Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

honung

Trådstartare
"Trendbrott. Stroke och hjärtinfarkt ökar hos unga män och kvinnor i Sverige. En förklaring kan vara att fettintaget har stigit kraftigt under de senaste tio åren. Populär fettdiet kan ge höga blodfetter som skadar blodkärlen och ökar risken för blodproppar, skriver läkare och professorer."

http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/

"Förhoppningsvis tröttnar snart alla på fettkriget och sockerfällan. Maten och måltiden liksom rörelsen, bör stå för glädje, njutning och samvaro. Det finns ingen motsättning mellan hälsosam mat och god mat, liksom en hälsosam livsstil och ett gott liv."

Det är dags att stoppa och avprogrammera vansinnesdieterna LCHF och alla dess efterföljare i fettrandens spår. Sund kost i balans, och motion har aldrig varit fel och kommer heller inte att vara det - det är det mest hållbara sättet att leva på.
Sen kan man tycka vad man vill - det ändrar dock inte på framlagd evidens genom forskning. Jag tycker att jag anar nya vindar i matträsket bland vänner, bekanta, sociala medier och annan media. Det är inte så hardcore att lchf:a längre, snarare dumt, och trenden har börjat svänga åt det mer sundare hållet. Det är på tiden, jag tycker fettdieterna är rent skrämmande och jag fattar inte hur man kan utsätta sig för något så dumt. Argumentet att 'men jag mår BRA av lchf!" sorterar i samma kategori som missbrukarens omdöme om sin drog. Det är dags att ta av skygglapparna nu, och att använda sunt förnuft.

Ser ni också att trenden börjat svänga?
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Officiell svensk statistik visar att försäljningen av smör och feta mejeriprodukter liksom rött kött fortsätter att öka, samtidigt som vi fortsätter att äta mycket socker och salt. En oroväckande utveckling.

Jag tror detta är pudelns kärna. Alla "LCHF" rön som poängterar det viktiga med att äta fullfeta produkter och mycket fett, vilket man tar till sig. Problemet är att man fortsätter snaska på sitt godis och sina sötsaker. Den andra delen om att dra bort alla sötsaker vill man inte riktigt se eller så förtränger man den.

Jag förespråkar inte LCHF på något sätt och har aldrig ätit på det viset men jag tror (obs tror) att en ren LCHF diet ändå är något mindre skadlig än den "HCHF" som har blivit följden av "fettdieternas" popularitet.

Överkonsumtion av fett eller socker är inte bra någonstans men i kombination är det förödande.

Det är som med mycket annat i dagens samhälle, det saknas "balans". Pendeln slår alltid stenhårt åt endera hållet. Antingen skrämmer man folk på flykt med ett smörpaket eller med två korslagda spaghetti.

Artikeln poängterar ju dessutom att de som sitter mycket har ett minskat behov av kolhydrater, något som faktiskt svängt sen 90-talet då viktväktarna förordade fri mängd potatis. Då börjar man närma sig en balans.

Så tycker jag, men det kanske blev lite OT egentligen...
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Jag tänkte också så om socker är jag läste artikeln.
Nu tror jag inte precis på LCHF diet men är inte helt övertygad om det är skadligt eller inte. Däremot så har jag förstått det som att kombinationen av felaktiga fetter och socker är helt olämpligt, speciell för den som är överviktig och i riskzonen för diabetes typ 2. Jag kan tänka mig att en del av dem som försöker gå ner i vikt med denna metod ibland äter en del godis. Det är säkert inte alls bra.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Det är som med mycket annat i dagens samhälle, det saknas "balans". Pendeln slår alltid stenhårt åt endera hållet. Antingen skrämmer man folk på flykt med ett smörpaket eller med två korslagda spaghetti.

Artikeln poängterar ju dessutom att de som sitter mycket har ett minskat behov av kolhydrater, något som faktiskt svängt sen 90-talet då viktväktarna förordade fri mängd potatis. Då börjar man närma sig en balans.

