Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har folksams utökade graviditetsförsäkring. Tycker att det är ganska skönt att ha ifall något händer.

*kl*
Ska till VC idag på en akuttid då mina kräkningar i natt var svarta och smakade metall. Tydde tydligen på magsår eller magkatarr. Behöver verkligen inte mer krämpor på min lista :(

Usch då, hoppas det inte är alltför allvarligt ♥️

Var på VC igår, och läkaren var lite förbryllad. Att kräkas svart är inte normalt, utan ska ses som varningstecken på att något är fel. Dock ansåg både hon och jag att jag mår för bra för att det skulle vara något trasigt nu, då jag inte kräkts mer efter det. Så hennes gissning var att något har varit trasigt, och att det är gammalt blod. Så jag ska återkomma om det händer igen, och åka in akut om jag ser färskt blod.

Däremot reagerade hon på min mage flera gånger, och frågade om det stämde i hennes uppgift att jag bara var i vecka 21. Samt att hon tyckte att mitt illamående borde ha gått över. Så hon trodde att jag kunde vara förstoppad, och uppsvullen/illamående av halsbränna. Så jag ska testa magmedel för att se hur magen reagerar samt fick starka omeprazol utskrivet. Vet inte riktigt om jag tror på hennes teori om förstoppning och stor mage, men samtidigt så skadar det inte att testa om hon har rätt :angel: Så morgonen består av 1 glas alvedon för foglosskänningar, 1 glas med magmedel samt 1 omeprazol och 2 st järntabletter.

Ska till sjukgymnast nästa vecka för foglossningkoll, och ev ett bälte. Vilket jag hoppas på för jag vill undvika citodon in i det längsta :)

Var på VC igår, och läkaren var lite förbryllad. Att kräkas svart är inte normalt, utan ska ses som varningstecken på att något är fel. Dock ansåg både hon och jag att jag mår för bra för att det skulle vara något trasigt nu, då jag inte kräkts mer efter det. Så hennes gissning var att något har varit trasigt, och att det är gammalt blod. Så jag ska återkomma om det händer igen, och åka in akut om jag ser färskt blod.

Däremot reagerade hon på min mage flera gånger, och frågade om det stämde i hennes uppgift att jag bara var i vecka 21. Samt att hon tyckte att mitt illamående borde ha gått över. Så hon trodde att jag kunde vara förstoppad, och uppsvullen/illamående av halsbränna. Så jag ska testa magmedel för att se hur magen reagerar samt fick starka omeprazol utskrivet. Vet inte riktigt om jag tror på hennes teori om förstoppning och stor mage, men samtidigt så skadar det inte att testa om hon har rätt :angel: Så morgonen består av 1 glas alvedon för foglosskänningar, 1 glas med magmedel samt 1 omeprazol och 2 st järntabletter.

Ska till sjukgymnast nästa vecka för foglossningkoll, och ev ett bälte. Vilket jag hoppas på för jag vill undvika citodon in i det längsta :)
Skönt att du inte har kräkts mer, men obehagligt ändå :/

En positiv sak med besöket hos läkaren är att Omeprazoelen släckt min halsbränna till den grad att jag känner mig pigg. Så jag har precis tränat 45 min styrketräning i ett nytt program. Kändes riktigt bra förutom i höften så jag får se hur länge jag kan träna underkroppen.

Men jag mår för första gången i denna graviditet riktigt bra och håller såklart mina tummar att det håller i sig :D

En positiv sak med besöket hos läkaren är att Omeprazoelen släckt min halsbränna till den grad att jag känner mig pigg. Så jag har precis tränat 45 min styrketräning i ett nytt program. Kändes riktigt bra förutom i höften så jag får se hur länge jag kan träna underkroppen.

Men jag mår för första gången i denna graviditet riktigt bra och håller såklart mina tummar att det håller i sig :D

Hoppas det håller i sig och kräkningarna håller sig borta!

Omeprazol är ju galet bra! Jag har försökt sluta äta dem några gånger under graviditeten men mått kasst varje gång så omgående börjat igen :D

@Bexzor Inhopp från vintertråden! Jag har galen halsbränna som gravid och ännu värre nu då jag äter Trombyl denna graviditet och håller med om att halsbränna dels kan förväxlas med illamåendet och dels förvärra det. Äter Omeprazol sedan dag 1, hoppas det fortsätter fungera för dig!

@Bexzor Inhopp från vintertråden! Jag har galen halsbränna som gravid och ännu värre nu då jag äter Trombyl denna graviditet och håller med om att halsbränna dels kan förväxlas med illamåendet och dels förvärra det. Äter Omeprazol sedan dag 1, hoppas det fortsätter fungera för dig!

Tack, det hoppas jag med. Trots att det är mitt fjärde barn så är mycket annorlunda :rofl:

Jag har aldrig tidigare haft halsbränna redan vid denna tid så jag har inte reflekterat över att det kan ha påverkat illamåendet. Eftersom jag alltid åkt in och ut med vätskedropp pga extrema kräkningar i mina graviditeter så är det liksom normalt för mig att kräkas mycket och länge. Däremot har jag reagerat på att det höll i sig länge och var tuffare denna gång, sett till högre dos Lergigan i kombination med åksjukeband. Har inte haft halsbränna från start utan sedan några veckor tillbaka, och fick det förklarar att det kan bero på mina kräkningar. Så jag har tagit novalucol dagligen då det alltid hjälpt tidigare ihop med basiska matprodukter.

