Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte ont av att läsa att andra mår bra och är pigga, så länge de inte skriver att det är inställningen som bestämmer :)
Fick höra det redan i min första graviditet där jag inte ens kom ur sängen i början pga alla kräkningar. "sluta känn efter så ska du se att du kommer må bra". Japp, tänk om det vore så enkelt :banghead:

Med tanke på mina tidigare tre graviditeter så är det denna som är bäst gällande aktivering. Så jag njuter samtidigt som jag får tänka mig för. Jag fick tex träna igår så att jag kan ta det lugnt hela dagen idag då vi ska iväg imorgon. En heldag, så mest troligt kommer jag må riktigt kasst/illa på kvällen och på söndag.

Nej det tror jag inte inställning har något med hur ens mående under graviditeten blir. Snarare genetik och ett visst "lotteri".
Har vänner som haft både jättebra och riktiga jobbiga graviditeter.

Härligt du fick träna igår! 🙂 hoppas det gav lite endorfiner.
Jobbigt dock att känna att du kommer må dåligt efter en dag iväg 😒

Vad i din anatomi tror du det är som ställer till det? :) Vad för sorts bärdon är det du provat mest?

Jag har lång överkropp, med ganska stora (silikon)bröst, som liksom sitter där de sitter.
Är ganska bred i mig själv, men smal över revbenen.
Upplever att sjalen glider oavsett hur hårt/löst jag knyter den, och har inte alls fått till det med en vävd sjal som är styvare. Trikå är det enda som fungerat hyfsat men inte helt bekvämt..

Nej det tror jag inte inställning har något med hur ens mående under graviditeten blir. Snarare genetik och ett visst "lotteri".
Har vänner som haft både jättebra och riktiga jobbiga graviditeter.

Härligt du fick träna igår! 🙂 hoppas det gav lite endorfiner.
Jobbigt dock att känna att du kommer må dåligt efter en dag iväg 😒

Jag är den enda i min släkt som mått så här dåligt, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på vad det beror på. Speciellt inte då det blir värre för varje gång dessutom. Denna graviditet har dock inte fått foglossning än så jag tränar mina 2 pass i veckan. Stor skillnad mot mina tidigare 5 pass (styrketräning + löpning) men jag är så nöjd så länge foglossningen håller sig borta :up:

Tyvärr är det inte en känsla jag har gällande morgondagen, utan jag vet att jag inte klarar för mycket intryck och ljud. Igår tex så var jag på biblioteket för att lämna en bok, provade kläder på HM och hämtade ut paket. Det slutade med totalt 3 tabletter mot illamående, mina åksjukeband och ett illamående som gjorde att jag la mig tidigt igår. Det "lilla" räcker för att starta mitt latenta illamående tyvärr. Men samtidigt så skulle jag bli riktigt trött på mitt liv om det ska tillbringas i soffan hela graviditeten ut just för att undvika att må illa och ev behöva kräkas. Men visst det är riktigt tråkigt att inte kunna gå en kort promenad idag eller pyssla i trädgården nu när solen skiner för att vara pigg imorgon.

Ska bli riktigt spännande att ha min virvelvind (överaktiv 5 åring) till barn hemma hela nästa vecka då jag är ledig från studier. Det innebär att jag även ska köra mitt yngre skolbarn till och från skolan då han inte kommer ha fritids. Så jag hoppas att det fina vädret håller i sig så vi kan vara ute, för då är virvelvinden mer nöjd och gör inte lika mycket bus :rofl:

Jag tycker det som är mest oroväckande är att alla säger att barn1 och barn 2 alltid blir så olika, alltså om man har fått ett lugnt första barn (som vi) så får man ett sjövilt andra barn. :nailbiting::nailbiting:

Det stämmer tyvärr bland dem i vår närhet!

Jag tycker det som är mest oroväckande är att alla säger att barn1 och barn 2 alltid blir så olika, alltså om man har fått ett lugnt första barn (som vi) så får man ett sjövilt andra barn. :nailbiting::nailbiting:

Det stämmer tyvärr bland dem i vår närhet!

