Hovar (bilder) - vad är det här, någon form av röta?

Hon hade "vattenboots" på sig innan oljandet. Vet inte vad det heter egentligen men sådana där stora boots i filt som man blöter ner och sätter på.
Alt oljade jag dem efter att hon duschat så hovarna var blöta av det. Men när hovarna fått fukt i form av vatten först. Oljade inte torra hovar. Hur ofta det blev var dock lite olika, men inte varje dag.

Så inte vattenbad (tanken slog mig inte) men fuktade innan. (Hon är snäll att ge fotbad märkte jag idag, står som ett ljus utan problem, så det hade i sak inte varit problem).

Inte oljat annat än då när det var som snustorrast, dvs inte nu på sensommar/höst.

Har inte sandmark (tyvärr), här är blålera. De har dock grusat och dränerat vid vattenkar, ingång (samt där de vintertid fodras). Övrigt gräs då, men finns en korridor mellan grus och gräs där det är stampat jordgolv och den blir ju kladdig när det regnat. (Lerig om det regnat mkt men det har inte varit aktuell sen tidig vår).

Ja då var det inte det som var felet. Annars hade det ju varit enkelt att fixa.

Ja just det, det minns jag att vi diskuterade i en tråd för evigheter sen, vi har typ samma här :wtf:

Stenmjöl/grus kan ge lite liknande effekt när det är riktigt varmt men det låter inte så troligt att det är det heller om hon inte står där hela tiden. Kanske är det så att det som är nederst nu är resultatet av zinkbristen hon hade förut och att när hoven har vuxit ner fram i vinter så försvinner det av sig självt. Med tanke på hennes övriga problem hon hade som tydde på zinkbrist så är det ju inte omöjligt att det är det som har skapat problemet.
 
Ja då var det inte det som var felet. Annars hade det ju varit enkelt att fixa.

Ja just det, det minns jag att vi diskuterade i en tråd för evigheter sen, vi har typ samma här :wtf:

Stenmjöl/grus kan ge lite liknande effekt när det är riktigt varmt men det låter inte så troligt att det är det heller om hon inte står där hela tiden. Kanske är det så att det som är nederst nu är resultatet av zinkbristen hon hade förut och att när hoven har vuxit ner fram i vinter så försvinner det av sig självt. Med tanke på hennes övriga problem hon hade som tydde på zinkbrist så är det ju inte omöjligt att det är det som har skapat problemet.

Nej det var ju det jag trodde först när det bara såg sprucket ut. Att det var just att det är på sluttampen av "det gamla" hornet och därför krackelerade. Fast nu ser det ju mer ut som röta/större problem. Kan ju för all del vara två saker. Sista av sämre hornet som spruckit lätt och därför gett fint fäste för bakterier och röta?

Haha, de går upp och dricker samt kommer när de ska in. Annars är de inte på det grusade - gräset är ju i andra änden (de facto var de slitit så dåligt på det grusade att klövern trängt igenom).

Hoppas på att få fler svar imorgon (eller ja idag blir det ju) efter att ha diskuterat med hovis.

Lite spinoff men det är helt fascinerande vilken skillnad det är ang den troliga zinkbristen. Flera nyanser rödare, blänker trots att jag inte direkt är över mig flitig med borsten - och trots att hon är klippt så kanonfin päls även där. Var lite "rädd" när jag klippte att hon skulle få problem med krustor och bulor igen i huden. Nix. Ironiskt nog nu på senare halvan av sommaren inte särskilt känslig för insektsbett heller. Och inte ett skrufs eller antydan till skav av gjorden heller.
 
Nej det var ju det jag trodde först när det bara såg sprucket ut. Att det var just att det är på sluttampen av "det gamla" hornet och därför krackelerade. Fast nu ser det ju mer ut som röta/större problem. Kan ju för all del vara två saker. Sista av sämre hornet som spruckit lätt och därför gett fint fäste för bakterier och röta?

Haha, de går upp och dricker samt kommer när de ska in. Annars är de inte på det grusade - gräset är ju i andra änden (de facto var de slitit så dåligt på det grusade att klövern trängt igenom).

Hoppas på att få fler svar imorgon (eller ja idag blir det ju) efter att ha diskuterat med hovis.

Lite spinoff men det är helt fascinerande vilken skillnad det är ang den troliga zinkbristen. Flera nyanser rödare, blänker trots att jag inte direkt är över mig flitig med borsten - och trots att hon är klippt så kanonfin päls även där. Var lite "rädd" när jag klippte att hon skulle få problem med krustor och bulor igen i huden. Nix. Ironiskt nog nu på senare halvan av sommaren inte särskilt känslig för insektsbett heller. Och inte ett skrufs eller antydan till skav av gjorden heller.