Idag fick jag ta några djupa andetag, fick en kommentar från en äldre släkting och jag VET att det är 100 % välmenat men ibland landar det inte riktigt rätt... ”Du har redan blivit lite mullig” och tittar på magen. 😐

Det handlar inte om att jag är rädd att vara mullig eller tjock men det är inte så kul att få kroppen bedömd, jag är redan så självmedveten. Jag är glad och stolt över min gravidmage och visar den gärna, och bryr mig inte om viktuppgången (oftast), men jag känner mig inte så bekväm med såna här kommentarer.

Var bara tvungen att skriva av mig.

Idag fick jag ta några djupa andetag, fick en kommentar från en äldre släkting och jag VET att det är 100 % välmenat men ibland landar det inte riktigt rätt... ”Du har redan blivit lite mullig” och tittar på magen. 😐

Det handlar inte om att jag är rädd att vara mullig eller tjock men det är inte så kul att få kroppen bedömd, jag är redan så självmedveten. Jag är glad och stolt över min gravidmage och visar den gärna, och bryr mig inte om viktuppgången (oftast), men jag känner mig inte så bekväm med såna här kommentarer.

Var bara tvungen att skriva av mig.

Det är ett jävla fokus på det alltså. "har du fått någon mage än?" "syns det?" "jo men det syns ju nu" osv.

Jag blir orimligt irriterad faktiskt. Trodde inte jag skulle blir det. 😅

Så jag förstår att du blev irriterad!

Det är ett jävla fokus på det alltså. "har du fått någon mage än?" "syns det?" "jo men det syns ju nu" osv.

Jag blir orimligt irriterad faktiskt. Trodde inte jag skulle blir det. 😅

Så jag förstår att du blev irriterad!
Mm helt plötsligt blir det fritt fram... ändå skönt att jobba hemifrån så slipper man mycket :D

Och alla människor som ska ta på magen! Jag är förvånad hur folk tycker det är fritt fram att känna o klappa :crazy: Och då räknar jag inte med min familj och vänner, där har jag inget emot det. Men kollegor som jag knappt pratat med annars, eller ytligt bekanta som man stöter på i affären etc.

Och alla människor som ska ta på magen! Jag är förvånad hur folk tycker det är fritt fram att känna o klappa :crazy: Och då räknar jag inte med min familj och vänner, där har jag inget emot det. Men kollegor som jag knappt pratat med annars, eller ytligt bekanta som man stöter på i affären etc.
Här är det bara syskonbarnen som vågat klappa på magen, är man under 7 är det typ ok, men jag ogillar det :o
Hade en vuxen gjort det hade jag blivit förbannad 😳

Här är det bara syskonbarnen som vågat klappa på magen, är man under 7 är det typ ok, men jag ogillar det :o

En nära vän till mig är den enda som gjort det, och jag blev rätt störd ärligt talat. Dels för att jag blev lite överrumplad, och dels för att det i det läget inte fanns mycket mage att klappa på. Jag skulle i princip fortfarande komma undan med att ha käkat för mycket chips liksom.

Ja är så svårt tycker jag att säga ifrån, kollegan gratulerade ju och var så glad, och jag med och så klappar hon glatt på magen och jag kom liksom av mig.

Förutom svärmor, som frågade först, har ingen vågat röra min mage den här gången.. jag ställde till med en jäkla scen på jobbet förra gången.
En kollega i ~50 års åldern klappade på min mage och sa ”hej tjockis” och jag fick ett riktigt bryt på honom. Övriga på kontoret kan inte ha missat den incidenten..

En kvinnlig kollega som frågade om att få klappa förra gången, men som jag nekade, har stirrat rätt mycket så jag frågade lite frankt om jag hade spillt på magen eller vad hon tittade på.

Trivs inte alls med att bli ett objekt bara för att jag är gravid och kan inte med att bita ihop för att behålla en god stämning 🙃

Förstår verkligen vad ni menar och håller med om obehaget. Jag är dessutom väldigt obekväm med kommentarer om magen generellt även om de är positiva . Även om någon säger "åh vilken fin mage du har fått" så det det jag hör "nu har jag studerat din kropp under ett tag och kommit fram till att nu har magen blivit fin". Även om jag VET att personen som sa så absolut inte hade några såna avsikter så gillar verkligen inte det här med att det ska vara okej att bedöma någons kropp bara för att den är gravid.

Trots att jag nu tagit mig igenom 2 graviditeter (denna räknas nog inte eftersom det var så nyss vi ens berättade) så har jag sluppit att någon klappar på magen. Tur det för det hade inte uppskattats! Om det hände önskar jag att jag hade haft samma sinnesnärvaro som min kollega. En äldre kollega klappade utan förvarning henne på magen och sa "åh vad mysigt nu börjar den bli så stor så att den syns ordentligt". Då klappade hon tillbaka på kollegans mage och sa "Ja och titta här då den här syns också riktigt ordentligt nu!" :D

Hade det varit jag hade jag med all sannolikhet misslyckats totalt med att formulera mitt missnöje, men man kan ju önska!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 114
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 764
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 688
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III