Och vad händer då när man får nummer 3 :nailbiting::D

Hård helg här, inte graviditetsmässigt, men livet i allmänhet. Maj har verkligen inte varit en bra månad för mig 🙈

Ser fram emot veckan som kommer, men är helt slut efter helgen och vet inte riktigt hur jag ska överleva veckans jobb.
Får ta en dag i taget. Men är så trött verkligen, så nu ska jag rasta hunden och sen gå och lägga mig. 😅

Hård helg här, inte graviditetsmässigt, men livet i allmänhet. Maj har verkligen inte varit en bra månad för mig 🙈

Ser fram emot veckan som kommer, men är helt slut efter helgen och vet inte riktigt hur jag ska överleva veckans jobb.
Får ta en dag i taget. Men är så trött verkligen, så nu ska jag rasta hunden och sen gå och lägga mig. 😅
Vissa perioder är verkligen skit rent ut sagt, hoppas det vänder snart. Tycker du (och sambon) haft nog med drama osv redan.
Men skönt att det känns bra gravidmässigt iaf, men det kan ju va en klen tröst när annat är jobbigt.
Hoppas du får sova gott :sleep:

Jag kom på att jag också har ett tips! Det finns ju mängder med gravidappar, men jag har hittat en som känns väldigt vettig och är forskningsbaserad. Den heter "OneMillionBabies" och är på svenska trots namnet. Den görs av en barnmorska som också forskar inom graviditet och förlossning, en förlossningsläkare/överläkare obstetrik och gynekologi, samt en professor/forskare inom epidemiologi rörande graviditet och förlossning. Mycket bra information, den uppdateras ständigt och skickar notiser om nyheter, t.ex. fick jag en notis om nya beskeden för covid-vaccinering av gravida :up:

Jag kom på att jag också har ett tips! Det finns ju mängder med gravidappar, men jag har hittat en som känns väldigt vettig och är forskningsbaserad. Den heter "OneMillionBabies" och är på svenska trots namnet. Den görs av en barnmorska som också forskar inom graviditet och förlossning, en förlossningsläkare/överläkare obstetrik och gynekologi, samt en professor/forskare inom epidemiologi rörande graviditet och förlossning. Mycket bra information, den uppdateras ständigt och skickar notiser om nyheter, t.ex. fick jag en notis om nya beskeden för covid-vaccinering av gravida :up:

Tack för tipset. Den verkar riktigt bra även om den tyckte att min viktuppgång var oroligt hög och skulle diskuteras med en barnmorska :laugh: Och ja, den är löjligt hög redan men tänker inte diskutera det med den barnmorskan jag byter till när min nuvarande slutar efter sommaren.

På tal om viktökning, jag har inga badkläder alls som passar. Givetvis då jag ökat flera storlekar, så fick beställa lite bikinibhar som jag kan ha här hemma ihop med shorts. Vågar inte chansa på att jag kommer i en baddräkt :o:rofl:

Tack för tipset. Den verkar riktigt bra även om den tyckte att min viktuppgång var oroligt hög och skulle diskuteras med en barnmorska :laugh: Och ja, den är löjligt hög redan men tänker inte diskutera det med den barnmorskan jag byter till när min nuvarande slutar efter sommaren.

På tal om viktökning, jag har inga badkläder alls som passar. Givetvis då jag ökat flera storlekar, så fick beställa lite bikinibhar som jag kan ha här hemma ihop med shorts. Vågar inte chansa på att jag kommer i en baddräkt :o:rofl:
Ja, den tycker att jag också har gått upp lite mycket "jämfört med de flesta andra" men jag bryr mig inte så mycket om det, det där med att bara öka 10-12 kg eller vad som nu ska vara eftersträvansvärt verkar min kropp inte hålla med om och så får det vara :) Har för mig att jag även förra gången ökade ganska mycket i början, sen var det rätt lugnt i mitten och sen drog det iväg igen på slutet, mycket vätska visserligen pga preeklampsin.

Åh badkläder... :crazy: Jag ska nog se om jag hittar något jag med, har inte mycket hemma som jag kommer i.

Ja, den tycker att jag också har gått upp lite mycket "jämfört med de flesta andra" men jag bryr mig inte så mycket om det, det där med att bara öka 10-12 kg eller vad som nu ska vara eftersträvansvärt verkar min kropp inte hålla med om och så får det vara :) Har för mig att jag även förra gången ökade ganska mycket i början, sen var det rätt lugnt i mitten och sen drog det iväg igen på slutet, mycket vätska visserligen pga preeklampsin.

Åh badkläder... :crazy: Jag ska nog se om jag hittar något jag med, har inte mycket hemma som jag kommer i.