Min gissning är att zinkbristen har gett, vad det nu är, möjlighet att få fäste.

Visst är det häftigt! Att färgen blir intensivare, alla bulor och diverse hudproblem försvinner och att de blänker innan rykt och till och med med tjock vinterpäls är ganska fascinerande :) Jag minns att första gången vid fällning av vinterpälsen var jag riktigt överraskad över vilken skillnad det var. Trots att de fällde drivor så blänkte de ändå!
 
Min gissning är att zinkbristen har gett, vad det nu är, möjlighet att få fäste.

Visst är det häftigt! Att färgen blir intensivare, alla bulor och diverse hudproblem försvinner och att de blänker innan rykt och till och med med tjock vinterpäls är ganska fascinerande :) Jag minns att första gången vid fällning av vinterpälsen var jag riktigt överraskad över vilken skillnad det var. Trots att de fällde drivor så blänkte de ändå!

Blir intressant att se vid fällning. Hon är ju helklippt men pälsen under sadelstaden gnistrar trots sin längd lika mycket den som det klippta ja. Folk frågar vilken pälsglans jag använder ;P (ingen alls).

En vän har en som innan balansering och täckande av brist på ffa zink hade upprepade problem med mugg. Många år trots nitisk skötsel osv. Muggen helt försvunnen och har aldrig återkommit. Detta trots att hästen inte är så pigg på smaken av mineralerna och ägaren inte får i den fulla behovet alla dagar (men resonerar som så att lite är bättre än inget vilket helt klart stämmer på den)

Märks dock ingen skillnad på ponnyn, men han är ju yngre och kanske inte hade lika kraftig brist/är lika känslig.
 
Blir intressant att se vid fällning. Hon är ju helklippt men pälsen under sadelstaden gnistrar trots sin längd lika mycket den som det klippta ja. Folk frågar vilken pälsglans jag använder ;P (ingen alls).

En vän har en som innan balansering och täckande av brist på ffa zink hade upprepade problem med mugg. Många år trots nitisk skötsel osv. Muggen helt försvunnen och har aldrig återkommit. Detta trots att hästen inte är så pigg på smaken av mineralerna och ägaren inte får i den fulla behovet alla dagar (men resonerar som så att lite är bättre än inget vilket helt klart stämmer på den)

Märks dock ingen skillnad på ponnyn, men han är ju yngre och kanske inte hade lika kraftig brist/är lika känslig.

Ja den frågan har jag också fått :p Dränker du dina hästar i pälsglans :confused:
 
Hovslagaren konstaterade att han inte kan svara exakt på vad det är, mer än att det är någons sorts röta men inte lamellrandsröta/bärrandsröta eller liknande. Hon var inte enda hästen han mött med samma problem nu, och hans teori är att en mycket torr sommar följt av en regnig höst gett torra, skörare hovar som med små sprickor osv bäddat för att bakterier skulle få fäste när det blev bött och hovarna blev mjukare. Och när rötan fått fäste i tidigare sköra, sommartorra hovar så spricker de sönder än mer. Men det var bara teori. Det verkar slå "ojämnt", i ett stall kan två hästar ha problem och de andra inte alls fast allt kring dem är lika.

Han var inte särskilt oroad, och ansåg inte man radikalt behövde verka upp. Däremot bytte han ut hennes no shock-sulor (plast) mot tjocka lädersulor eftersom de andas bättre. Och rekommenderade att jag skulle tjära över nya och gamla sömhålen. Gammaldags men enligt hans erfarenhet (och han är fö inte gammal ;)) så gav det bättre effekt än "det mesta annat". Tyckte jag kunde spraya med virkon om jag ville, men då hon pga lädersulorna inte kan få fotbad i virkon (virkon gör otrevliga grejer med läder) så föll ju lite största fördelen med det.

Fanns såg man när man väl kollade noga och skorna var av yttepyttetecken bak med så hon fick lädersulor där med. Har kortat intervallet med en vecka och så ska jag höra av mig om det bär iväg igen så lägger vi det ännu tidigare.

Ja och så be till gudarna att skorna sitter då. Fanns inte mycket att spika i på tappskohoven, och spricker det iväg mer runt nya sömmen så blir det obra. Jag är impad han ens fick fast en sko, och det är spännande mycket utstick på utsidan.

Tar fortfarande tacksamt emot erfarenheter osv. Känns inte så roligt om man inte får stopp på det, blir det sämre så kommer hon ju inte gå att sko och då blir det väldigt inte roligt (det är inte en häst som kan gå barfota)

14520502_1093422650753707_3587785400097242928_n.jpg


14560103_1093422747420364_3879295938153598385_o.jpg
 
Aaaargh! Vad har han.gjort med tån?!