Fast det där med balans är ju det som är det svåra i det hela. Balansen i kost vs motion kräver engagemang och prioriteringar i en i övrigt fullspäckad livsstil som den moderna människan tagit till sig. Och vi har en tendens att välja det enklaste alternativet, vi är lata till naturen.

Det där med att VV haft 'fri potatis' är en sanning med modifikation. Systemet de hade baserades på gul, röd och gröna points. Gula points betydde energitätare livsmedel och rekommenderades att användas till huvudmålen på dagen. Potatis i valfri mängd var 1 gul point. Det sa ingenstans att man kunde 'fylla ut' sitt dagliga intag med potatisar, utan snarare underströks det i häften och på möten att det var sunt förnuft även 'valfri mängd' handlade om. Hela VV-konceptet handlar om balans i ätandet av hela kostcirkeln, och äter man enligt VV_riktlinjer så har man baske mig inte plats för några större mängder mat utöver det man faktiskt ska äta - vilket jag i mina VV-sejourer alltid tyckt varit hemskt mycket mat - mer än jag normalt äter.

Balans, balans, balans, plus och minus i kost vs motion - svårare än så behöver det inte vara.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Inte för att jag ger så mycket för strikt LCHF men inte tror jag det är enbart det som ger högre andel hjärt och kärsjukdomar. Den senaste generationen p-piller ökar ju riskerna rätt mycket och dessutom så trycker vi i oss alla möjliga kemikalier från all möjlig håll :banghead:.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Ett litet tips kan vara att själv läsa den statistik som Hellenius hänvisar till - och upptäcka att där inte finns grund för hennes uttalanden i denna debattartikel. Bl a SVT - som också rapporterat om debattartikeln - har nu justerat informationen på sin hemsida efter att ha blivit uppmärksammade om detta.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Jag har missat de där trenderna, förutom en och annan löpsedel. Men den där debattartikeln innehåller inte någon substans mer än författarnas titlar, vilket är ganska ynkligt med tanke på just det. De kan inte berätta hur många av de med stroke etc som har ätit LCHF, hur länge de har gjort det osv. Alltså blir det inte så mycket att ta fasta på. Usel journalistik på ett sätt, lysande på ett annat.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

KL
Sen ska man kanske redovisa vem som beställt undersökningen också. Efter det tycker jag att man ska granska vilka styrelser forskarna sitter i. Det var några år sedan som debatten var som hetast men då vill jag minnas att många av de kritiska forskarna satt i Dansukkers styrelse.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Fast det finns ju undersökningar som pekar på motsatsen. Jag tror de måste forska och undersöla mycket mer innan de vet vad som är orsaken.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Jag tror detta är pudelns kärna. Alla "LCHF" rön som poängterar det viktiga med att äta fullfeta produkter och mycket fett, vilket man tar till sig. Problemet är att man fortsätter snaska på sitt godis och sina sötsaker. Den andra delen om att dra bort alla sötsaker vill man inte riktigt se eller så förtränger man den.

Precis så tänkte jag också.

Det jag tycker är bra med LCHF-trenden är att man äntligen har släppt alla dessa vidriga light-produkter, onödiga tillsatser och sötningsmedel. Fettskräcken är inte heller vidare hälsosam när det leder till att man stoppar i sig låtsatsmat.

Jag "hamnade" på en slags variant av LCHF efter en sockeravvänjning efter att jag insett hur mycket socker jag fick i mig. Jag gick ner i vikt, mitt blodtryck sjönk och mitt dåliga kolesterol gick ner. Men detta berodde inte på en extremdiet alls - inte som de som tryckte i sig ohämmade mängder med smör, bacon och allt vad det är.

Men om man som du säger bara tar till sig fettdelen och inte släpper sockret, ja då blir det en sjutusan massa kalorier man får i sig varje dag.

