Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men stackare, hoppas ni hinner bli bättre!
Får jag fråga hur det kommer sig att du får ditt snitt så tidigt? I mitt län är det helst runt vecka 39 om det inte finns faktorer att ta hänsyn till.
Tack!
Känns mest som en förkylning som satt sig på halsen, så blir förhoppningsvis inget större av det.

Jag vet faktiskt inte hur det kan komma sig att det blir i 38+0.. när jag var på planeringssamtalet med läkaren frågade jag hur de tänkte inför att detta snittet skulle schemaläggas. Sonen kom 38+1, en vecka före planerat snitt och jag mådde psykiskt väldigt dåligt av situationen och fick en del medicin för det.
Han sa då att det inte skulle påverka då de snittar från 38+3- >.

Slutsatsen jag dragit är att han senare läst min journal mer noga och kommit fram till att det blir trevligast för alla inblandade om jag slipper åka in med värkar.

Ser inte fram emot att gå på föräldrarpenning, fy vad tunt det kommer bli! Har ju blivit tunt i plånboken redan nu innan pga sjukskrivning, så har liksom inte den där braiga bufferten som kan vara skön att ha under tiden man får föräldrapenning.

Kommer nog ta ut 5 dagar/vecka för att överleva typ. Med första barnet snålade vi med dagar och det resulterade i lite panik över att vi hade för många dagar kvar när hon skulle fylla 4 år... Så det känns ändå ok att ta ut "många" dagar samtidigt som det känns typ dumt första året när man ändå inte behöver för att behålla sin SGI. O_o

Hur tänker ni andra?

Tack!
Känns mest som en förkylning som satt sig på halsen, så blir förhoppningsvis inget större av det.

Jag vet faktiskt inte hur det kan komma sig att det blir i 38+0.. när jag var på planeringssamtalet med läkaren frågade jag hur de tänkte inför att detta snittet skulle schemaläggas. Sonen kom 38+1, en vecka före planerat snitt och jag mådde psykiskt väldigt dåligt av situationen och fick en del medicin för det.
Han sa då att det inte skulle påverka då de snittar från 38+3- >.

Slutsatsen jag dragit är att han senare läst min journal mer noga och kommit fram till att det blir trevligast för alla inblandade om jag slipper åka in med värkar.

Vad härligt om de tagit hänsyn till det :heart

Olika län gör verkligen så olika med snittdatum har jag märkt. Min tungviktare på 5270 gram plockades ut i vecka 38+5, och de ansåg att det egentligen var för tidigt för honom trots den beräknade vikten (flertal TUL).

Ser inte fram emot att gå på föräldrarpenning, fy vad tunt det kommer bli! Har ju blivit tunt i plånboken redan nu innan pga sjukskrivning, så har liksom inte den där braiga bufferten som kan vara skön att ha under tiden man får föräldrapenning.

Kommer nog ta ut 5 dagar/vecka för att överleva typ. Med första barnet snålade vi med dagar och det resulterade i lite panik över att vi hade för många dagar kvar när hon skulle fylla 4 år... Så det känns ändå ok att ta ut "många" dagar samtidigt som det känns typ dumt första året när man ändå inte behöver för att behålla sin SGI. O_o

Hur tänker ni andra?

Jadu, här blir det ett djupt hål i vår buffert efter konvertering på sonens A-traktor. Samt besiktning på två bilar som ska till verkstad så fort det finns tid, och akutinköpta bromsklossar till vår huvudbil (som dessutom ska bokas in på hjulinställning då den har helt nyinköpta sommardäck). Snabbt räknat så försvinner det totalt 25 000 kr på bilarna inom en månad, lagom tajmat då bebis kommer inom 45 dagar :crazy:

Så min man ska ta 7 dagar/veckan tills han kan jobba extra, vilket vi räknar sker efter 1/1. Jag tar CSN, och om min överklagan på förvaltningsrätten går igenom om förlorad SGI så kommer jag söka maxlån. Samt även ta föräldradagar när min man jobbar då jag inte kan studera dom dagarna pga förskolans knepiga regler.

Uff, nu börjar det bli lite tungt emellanåt. Tungt att andas, ont i ryggen, blir illamående efter måltider, sover sämre, trött i fötter och ben, orkar inte stå upp nån längre stund. Vet att det var samma den här tiden första graviditeten, nu har jag dessutom en vild snart 2-åring som härjar omkring, hoppar på mig, vill bli buren och massa annat som jag inte orkar med :p

Tack, har inte ens tänkt på att det finns :o
Inte jag heller när jag höggravid skulle byta plats på storebrors bilstol lite snabbt till framsätet i vår volvo. Fattades 2-3 cm för att jag skulle orka knäppa fast bältet själv 😂 Hade dock tur att en stark kompis precis kom förbi och lyckades få fast det. Sen kunde inget rubba den bilstolen 😂

Hur tänker ni andra?
Med första barnet har vi snålat och tagit ut ungefär 3-4 dagar per vecka i fp fram till han var ett, därefter fyllde vi på med lägsta nivå-dagar för att skydda SGIn.

Nu kommer jag arbeta 40% från start, vilket ger mer i plånboken än fp jag tog ut, mannen jobbar 80% och plockar en dag i veckan. Sen sonen fyllde ett har jag heller ingen häst längre så vår ekonomi är bättre nu än tidigare 😂

Vad härligt om de tagit hänsyn till det :heart

Olika län gör verkligen så olika med snittdatum har jag märkt. Min tungviktare på 5270 gram plockades ut i vecka 38+5, och de ansåg att det egentligen var för tidigt för honom trots den beräknade vikten (flertal TUL).
Jag kan inte tänka mig nån annan anledning, jag får ju snitt helt på humanitära skäl och min indikation.
Det här med förlossning är inte alls min grej, oavsett metod 😕

Hur tänker ni andra?
Jag försöker att inte tänka på det där alls :cool:
Jag va arbetslös och deppig mer än halva 2020 och brände alla sparpengar pga hade ingen SGI pga inget jobb osv (rörigt!)
Nu har jag bara jobbat (exakt 6 månader) innan jag blev sjukskriven för foglossningssmärta så min SGI är usel och jag planerar därför att ta ut FP på kanske 25-50% så får sambon ta ut några dagar (han tjänar bättre och jobbar ca 75%) och sen kommer jag börja jobba deltid runt 1 april är tanken. Grundtanken är att vi ska kunna ta ut såpass lite FP att vi kan va hemma med barnet tills hon är 2 år.
Vi lever inget lyxliv direkt men är nöjda och glada så vi snålar så gott det går och hoppas få ihop så vi kan åka till Tyskland en månad nästa sommar.

Hur tänker ni andra?

Har inte planerat i detalj men tre dagar i veckan tror jag. Dottern fyller fyra i höst och vi har också haft det där ”problemet” med att göra av med de föräldradagar som annars brinner inne. Med henne tror jag att jag bara tog ut två dagar i veckan i början.

Men det blir ju en smått absurd skillnad jämfört med när man jobbar. Vi vill snåla på föräldradagarna för att båda ska kunna vara hemma länge och vi hoppas även på att kunna vara hemma tillsammans en lite längre period över en sommar eller vinter. Siktar på förskolestart ht 23 då kommer han vara drygt 20 månader. Eventuellt att vi smygstartar lite på våren för att kunna nyttja syskonförturen (dottern slutar fsk då). Men lät på rektorn som att det skulle lösa sig oavsett.

Har ingen aning om hur många dagar vi ska ta ut 🙈
Har nog inte tänkt vara hemma så jättelänge, utan lär väl skola in henne januari - 23 antar jag, (känns sjukt långt bort 😂) när hon är strax över året.

Måste försöka sätta mig in i det där...snart.

Har ingen aning om hur många dagar vi ska ta ut 🙈
Har nog inte tänkt vara hemma så jättelänge, utan lär väl skola in henne januari - 23 antar jag, (känns sjukt långt bort 😂) när hon är strax över året.

Måste försöka sätta mig in i det där...snart.

Det är vår plan med, inskolning jan -23 om allt känns bra. Med första skolade vi in vid 1,5 års ålder och då hade hon börjat klättra lite på väggarna sista månaderna så tror vi satsar på inskolning runt 15 mån.

Det är vår plan med, inskolning jan -23 om allt känns bra. Med första skolade vi in vid 1,5 års ålder och då hade hon börjat klättra lite på väggarna sista månaderna så tror vi satsar på inskolning runt 15 mån.
Vi gör nog det ännu tidigare med lillasyster om hon känns redo. Storebror var redo ganska snart efter han fyllde ett, men började inte förrän han var 1,5. Är lillasyster redo tidigare får hon börja då. Hon kommer gå på samma avdelning som storebror så det gör ju det hela lite enklare.

Lite oklart hur mycket föräldradagar som ska tas ut här. Har inte supermycket kvar från första ledigheten, sparade en del men hon har varit hemma till ca 1 år 10 mån (22 mån) så det går ju en del dagar ändå.

Vagn kommer vi nog inte köpa någon ny, jag tror att det blir ganska sällan som jag skulle ha behov av att köra båda i vagn eftersom dottern inte har ro att sitta i vagnen längre och blir fly förbannad om vi spänner fast henne 😅 Så jag tänker att det kanske går att hitta en ståbräda som funkar eller så får bebis åka sjal/sele och storasyster vagn 🤷🏼‍♀️ Blir ändå bil till och från förskolan pga olämplig väg för barn (dvs det är inte ett alternativ att promenera vid sidan av om man är två år gammal).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 100
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
137
· Visningar
12 244
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 661
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31