Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, kan komma in här med fyra kommande TUL då ✌️😂
(eller jag tror det blir fyra, men läkaren pratade om v.32 & 36, och eventuellt v.24 men har redan fått två tider i v.24 & 28 🤷).

Ska inte till BM förrän jag är i v.25. Känns sjukt sent då jag inte varit där sen v.10? Dock har jag ju blivit ordentligt kontrollerad ändå så det känns bra 😅

Jag känner att jag ligger i underläge med enbart ett TUL och en eventuell bäckenröntgen då :p

Vilket trygghet det måste ge er med alla TUL. Hade själv TUL varann vecka från vecka 25 med min minsting, och även om det var jobbigt att ständigt åka dit så kändes bra att veta att allt var bra. Nu var han bara övertung och vi behövde ha koll på navelflöden, antar att de kommer kolla samma på er bebis? :heart

Jaa precis, fast i hennes fall är det ju tvärtom då, att det vill ha koll på att hon inte blir för liten ❤️

Jag var hos spec mvc förra veckan efter remiss från min BM.
Med sonen fick jag planerat kejsarsnitt pga min förlossningsrädsla, och jag vill ha det även denna gången.
Efter ett 45 minuter långt, fullständigt vidrigt samtal med läkaren så fick jag snittet beviljat, men det har lämnat en oerhört bitter eftersmak.
Jag är ju lite lätt överkänslig i frågan, men jag tror inte jag överreagerar över sättet hon uttryckte sig på.
Vill inte trigga någon med för många detaljer kring min oro och vad jag känner, men det var verkligen hemskt.
Bad dessutom om att bli snittad v38+0 då sonen kom 38+1 en vecka innan det planerade snittet, men läkaren stod fast vid att de inte tänker planerat snittet så tidigt, och om förlossningen startar spontant innan så får jag snitt "om det är möjligt".
Kände mig inte alls särskilt lugnad av det.. :(

Med sonen fick jag planerat kejsarsnitt pga min förlossningsrädsla, och jag vill ha det även denna gången.
Efter ett 45 minuter långt, fullständigt vidrigt samtal med läkaren så fick jag snittet beviljat, men det har lämnat en oerhört bitter eftersmak.
Jag är ju lite lätt överkänslig i frågan, men jag tror inte jag överreagerar över sättet hon uttryckte sig på.
Vill inte trigga någon med för många detaljer kring min oro och vad jag känner, men det var verkligen hemskt.
Bad dessutom om att bli snittad v38+0 då sonen kom 38+1 en vecka innan det planerade snittet, men läkaren stod fast vid att de inte tänker planerat snittet så tidigt, och om förlossningen startar spontant innan så får jag snitt "om det är möjligt".

Men fy vad jobbigt 💔

Vad skönt att du är mindre svullen @Bexzor är ju en enorm skillnad på bilderna :bump:

Kl
det verkar va en föräldratråd med mycket extrakontroller, jag ska ta ett extra blodprov om några veckor pga hade lite låga sköldkörtelvärden samt blir minst ett TUL senare pga dottern va så liten när hon föddes.
Jag har iaf fått bort mina restless legs nästan helt, sover jag på mage kryper det inte i benen så tror jag har några nerver i kläm som orsakar krypandet i benen på nätterna. Ska till BM om en timme så ska passa på att prata med henne om det för sova på mage är inte hållbart länge till. Nu funkar det mest för sambon är såpass tung att sängen blir som en grop ner mot honom och där placerar jag magen :D

Vad skönt att du är mindre svullen @Bexzor är ju en enorm skillnad på bilderna :bump:

Kl
det verkar va en föräldratråd med mycket extrakontroller, jag ska ta ett extra blodprov om några veckor pga hade lite låga sköldkörtelvärden samt blir minst ett TUL senare pga dottern va så liten när hon föddes.
Jag har iaf fått bort mina restless legs nästan helt, sover jag på mage kryper det inte i benen så tror jag har några nerver i kläm som orsakar krypandet i benen på nätterna. Ska till BM om en timme så ska passa på att prata med henne om det för sova på mage är inte hållbart länge till. Nu funkar det mest för sambon är såpass tung att sängen blir som en grop ner mot honom och där placerar jag magen :D

Du får slå till på en sån här :D

1623754972381.webp

Det är helt förståeligt att man är orolig, och man får vara överkänslig :heart

Tyvärr ska det mycket till innan de lägger ett snitt tidigt. Inte ens med min första bumling ville de plocka ut honom tidigare trots att han beräknades till 5,5 kg. Han föddes veckan före BF med en vikt på 5270 gram, och är enda anledningen till att de plockade ut lillebror med samma beräkningsvikt 2 veckor innan. Då vägde han 5030 gram. Denna gång har jag fler medicinska komplikationer, och det är ännu inte bekräftat att jag får ett tidigt snitt. Nu menar jag inte att mina anledningar är värre än dina, utan hur svårt det är att få ett tidigare snitt.

