Skickade en fråga på FKs föräldra-fb, men de skrev att för att få svar om min enskilda situation behöver jag ringa. Det får bli på tisdag.
------
Hur mår ni andra?
Jag har börjat få svullna ben, ser det på strumpmärkena som blir, men de försvinner fort. Känner mig också trött i fötterna. Tänkte nämna det för bm på tisdag för säkerhets skull. Känner mig också lite svullen om händerna.
Jag vet inte hur mycket jag gått upp, men känner mig inte särskilt stor/tung annars egentligen mtp att bäbis kan komma om en månad nu om han vill utan konstigheter (50 dagar till bf, går in i v 34 imorgon).
Här är det också svullna ben och trötta fötter! Har gått upp 15 kg och är i vecka 35 så jag känner mig tung. Men jag har gått upp ca 20 kg med de båda andra också och sedan gått ner väldigt fort efter förlossningarna, inte för att det har varit något mål utan det har bara blivit så, därför tänker jag att min kropp typ har koll på att den "behöver" gå upp såpass.
Men jag mår bra, är fortfarande mest trött på kommentarer. Den senaste tiden har jag fått höra:
"Nu får du väl snart åka in??" (Personal i matsalen som jag bara brukar säga hej till, ställde sig bredvid mig och tittade storögt på magen. Irriterande eftersom jag förmodligen inte kommer att "åka in" förrän i vecka 42 och just det är ganska känsligt för mig. Hade så gärna sluppit att bli igångsatt denna gång.)
"Jamen nuuuu har den allt sjunkit!" (Kollega som jag brukar småprata lite med, kommer fram och tittar på magen. När jag svarar "Njää, inte än..." får jag tillbaka "JO-OOO! Det har den verkligen!" Så trött på alla som vet så mycket mer om min mage och graviditet än vad jag själv gör?)
"VA? Ska du ha i juli, det ser ut att vara dags IMORGON!" (Avlägsen släkting som jag inte träffat på två år som tittar menande på magen.)
"Oj oj oj oj, här växer det verkligen!" (Kanske kan låta som en neutral kommentar, men den landar ändå inte gott när man känner sig enorm. Jag svarade "Ja, det växer en bebis där inne" och började prata om annat.)
"Nu kan du inte dölja att du är gravid längre!" (Sades typ triumferande av en före detta kollega som jag stötte på i affären. Eh, nej, varför skulle jag vilja dölja det i vecka 35???)
Jag vet att jag är överkänslig och bara hade kunnat ta alla kommentarer som positiva, att det är ett sätt för folk att visa intresse på något vis. Men jag är pisstrött på dem. Jag verkar vara en väldig magnet för sådana kommentarer också? Har funderat mycket på vad det är som får folk som bara är lite bekanta med mig att säga sådana saker, själv hade jag aldrig tänkt tanken. När jag har velat visa gravida kompisar/kollegor/bekanta lite omtanke har jag typ sagt "Du är så fin!" och "Hur mår du?". Men men, alla är vi olika...