I
islands_lover
Sv: Hotfull häst i hage
Så skulle jag har gjort
löslongering *jag bestämmer och är ledare*
Grålly skrev:Brukar få göra det här någon gång i månaden, när hästen får för sig att det är hon som bestämmer. Hon kommer dock inte springande mot mig, utan kan ibland bli väldigt arg och vända arslet mot mig och hota med att sparka, vilket jag inte accepterar. Men jag tror detta funkar ändå..
Jag har en longerpisk när jag går in i hagen. När hon vänder sig och hotar med att sparka, så "flaxar" jag med armarna, med pisken i ena handen. Jag ryter 'NEJ', och slår med longerpisken bakom henne. Hon sätter oftast av i trav, och då går jag efter henne, bakom. Till slut sänker hon huvudet, och vänder ett öra mot mig, och har det hela tiden mot mig. Jag går till "mitten" och vänder mig med ryggen mot henne, alltså att jag inte står bakom henne, utan liksom med ryggen mot hennes mage. Jättesvårt att förklara, hoppas du förstår. Jag sänker huvudet och axlarna, och tillslut kommer hon bakom mig. Hon brukar nosa på mig, och då börjar jag gå. Då följer hon efter mig. Sen stannar jag, och jag får ta överallt på henne. Hon står helt still, med öronen spetsade framåt. Så får jag göra ibland, ifall jag t.ex. ska smörja in henne på ställen hon inte tycker om att jag tar på, och då hotar hon att sparka. Då gör jag så.. Första gången tog det 1 timme, andra gången en kvart, nu går det på 1 minut.. Folk tycker att jag är konstig som jagar henne, och tror att hon blir rädd för mig. Men våra band blir bara starkare å starkare.
Det finns ju gränser för vad man ska göra, och inte göra. Man ska ju självklart inte riskera sin egen säkerhet, och hälsa. Eller ja, det gör man väl när man håller på med hästar hela tiden, eftersom de kan få för sig en massa olika saker. Men du förstår nog vad jag menar.. Börjar hästen slåss på riktigt, och inte bryr sig om longerpisken, så skulle jag springa.. Utan att tänka på något annat än "FLYY!"![]()
Så skulle jag har gjort