Jag funderar lite spontant på vad det menas med "om det är möjligt"? , för tex jag och många fler som inte får föda vaginalt får akutsnitt om förlossningen inte kan stoppas. Varför kan de inte erbjuda dig samma sak?

Jag funderar lite spontant på vad det menas med "om det är möjligt"? , för tex jag och många fler som inte får föda vaginalt får akutsnitt om förlossningen inte kan stoppas. Varför kan de inte erbjuda dig samma sak?

Jag tänker att det läkaren måste ha menat var ju just det där också skriver om, att om det går för fort kanske förlossningen inte kan stoppas. Men i så fall var det ju ett riktigt klantigt sätt att uttrycka det på, speciellt till någon med förlossningsrädsla.

Min läkare ringde upp mig i går och jag hade bakterier i urinen så har fått antibiotika mot uvi. Har dock inte känt något av det.
Ska till BM på torsdag, men är väl bara lite allmän koll :)
@Eloise Jag förstår din oro, så jobbigt :heart Jag födde min första vaginalt och på pappret var det väl en bra förlossning men jag upplevde det oerhört traumatiskt och jag vill verkligen inte göra om det. Min BM stöttar mig och tror att jag kommer få ks men är ju inte upp till henne. Kommer dröja ett antal veckor innan jag får träffa ngn och jag ser inte fram emot det:cry:

Jag tänker att det läkaren måste ha menat var ju just det där också skriver om, att om det går för fort kanske förlossningen inte kan stoppas. Men i så fall var det ju ett riktigt klantigt sätt att uttrycka det på, speciellt till någon med förlossningsrädsla.

I mitt fall tex så ska jag in för minsta känning om att förlossningen startat just för att kunna stoppa eller akutsnittas. Så jag förstår inte alls läkarens formulering, för det finns möjligheter även om bebis vill komma före beräknat snitt datum.

Nu känner jag mig klar med att vara gravid, tror ni bebis kommer tidigare om man säger det varje dag? Lite som ett mantra som liksom uppmuntrar till "kom ut så fort du är klar, du behöver inte ta några extra veckor på dig för att feta på dig, det fixar vi på utsidan!" :angel:

Tänker mig nån gång vecka 37 borde liksom vara lagom. :D

I mitt fall tex så ska jag in för minsta känning om att förlossningen startat just för att kunna stoppa eller akutsnittas. Så jag förstår inte alls läkarens formulering, för det finns möjligheter även om bebis vill komma före beräknat snitt datum.

Jag menade mer utifrån aspekten att "det finns en risk att det inte är möjligt". Men spelar mindre roll. Oavsett om det var så, så var det ju ett katastrofalt sätt för läkaren att uttrycka sig på.

Det blir tre TUL för mig, v. 28, 32 och 36 om jag minns rätt. Dels på grund av att jag äter en ep-medicin som kräver detta men även ett par andra orsaker. Det blir ju kul att kika på tösa några gånger till såklart :)

Nu känner jag mig klar med att vara gravid, tror ni bebis kommer tidigare om man säger det varje dag? Lite som ett mantra som liksom uppmuntrar till "kom ut så fort du är klar, du behöver inte ta några extra veckor på dig för att feta på dig, det fixar vi på utsidan!" :angel:

Tänker mig nån gång vecka 37 borde liksom vara lagom. :D

Mitt första barn kom 37+0, sådär en och en halv timme efter gränsen att räknas som prematur. Alldeles ypperligt :D

Det blir tre TUL för mig, v. 28, 32 och 36 om jag minns rätt. Dels på grund av att jag äter en ep-medicin som kräver detta men även ett par andra orsaker. Det blir ju kul att kika på tösa några gånger till såklart :)

Det som är trist med TUL är ju att mot slutet ser man ju ofta ingenting. Eller det man ser är typ en armbåge över hela skärmen :p

Det som är trist med TUL är ju att mot slutet ser man ju ofta ingenting. Eller det man ser är typ en armbåge över hela skärmen :p

Haha ja, jag kan tänka mig det! Men med lite tur har restriktionerna kanske lugnat sig så min man åtminstone kan vara med på något av dem och se lite live, även om det är en armbåge eller en fotsula eller så :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 114
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 764
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 688
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III