Precis. Vi är alla olika när det gäller viktuppgång. Jag gick upp 35kg+ med de båda två mindre barnen, och gick ner allt igen. Är väl inte jätteoptimalt men 5 kg bebis underlättar inte heller :rofl: Fick en magmuskeldelning på 12 cm men det var liksom allt som blev kvar så jag är inte orolig för viktuppgången. Däremot ganska orolig för hur min mage kommer tycka efter denna graviditet, eller om jag ska kolla om det går att operera den en andra gång. Får se hur den ser ut nästa år .

Jag hittade större storlekar på rea på Nelly, så betalade strax under 300 kr för tre st och frakt. Helt klart prisvärt :up:

@Bexzor & @zassoo Fy vad svårt det är med vikten tycker jag. Jag blir bara ledsen när jag tittar på mig själv, trots att jag vet att magen såklart måste växa och allt det där. Jag gick väl upp "lagom" förra gången och sista veckorna kom det några extrakilon pga vätska. Har redan lite ångest över att man "ska" gå ner allt så himla fort efter förlossningen.

Det där med acceptans om hur kroppen ser ut, är inte lätt. Jag försöker att inte tänka på det och bara låta det vara men vissa dagar skaver det, helt klart. :down:

@Bexzor & @zassoo Fy vad svårt det är med vikten tycker jag. Jag blir bara ledsen när jag tittar på mig själv, trots att jag vet att magen såklart måste växa och allt det där. Jag gick väl upp "lagom" förra gången och sista veckorna kom det några extrakilon pga vätska. Har redan lite ångest över att man "ska" gå ner allt så himla fort efter förlossningen.

Det där med acceptans om hur kroppen ser ut, är inte lätt. Jag försöker att inte tänka på det och bara låta det vara men vissa dagar skaver det, helt klart. :down:

håller med om att det är svårt att acceptera hur kroppen växer. Jag är både fascinerad och störd över hur mycket magen faktiskt växt den senaste veckan 🙈

Hemskt att behöva känna stress över att gå ner igen sen. Alla ska ju få ta det i sin takt ❤️

håller med om att det är svårt att acceptera hur kroppen växer. Jag är både fascinerad och störd över hur mycket magen faktiskt växt den senaste veckan 🙈

Hemskt att behöva känna stress över att gå ner igen sen. Alla ska ju få ta det i sin takt ❤️

Instagram verkar ha fattat att jag är gravid för om jag går in på "sök" (utan att söka efter nåt) så kommer det upp en massa influencers som har minimagar i vecka 38 och gått ner allt inom en månad och ska visa att de har accepterat sin nya kropp #bodypositive (som ser exakt likadan ut som innan grav). Fyfan vad bitter jag låter. :angel::laugh:

Instagram verkar ha fattat att jag är gravid för om jag går in på "sök" (utan att söka efter nåt) så kommer det upp en massa influencers som har minimagar i vecka 38 och gått ner allt inom en månad och ska visa att de har accepterat sin nya kropp #bodypositive (som ser exakt likadan ut som innan grav). Fyfan vad bitter jag låter. :angel::laugh:

Haha, det är helt okej att vara bitter faktiskt 😁
Jag tänker att vi ska försöka må så bra vi bara kan, både innan och efter bebisarna kommer. Annat är sekundärt. ❤️

Jag kan också få såna känslor ibland, det är nog ganska naturligt att det blir lite chockartat att kroppen förändrar sig så himla snabbt. Överlag har jag mycket acceptans för kroppens förändring men ibland känns det skitjobbigt, inte minst när jag så nyligen kom tillbaka till en bra form efter förra graviditeten, så går det liksom utför igen. Men det är ju 100 % självvalt i och för sig :p

Kl 03.44 och som vanligt vaken pga kryp i benen, blir tooooookig! Tar extra magnesium men vet inte hur mycket jag vågar proppa i mig pga bebisen :crazy:
Hade samma problem när jag väntade dottern samt har restless legs även som ogravid men aldrig lika jävligt och ofta som när jag är gravid.
Provat alla husmorsknep men ingen funkar.
Provat att sova svalt (vädrat massor innan läggdags), varmt (med extra filt), dricker max en kopp te på kvällen annars koffeinfritt kaffe, äter magnesium utöver vanliga vitaminer osv osv
Nån som har nått supertips på lager?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 659
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 687
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V