Sunt förnuft. Som sagt. Numera verkar den värsta hysterin ha gått över och fler och fler går över mot GI-hållet, som kom före LCHF-trenden. Långsamma kolhydrater och nyttiga fetter - en kosthållning som ju passar de flesta.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Knappast, det är bara ännu ett inlägg i debatten och i vanlig ordning så saknas hänvisningar till relevant fakta, det problemet verkar vanligt i kostdebatten.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Fast det där med balans är ju det som är det svåra i det hela. Balansen i kost vs motion kräver engagemang och prioriteringar i en i övrigt fullspäckad livsstil som den moderna människan tagit till sig. Och vi har en tendens att välja det enklaste alternativet, vi är lata till naturen.

Det där med att VV haft 'fri potatis' är en sanning med modifikation. Systemet de hade baserades på gul, röd och gröna points. Gula points betydde energitätare livsmedel och rekommenderades att användas till huvudmålen på dagen. Potatis i valfri mängd var 1 gul point. Det sa ingenstans att man kunde 'fylla ut' sitt dagliga intag med potatisar, utan snarare underströks det i häften och på möten att det var sunt förnuft även 'valfri mängd' handlade om. Hela VV-konceptet handlar om balans i ätandet av hela kostcirkeln, och äter man enligt VV_riktlinjer så har man baske mig inte plats för några större mängder mat utöver det man faktiskt ska äta - vilket jag i mina VV-sejourer alltid tyckt varit hemskt mycket mat - mer än jag normalt äter.

Balans, balans, balans, plus och minus i kost vs motion - svårare än så behöver det inte vara.

Jo jag körde viktväktarnas pointssystem på den tiden och det var just det jag menade, den gav EN points oavsett om man åt en halv potatis eller ett halvt kilo. Det var ingen kritik mot VV utan bara en reflektion med tanke på att skribenterna i debattartikeln faktiskt törs närma sig tanken att stillasittande människor kanske inte har ett jättestort kolhydratsbehov. Potatis och bröd har ju varit lite "heligt" innan GI och fettdieterna dök upp.

I övrigt tycker vi väl samma sak. Balans är svårt, men balans ger heller inga rubriker. "NY MIRAKELMETOD!!! - ÄT EN HÄLSOSAM BALANSERAD KOST"... en högoddsare.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Tycker det borde säga sig själv att fett i stora mängder knappast är hälsosamt. Sen att en minskning av kolhydrater är bra för viktminskning osv är ju en sak.
Tror på en balanserad kost (uttjatat men sant) och lyssna på vad kroppen vill ha.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

"Trendbrott. Stroke och hjärtinfarkt ökar hos unga män och kvinnor i Sverige. En förklaring kan vara att fettintaget har stigit kraftigt under de senaste tio åren. Populär fettdiet kan ge höga blodfetter som skadar blodkärlen och ökar risken för blodproppar, skriver läkare och professorer."

http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/

"Förhoppningsvis tröttnar snart alla på fettkriget och sockerfällan. Maten och måltiden liksom rörelsen, bör stå för glädje, njutning och samvaro. Det finns ingen motsättning mellan hälsosam mat och god mat, liksom en hälsosam livsstil och ett gott liv."

Det är dags att stoppa och avprogrammera vansinnesdieterna LCHF och alla dess efterföljare i fettrandens spår. Sund kost i balans, och motion har aldrig varit fel och kommer heller inte att vara det - det är det mest hållbara sättet att leva på.
Sen kan man tycka vad man vill - det ändrar dock inte på framlagd evidens genom forskning. Jag tycker att jag anar nya vindar i matträsket bland vänner, bekanta, sociala medier och annan media. Det är inte så hardcore att lchf:a längre, snarare dumt, och trenden har börjat svänga åt det mer sundare hållet. Det är på tiden, jag tycker fettdieterna är rent skrämmande och jag fattar inte hur man kan utsätta sig för något så dumt. Argumentet att 'men jag mår BRA av lchf!" sorterar i samma kategori som missbrukarens omdöme om sin drog. Det är dags att ta av skygglapparna nu, och att använda sunt förnuft.