Inget förutom tagit bort det hon själv tog sönder. Bilden luras lite, tån är inre tvär. Är det "bulligheten" ( vet inte vad man ska kalla det) du menar så är den resultatet av en nerväxande riktningsändring av horntillväxten

Här är samma fot men annan vinkel (korten är tagna för att visa rötdelen och inte vinklar så de är tagna lite hursom)

14500744_1093422704087035_4441609415524470667_o.jpg
 
Hoppas det fungerar och att skon sitter kvar! Skulle det bli så illa att skorna inte sitter kvar finns det ju många olika märken av boot att köpa, så hästen ändå är "skodd".
 
Varför inte? Har kört med Easy boot i många år och det fungerar väldigt bra, dock dyrare än vanliga järnskor, men bra. :up:

Punkttryck av brodd på plattfotade hästar bl.a. Och kan vara knivigt hitta rätt modell och storlek för den specifika hästen.

Kört olika typer av barfotaboots i perioder men återgår alltid till skor. Av en anledning :)
 
Punkttryck av brodd på plattfotade hästar bl.a. Och kan vara knivigt hitta rätt modell och storlek för den specifika hästen.

Kört olika typer av barfotaboots i perioder men återgår alltid till skor. Av en anledning :)

Då har du inte hittat rätt boot.
Jag använder iprincip aldrig brodd, men har en omgång broddade. Rätt storlek är inte alls svårt att hitta om man måttat hoven och har en modell som passar hoven. Jag har boots vid ridning av anledningen att man slipper spika i hovarna :up: (och självklart för att hästen går bra barfota i övrigt).
 
  • Gilla
Reactions: abc
Då har du inte hittat rätt boot.
Jag använder iprincip aldrig brodd, men har en omgång broddade. Rätt storlek är inte alls svårt att hitta om man måttat hoven och har en modell som passar hoven. Jag har boots vid ridning av anledningen att man slipper spika i hovarna :up: (och självklart för att hästen går bra barfota i övrigt).

Som sagt, ridning är nog en sak. Haft EB som reservsko utan problem. Fyra boots som sitter optimalt i minst 12 h/dag i hage är lite annat. Minsta inte hundra passform och man får skav, tapp osv.

Och för all del ett annat punkttryck från brodden osv. Hästar som stryker sig kan bli bättre med boots - eller etter värre. Osv.
 
Som sagt, ridning är nog en sak. Haft EB som reservsko utan problem. Fyra boots som sitter optimalt i minst 12 h/dag i hage är lite annat. Minsta inte hundra passform och man får skav, tapp osv.

Och för all del ett annat punkttryck från brodden osv. Hästar som stryker sig kan bli bättre med boots - eller etter värre. Osv.

Ja, nu pratade jag om det som reservsko i ditt fall, utifall skon inte skulle hålla. Att jag har det till enbart ridning är för att hästen är helt oöm i hagen, där skulle man ju inte ha EB 24/7. Men för en hov som eventuellt behöver läka kan det vara ett tillfälligt alternativ att ha en barfotasko även i hagen, förutsatt att man inte har massor av lera i hagarna.

Som sagt, använder aldrig brodd, om det eventuellt skulle vara så halt ute någon dag per år här, struntar vi i att rida. :) Hästar som stryker sig eller har andra fel på benen har jag ingen erfarenhet av när det gäller barfotaboots.

Rätt passform måste man givetvis ha likaväl som om man har vanliga järnskor.
 
Ja, nu pratade jag om det som reservsko i ditt fall, utifall skon inte skulle hålla. Att jag har det till enbart ridning är för att hästen är helt oöm i hagen, där skulle man ju inte ha EB 24/7. Men för en hov som eventuellt behöver läka kan det vara ett tillfälligt alternativ att ha en barfotasko även i hagen, förutsatt att man inte har massor av lera i hagarna.

Som sagt, använder aldrig brodd, om det eventuellt skulle vara så halt ute någon dag per år här, struntar vi i att rida. :) Hästar som stryker sig eller har andra fel på benen har jag ingen erfarenhet av när det gäller barfotaboots.

Rätt passform måste man givetvis ha likaväl som om man har vanliga järnskor.

Kan man inte få på sko måste hon ha boots i hagen med, kanske skulle varit tydlig med det. Det är verkligen ingen barfotahäst tyvärr.

Nu har inte halkan kommit än, men när den kommer så det är broddbehov i månader sedan.

Så som sagt, det är ett alt om man skulle nå ett läge där inget annat fungerar. Men inte ett särskilt funktionellt alternativ. Så jag hoppas vi slipper :)
 
Jag tror att det är nitningen.Sömmen är inte nervikt utan nerdragen. Där har du grogrunden för att skit kommer in.
Tittar man på de gamla hålen har det spikats även i en hornspricka.
Jag skulle be att han inte nitar/drar så hårt o se till att fett kommer in i de gamla hålen.
Finare söm ger oxå mindre hål.
På det skulle jag vilja se högre sömtag och inte ovan redan trasigt material.

Det som spricker är det som växte ut höst/ vinter. Smörj då och hovarna spricker inte på sommaren/ hösten. Kyla frystorkade hovarna som våra händer. Lera samma sak.
Hästen svettas genom sulan såsom katt, hund och människa. Se avtryck på betonggolvet. Det man bör göra är att skydda från avdunstning/uttorkning med något fett.
 
Jag tror att det är nitningen.Sömmen är inte nervikt utan nerdragen. Där har du grogrunden för att skit kommer in.
Tittar man på de gamla hålen har det spikats även i en hornspricka.
Jag skulle be att han inte nitar/drar så hårt o se till att fett kommer in i de gamla hålen.
Finare söm ger oxå mindre hål.
På det skulle jag vilja se högre sömtag och inte ovan redan trasigt material.

Det som spricker är det som växte ut höst/ vinter. Smörj då och hovarna spricker inte på sommaren/ hösten. Kyla frystorkade hovarna som våra händer. Lera samma sak.
Hästen svettas genom sulan såsom katt, hund och människa. Se avtryck på betonggolvet. Det man bör göra är att skydda från avdunstning/uttorkning med något fett.

Den är faktiskt vikt, sömnen alltså. Men hornet "ger sig" (just nu, även förra skoningen) så det blir der där hålet ovanför överkant på sömmen om du menade det?

Andra sömtag kräver att man gör en sko med custom made sömhål gissar jag? Vilket i sig är fullt görligt men då behövs väl mer tid än på en ordinarie bokad skoning? Men går ju absolut diskutera med hovis om det fortsätter krångla. (Hon är skodd/sömmad likadant sen i mars och problemen har kommit nu, så jag har en - kanske fåfäng- förhoppning om att det ska ordna till sig igen).

Det som växte ut höst vinter är det som spricker nu ja, men då hade jag inte hästen så inte kunnat påverka då, men till nästa sommar/tidig höst så har jag ju möjlighet att påverka.
 
Mitt råd är att skita i och hålla på att fukta hovarna innan du smörjer. Behandla hovarna som en svamp, när dom drar till sig fukt så sväller dom och vid torka så drar dom ihop sig. Det gör att det blir rörelse vid sömhålen och dom spricker upp. Smörj dagligen med hovfett, inte hovolja. Hovolja är alldeles för flyktigt och det du vill är inte att återfukta hoven för det är för sent, det du vill är att hindra att hoven både drar till sig för mycket fukt vid väta samt släpper ut fukt vid torka som då ger rörelse vid sömhålen. Hovfettet blir lite som handskyddscreme och skyddar mot att hoven drar till sig och släpper ut fukten. Detta fick jag lära mig från klinikhovis när jag hade problem med förra hästen och har fungerat klockrent både på förra och nuvarande. Jag märker direkt om jag fuskar och inte smörjer, framförallt när det blir blött för då blir hovarna mer porösa men om jag smörjer så håller dom sig fasta och fina.
 
Mitt råd är att skita i och hålla på att fukta hovarna innan du smörjer. Behandla hovarna som en svamp, när dom drar till sig fukt så sväller dom och vid torka så drar dom ihop sig. Det gör att det blir rörelse vid sömhålen och dom spricker upp. Smörj dagligen med hovfett, inte hovolja. Hovolja är alldeles för flyktigt och det du vill är inte att återfukta hoven för det är för sent, det du vill är att hindra att hoven både drar till sig för mycket fukt vid väta samt släpper ut fukt vid torka som då ger rörelse vid sömhålen. Hovfettet blir lite som handskyddscreme och skyddar mot att hoven drar till sig och släpper ut fukten. Detta fick jag lära mig från klinikhovis när jag hade problem med förra hästen och har fungerat klockrent både på förra och nuvarande. Jag märker direkt om jag fuskar och inte smörjer, framförallt när det blir blött för då blir hovarna mer porösa men om jag smörjer så håller dom sig fasta och fina.

Intressant. Just nu lär jag ju få bukt med rötan först och där antar jag fett blir negativt. Men sen. Jag kan se en poäng i det du skriver - likväl en poäng i att just fukta först när det är torra hovar. Vad använder du för fett?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 932
Senast: Marvin
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp