, nu känns det tvärtom som något mycket smidigare än tejpvarianten..)
Vi försökte med byxblöjor till storasyster men de var liksom så korta kändes det som, så vi fortsatte med tejpblöjor. De gick liksom inte så högt upp så det kändes som att de definitivt skulle läcka baktill.

När kiddo sover 23-06 och sen börjar dagen med en av sina största portioner någonsin. Då känns det helt okej att hon inte åt inatt trots att hon fortfarande kan behöva gå upp lite mer. 😊
Såg till att hon ätit "tillräckligt" igår och ställde ingen klocka. Så skönt! ❤️

Tackade precis ja till ett jobb som börjar den 21/2. Heltid, 8-17 i grannkommunen så det kommer bli skumt att vara borta så mycket. Så ikväll ska vi planera hela mannens föräldraledighet. Så skum men skön känsla för jag kollade inte ens vem som ringde för jag trodde att det var tonåringen :rofl:

Sigrid kan gärna få börja sova hela nätter igen, hon är 4,5 månad nu så funderar på att börja blanda in 2ans ersättning så det blir lite tyngd i magen för natten 😆

Sigrid kan gärna få börja sova hela nätter igen, hon är 4,5 månad nu så funderar på att börja blanda in 2ans ersättning så det blir lite tyngd i magen för natten 😆
Vet inte om det är ett allvarligt menat förslag men jag skulle nog inte förutsätta att tvåans ersättning gör bebis mättare, den är ju näringsmässigt mer avsedd som komplement till annan mat än fullföda. :)

Med det sagt, sömnen är ganska stökig här också vid 4,5 månad så jag förstår känslan :D

Vet inte om det är ett allvarligt menat förslag men jag skulle nog inte förutsätta att tvåans ersättning gör bebis mättare, den är ju näringsmässigt mer avsedd som komplement till annan mat än fullföda. :)

Med det sagt, sömnen är ganska stökig här också vid 4,5 månad så jag förstår känslan :D
Nä jag har förstått det jag också, tänkte att den skulle vara kraftigare och att hon kanske inte blir tillräckligt mätt på ettan, men det är nog inte det som är boven egentligen

Nä jag har förstått det jag också, tänkte att den skulle vara kraftigare och att hon kanske inte blir tillräckligt mätt på ettan, men det är nog inte det som är boven egentligen
Sömnen kan generellt förändras runt 4 månader som jag förstått det, kallas sömnregression. Storebror här började tex sova sämre på natten och vakna (för dagen) vid 4:30 i samma ålder. Vi började ge välling för natten vid 6 månader, hade noll effekt :p

Sömnen kan generellt förändras runt 4 månader som jag förstått det, kallas sömnregression. Storebror här började tex sova sämre på natten och vakna (för dagen) vid 4:30 i samma ålder. Vi började ge välling för natten vid 6 månader, hade noll effekt :p
Jag får nog vara glad att hon inte vaknar förrän tidigast 8.30, men hon vaknar under natten och det är ju jobbigt eftersom hon sovit bra förr, är det nåt som blir bättre igen?

Åh min mamma har börjat bli rätt påfrestande när det kommer till Sigrid, hon i princip kräver att hon ”måste” få träffa henne ”minst en gång i veckan” och när hon ser Sigrid tjuter hon så gällt och är så på henne upp i ansiktet att Sigrid blir rädd. Riktigt sådär ”ååååh mormors lilla gooos”. Det rings typ konstant för att kolla hur hon mår och jag förväntas skicka bilder varje dag. Har man det såhär eller är det min mamma som är alldeles för mycket? Jag tycker typ vi kan höras nån gång i veckan 😆

Åh min mamma har börjat bli rätt påfrestande när det kommer till Sigrid, hon i princip kräver att hon ”måste” få träffa henne ”minst en gång i veckan” och när hon ser Sigrid tjuter hon så gällt och är så på henne upp i ansiktet att Sigrid blir rädd. Riktigt sådär ”ååååh mormors lilla gooos”. Det rings typ konstant för att kolla hur hon mår och jag förväntas skicka bilder varje dag. Har man det såhär eller är det min mamma som är alldeles för mycket? Jag tycker typ vi kan höras nån gång i veckan 😆

Är det första barnbarnet? 😜

Vi har det inte så. Mormor är intresserad och vill ha uppdateringar ibland med på en rimligare nivå :p Men verkar vara olika. Min svägerskas mamma (alltså mormor till mina barns kusiner) är precis som du beskriver. Men hon är lite gränslös i största allmänhet också…

Är det första barnbarnet? 😜

Vi har det inte så. Mormor är intresserad och vill ha uppdateringar ibland med på en rimligare nivå :p Men verkar vara olika. Min svägerskas mamma (alltså mormor till mina barns kusiner) är precis som du beskriver. Men hon är lite gränslös i största allmänhet också…
Ja det är ju det, och jag är ensambarn så de barn jag får blir ju hennes enda barnbarn. Hon kan vara rätt så för mycket överlag, en del rätt olämpliga grejer som när hon basunerade ut att ”nu vill jag ha barnbarn” utan tanke på om jag ens kunde få barn, det visste vi ju inte. Ingen press liksom… 🙄

Jag hade satt ned foten. Risken är ju annars att du ledsnar helt på henne, och även hon måste ju föredra att du uppskattar kontakten och hennes besök, istället för att det blir något negativt/nödvändigt ont?

Jag hade nog försökt förklara att det är en stor omställning för dig/er och att du behöver lägga din främsta energi på din nya familj, och då finns inte ork att tillfredsställa henne dagligen utan hon får nöja sig med kontakt i den utsträckning du orkar med just nu.

Ja det är ju det, och jag är ensambarn så de barn jag får blir ju hennes enda barnbarn. Hon kan vara rätt så för mycket överlag, en del rätt olämpliga grejer som när hon basunerade ut att ”nu vill jag ha barnbarn” utan tanke på om jag ens kunde få barn, det visste vi ju inte. Ingen press liksom… 🙄

Ah fattar! Tror som @Hedinn att det bästa är att prata med henne och vara tydlig så fort som möjligt så det inte blir en vana och en ”tyst acceptans” för länge. Att ha närvarande mor- och farföräldrar är ju guld värt speciellt när barnen är lite större men mormor måste ju förstå att relationen måste vara på bådas villkor för att det ska bli bra

Jag får nog vara glad att hon inte vaknar förrän tidigast 8.30, men hon vaknar under natten och det är ju jobbigt eftersom hon sovit bra förr, är det nåt som blir bättre igen?
Ja det ska väl "gå över" så småningom men det finns nog inget facit på när eller hur, tycker bebisar ändrar sig konstant :D

Stökigt!!
Samtidigt är det ju guld värt med bra relationer och möjlighet till barnvakt. Både mormor och morfar träffar min baby typ en gång i veckan. Men för mig är det väldigt välkommet!
Babyn blir jätteglad när de kommer och jag blir glad för sällskapet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 269
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 121
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V