Ser ni också att trenden börjat svänga?

Nä, jqg ser inte att trenden börjar vända...vad finns för källor på att just detta är sanningen ??
debatt i DN :crazy:
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

*kl*

Meningslösa inlägg om bara en part får komma till tals.
Och det är så jävulusiskt svårt att kicka på en länk där båda sidor har utrymme att diskutera.
Så bara buke ...:banghead:
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Knappast, det är bara ännu ett inlägg i debatten och i vanlig ordning så saknas hänvisningar till relevant fakta, det problemet verkar vanligt i kostdebatten.

Är inte ökningen av stroke och hjärtinfarkt hos unga vuxna relevanta fakta? Är det inte relevanta fakta att intaget av mättade fetter har ökat? Är det inte relevanta fakta att socker- och saltintaget är kvar på en konstant hög nivå?
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Är inte ökningen av stroke och hjärtinfarkt hos unga vuxna relevanta fakta? Är det inte relevanta fakta att intaget av mättade fetter har ökat? Är det inte relevanta fakta att socker- och saltintaget är kvar på en konstant hög nivå?

Relevant för vad då?
De må vara fakta, och dessa fakta må vara relevanta i många olika sammanhang - men frågan är väl snarare om de är relaterade till varandra, och i så fall - på vilket sätt.

Jag kan räkna upp massor av olika konstaterade relevanta eller icke relevanta fakta - men det betyder inte att de per automatik har med varandra att göra.

Fakta 1 - Det är sol ute.
Fakta 2 - Vi ska äta kebeb på lunchen på jobbet idag.
Fakta 3 - Stigningen på en M3 gänga är 0,5mm

Detta är vara några random uppräknade fakta - för att kunna göra en koppling mellan dessa fakta behöver vi ha RELEVANTA uppgifter som visar att det ena beror på eller påverkas av det andra.
I mitt exempel ovan så lär vi knappast hitta några sådan samband - i frågan om hurvida ökningen av stroke BEROR på eller är beroende av ett ökat fettintag verkar kopplingen mer trolig - men vi VET inte om det är så.

Kanske ökningen beror på att vi sitter mer framför datorn? Kanske ökningen beror på en kombination av flera faktorer? Kanske ökningen beror helt och håller på LCHFs genomslag?
Men FAKTUM är att innan man kan visa på att dessa saker verkligen ÄR relaterade så gissar vi bara!
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

Det blir relevant först när statistiken sammankopplas med en viss faktor, ingenstans framgår det att de som får stroke äter LCHF-kost. Det finns väldigt många faktorer som kan tänkas påverka mängden stroke så att dra slutsatsen utan att undersöka sambandet är antingen okunnighet om hur man hanterar statistik (vilket jag tvivlar på i det sammanhanget) eller att man vill utse LCHF till syndabock. Det enda som kan bevisa att LCHF orsakar sjukdomar är givetvis en studie på sambandet mellan kost (och då LCHF) och sjukdomar, någon sådan undersökning har vad jag vet.

Ex

Tänk dig att man registrerar vad folk äter och deras hälsa i en viss by och och finner att de äter långt mer än snittet när det gäller meloner, man finner också att hudcancer är långt vanligare än snittet i Sverige. Någon smart person drar slutsatsen att det är melonerna som är boven, den orsakar hudcancern. Undersöker man sedan de som drabbats av hudcancer så äter de inte alls mycket meloner utan de är släkt och har skaffat ett solarie som utnyttjas flitigt av släkt och vänner.
 
Sv: Hotet mot folkhälsan - pendeln börjar svänga nu?

typ kl

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lchf-kritik-vacker-reaktioner

Jag är inte ett dugg förvånad över de antydande aggrosvaren även här på buke, sverige i miniatyr. Det känns lite som SD-reaktioner, det är inte så att välkomnat att vara kritisk mot denna vansinnesdiet. Är det kosten som gör att man försvarar den på liv och död? Hua.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp