Kristall10

Trådstartare
Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På morgonen innan var han som vanligt.
Tog in och tittade igenom honom men hittade inget. Gav metacam som jag hade kvar sedan tidigare men på morgonen efter var han lika dålig trotts smärtstillande.
Veterinären kom ut på em och efter mycket om och men så lyckades hon hitta ett område framme i tån som ömmade och misstänkte då starkt hovböld. Dock kunde hon inte se något när hon försökte öppna upp och vågade då inte gå så djupt. Han har nu haft våtvarmt omslag sedan i fredags men är fortfarande lika halt och ingen böld har kommit ut.
Min hovslagare säger att de kommer ut förr eller senare och att han brukar akta sig för att öppna upp för mycket utan låter det ta sin tid.

Jag har under mina 25 år som hästägare aldrig haft en hovböld på någon av mina hästar tidigare så även om jag vet vad det är så är jag inte så insatt i hur det bör behandlas.
Hur länge kan man vänta på att den kommer ut? Och när bör man göra något mer?
 
Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På morgonen innan var han som vanligt.
Tog in och tittade igenom honom men hittade inget. Gav metacam som jag hade kvar sedan tidigare men på morgonen efter var han lika dålig trotts smärtstillande.
Veterinären kom ut på em och efter mycket om och men så lyckades hon hitta ett område framme i tån som ömmade och misstänkte då starkt hovböld. Dock kunde hon inte se något när hon försökte öppna upp och vågade då inte gå så djupt. Han har nu haft våtvarmt omslag sedan i fredags men är fortfarande lika halt och ingen böld har kommit ut.
Min hovslagare säger att de kommer ut förr eller senare och att han brukar akta sig för att öppna upp för mycket utan låter det ta sin tid.

Jag har under mina 25 år som hästägare aldrig haft en hovböld på någon av mina hästar tidigare så även om jag vet vad det är så är jag inte så insatt i hur det bör behandlas.
Hur länge kan man vänta på att den kommer ut? Och när bör man göra något mer?
Jag har haft två hovbölder. Den ena gången var hästen enormt halt och den kom ut på en dag eller två. Den andra gången var hästen bara lite halt och det tog tio veckor. Andra gången åkte jag och röntgade då hon inte blev bättre "fort".
 
Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På morgonen innan var han som vanligt.
Tog in och tittade igenom honom men hittade inget. Gav metacam som jag hade kvar sedan tidigare men på morgonen efter var han lika dålig trotts smärtstillande.
Veterinären kom ut på em och efter mycket om och men så lyckades hon hitta ett område framme i tån som ömmade och misstänkte då starkt hovböld. Dock kunde hon inte se något när hon försökte öppna upp och vågade då inte gå så djupt. Han har nu haft våtvarmt omslag sedan i fredags men är fortfarande lika halt och ingen böld har kommit ut.
Min hovslagare säger att de kommer ut förr eller senare och att han brukar akta sig för att öppna upp för mycket utan låter det ta sin tid.

Jag har under mina 25 år som hästägare aldrig haft en hovböld på någon av mina hästar tidigare så även om jag vet vad det är så är jag inte så insatt i hur det bör behandlas.
Hur länge kan man vänta på att den kommer ut? Och när bör man göra något mer?

Jag vill nog gärna ha en plåt om det är så illa som beskrivet. Vi åkte in med blockhalt häst och misstänkt hovböld. När vi kom in trodde veterinären på hovbensfraktur. Röntgen visade två olika hovbölder, men som låg så nära hovbenet att de ville öppna för att varet inte skulle fräta på hovbenet.

Ingen helt lätt grej, men efter att ha sett en häst som tappat hela sulan efter en riktigt stor och elak hovböld (pågående i två månader) tar jag inga risker.
 
ta ut hovslagare istället för veterinär är mitt råd och ge inte metacam (det kan göra att det tar längre tid). Det kan ta tid men tror aldrig jag varit med om att det tar mer än två veckor
 
ta ut hovslagare istället för veterinär är mitt råd och ge inte metacam (det kan göra att det tar längre tid). Det kan ta tid men tror aldrig jag varit med om att det tar mer än två veckor

Jag kan säga att det är inte helt lätt detta med hovslagare/veterinär. Om du har en insatt hovslagare så vill de inte göra ingreppet utan veterinär (eftersom de inte är veterinärer) och veterinärerna vill helst inte heller eftersom de inte är hovslagare.

Vid några tillfällen har jag blivit skickad mellan båda och ingen ville ta tag i det hela (hemmavid ska tilläggas).
 
Jag kan säga att det är inte helt lätt detta med hovslagare/veterinär. Om du har en insatt hovslagare så vill de inte göra ingreppet utan veterinär (eftersom de inte är veterinärer) och veterinärerna vill helst inte heller eftersom de inte är hovslagare.

Vid några tillfällen har jag blivit skickad mellan båda och ingen ville ta tag i det hela (hemmavid ska tilläggas).
Jag vet , det bästa är egentligen och åka till klinik med en klinikhovslagare. Min erfarenhet är att veterinärerna är inte så duktiga på hovbölder, men tar gärna mer betalt än en hovslagare :(
 
Jag kan säga att det är inte helt lätt detta med hovslagare/veterinär. Om du har en insatt hovslagare så vill de inte göra ingreppet utan veterinär (eftersom de inte är veterinärer) och veterinärerna vill helst inte heller eftersom de inte är hovslagare.

Vid några tillfällen har jag blivit skickad mellan båda och ingen ville ta tag i det hela (hemmavid ska tilläggas).

Varje gång vi har haft riktigt tuffa hovbölder har de synts som skugga på plåtarna. Då vet klinikhovslagaren också var den ska börja leta, och ungefär hur djupt den sitter. Har gärna en lite bättre miljö än egna stallet också, och tillgång till gips etc om det behövs (inte alla har gips i sjukvårdslådan hemma).
 
Tack för svar. Skönt att höra att det kan ta tid utan att det är någon större fara, om den inte sitter på fel ställe...
Det är precis som några av er skrev. Vet hänvisar till hovslagaren och hovslagaren vill inte göra så mycket av rädsla för att orsaka mer problem.
Tyckte att han nog var lite mindre halt igår kväll när jag tog in honom. Men såg fortfarande inget. Får se hur han är idag.
 
Bara för att jag nu hade ställt in mig på flera veckor lång väntan på att hovbölden skulle komma ut så var farbror häst pigg och haltfri i morse när jag släppte ut. Tog en runda i galopp i hagen och kostade till och med på sig lite hopp och bus 🤩
 
Se bara till att hålla koll på stället där bölden kom ut. Bölden kan fortsätta växa om den inte tömt helt eller tex orsaka sekundära infektioner/röta.

MVH Elo - vars hästs hovböld ledde till bärrandsröta och typ 1/4 av hovväggen uppverkad.
 
Se bara till att hålla koll på stället där bölden kom ut. Bölden kan fortsätta växa om den inte tömt helt eller tex orsaka sekundära infektioner/röta.

MVH Elo - vars hästs hovböld ledde till bärrandsröta och typ 1/4 av hovväggen uppverkad.
Aha, tack för infon! Ska absolut hålla koll! 👍🏻
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Aha, tack för infon! Ska absolut hålla koll! 👍🏻

Rekommenderar att hålla helt rent i hålet, och bandage + boots el. plast+lindor/tejp utanpå hoven tills det läkt ihop, oftast 10-14 dagar. Spola med en tom spruta med saltvatten eller klorhexidin dagligen.

Skönt att den tydligen "släppt" av sig själv, jag tänkte annars föreslå röntgen i fall det var hovbensfraktur och inte hovböld.
 
Rekommenderar att hålla helt rent i hålet, och bandage + boots el. plast+lindor/tejp utanpå hoven tills det läkt ihop, oftast 10-14 dagar. Spola med en tom spruta med saltvatten eller klorhexidin dagligen.

Skönt att den tydligen "släppt" av sig själv, jag tänkte annars föreslå röntgen i fall det var hovbensfraktur och inte hovböld.
Äntligen får jag användning för mitt förråd med vetplast som är kvar efter förra sommarens stök och bök med fölkorrigering 😅
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
958
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 525
Senast: Elendil
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 821
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp