Hovböld/barfotagång

Sv: Hovböld/barfotagång

emindy skrev:
"En böld orsakad av skador i sulan kommer nog ut i sulan, eller där i närheten.
Den sort jag pratar om kommer fram alldeles i kronranden."

Lyckligtvis har jag inte behövt stöta på en hovböld själv än, men jag har sett hovar där en hovböld kommit ut i kronranden och sedan "hålet" börjat växa neråt samt att jag har läst och hört berättas om sådana bölder.

Vad kallas då en böld som löper från sulan och upp i kronranden, dvs den sprack på 2 ställen. I detta fall spolades den igenom kronranden, och resterna kom ut genom sulan strax bredvid strålen.
Jag vet var den kom ifrån, jag skulle vilja veta vad barfotametoden anser om en sådan böld.

Colombia_Girl skrev:
är de så smart att ge rådet att hon ska ha hästen att röra på sig när han har ont? Mitt råd är att kontakta en vet. som ev. kan skriva ut butta el liknande. be hovis slå på en sula el. nått liknande.

till trådskaparen..
är din hovis utbildad?

Smärtlindring för att hästen ska kunna gå oskodd - det låter ju väldigt sunt :mad:

Nej slå på ett par skor i stället, det finns faktiskt en anledning till att man skor hästar.

Min häst hade en hovböld som gick från sulan och kom upp i kronranden. Vet vad den berodde på också.

Jag förstår inte riktigt resonemanget om "slaggprodukter i hoven". Du kunde inte svara på vad för slaggprodukter? På vilket sätt "utsöndrar" hoven slaggprodukter? Och var? Precis där skon sitter eftersom det hindrar det?

Snälla utveckla! :)

Jag vet fördelarna med att ha en häst oskodd - men jag vet också varför jag trots det skor mina hästar!

/C

Som jag skrev ovan så tömmer sig oftast hovbölder i kronranden om man inte öppnar innan. Självklart att defekten i kronranden sedan växer neråt, hovar växer liksom åt det hållet, det har inget att göra med var bölden började. När en hovböld öppnat sig i kronranden kan man nästan alltid öppna den i även bärranden.
Nej jag tror inte att du är ute att lura svenska hästägare däremot anser jag att du med hull o hår svalt ett systen som du inte har kunskaper eller erfarenhet att bedömma kritiskt.
Jag är helt positiv till barfotagång där det fungerar med hänsyn till hästens användbarhet o hovar.
Jag blir mörkrädd när jag läser alla fanatiska argument för att alla hästar till varje pris skall gå barfota, fylldada av okunskap överdrifter o rena lögner.
Jag tvivlar inte på att Strasser är kunnig men hon är en profet för sin lära o drar sig inte för att använda vilka överdrifter som helst för att visa att hon har rätt, tex att jämföra fina barfotahovar med rena djurskyddsfall.
Den fanatiska barfotapropagandan är en potentiell djurskyddsbomb o jag kommer själv inte att tveka att råda kommunerna att låta sådana fall gå till åtal.
Visst påverkar skoning hovform o cirkulation ben men barfotafanatikernas påståenden är häftiga överdrifer utan vetenskapligt stöd, inbilla dig inte att jag inte läst på, men att ha kunskap o erfarenhet i botten gör att man läser på ett annat sätt.
Jag skor inte min häst för nöjes skull utan för att han inte fungerar utan skor även om jag anser att hans hovform skulle dra nytta av att vara barfota, men det funkar inte.
PL

Bara att inse, emindy förstår inte heller resonemanget det är bara ngt hon upprepar utan att själv förstå.
PL

peter_lundin skrev:
Nej jag tror inte att du är ute att lura svenska hästägare däremot anser jag att du med hull o hår svalt ett systen som du inte har kunskaper eller erfarenhet att bedömma kritiskt.
Jag är helt positiv till barfotagång där det fungerar med hänsyn till hästens användbarhet o hovar.
Jag blir mörkrädd när jag läser alla fanatiska argument för att alla hästar till varje pris skall gå barfota, fylldada av okunskap överdrifter o rena lögner.
Jag tvivlar inte på att Strasser är kunnig men hon är en profet för sin lära o drar sig inte för att använda vilka överdrifter som helst för att visa att hon har rätt, tex att jämföra fina barfotahovar med rena djurskyddsfall.
Den fanatiska barfotapropagandan är en potentiell djurskyddsbomb o jag kommer själv inte att tveka att råda kommunerna att låta sådana fall gå till åtal.
Visst påverkar skoning hovform o cirkulation ben men barfotafanatikernas påståenden är häftiga överdrifer utan vetenskapligt stöd, inbilla dig inte att jag inte läst på, men att ha kunskap o erfarenhet i botten gör att man läser på ett annat sätt.
Jag skor inte min häst för nöjes skull utan för att han inte fungerar utan skor även om jag anser att hans hovform skulle dra nytta av att vara barfota, men det funkar inte.
PL

Jag håller helt med dig, har skrivit ungefär samma sak till emindy i en annan tråd här. Mitt intryck är att de flesta barfotafanatikerna är unga flickor som är mycket påverkbara och sväljer alla dessa argumenten med hull och hår, då deras erfarenheter inte räcker så långt. Det finns antagligen fler hästar som lider på grund av detta barfotamodet än det finns hästar som lider av att vara skodda.

*lånar knapp*

Negativ är man tills motsatsen bevisas,och efter att ha varit på föreläsning så är jag definitivt inte mer imponerad då O.L ordagrant själv sagt att han ej t ex behandlar hästar med "onaturliga benställningar".Dvs han vill ej ha hästar att verka som ej är ok i benen,vilket i sin tur självklart förenklar livet för honom,han kan ju knappast misslyckas,än mindre behöver han erkänna att det finns hästar som behöver skor.Själv är jag av den åsikten,att det är ju de hästarna som verkligen behöver hjälp...
Sen en annan fråga jag tog upp,var diskussionen om hovbroskförbening,där veterinärer rekommenderar sula alt. PG-beslag..Men näe,inte här heller vill han befatta sig med hästen.. Vilket för innebär att om han bara verkar friska hästar,visst f-n innebär det att "alla" kan gå barfota.

Som vi vet så är hovarna hästens "största" blodpump, strålen pumpar och ser till att det fungerar med syre och div.
Hästen har ett litet hjärta och behöver ha denna pump för att klara sig..med järnskor så förhindras allt detta..

Här hamnade vi igen i en diskussion,då jag anser att en häst med järnskor som är rätt skodd,fortfarande får en hel del stimulans på strålen och "pumpen" då skorna och hovarna fylls med underlaget som de går på = sulan mm når ner och får fortfarande stimulans,visst,kanske inte riktigt lika bra som barfota,men att säga att de inte får det är helt fel!

Dessutom står det klart och tydligt att barfotaverkning skall utföras av proffs inte av folk som gått en helgkurs.Vilket i allafall AANCHP åker ut och lär ut..
Du måste ju först och främst veta exakt hur hoven är uppbyggd och hur den fungerar till 100% innan du börjar karva och fila.
Dessutom finns det hästar som av olika anl inte fungerar att ha barfota,då måste man ju kunna se de tecknena och inte bara hårdfört blunda och vara egoist och tycka att allt annat är skit.För inte f-n tänker folk på hästen i de stunderna..

Man bör ha mer kunskap än en helgkurs då faktum är,det är ju inte bara hovar på en häst!
Sen som jag skrev ovan,du måste också kunna se om din häst tillhör kategorin som inte bör verkas för barfotagång,då han själv ratar en hel del hästar! Och även i samma andetag dömer ut en hel veterinärkår där han säger att de inte kan se på hästen om hästen har ont!! (Vad är det som säger att denna människa kan det?)

Och att sen också stå och säga att det tar för en del hästar upp till 3 år innan den mår bra utav barfotagång och inte ömmar m.m,tja vad säger man..Ska hästen gå på smärtstillande då under dessa 3 år? (Vi får ju enl. lag ej utsätta våra djur för lidande,och om en häst är ömfotad,lider den inte då? För den visar väl ändå att det gör ont?)

Visst finns det fall där hästar kan gå barfota utan större problem, men alla världens toppryttare kan väl ändå inte ha fel, eller vet barfotaprofeterna något som de ännu inte har klurat ut kanske?

Enl. O.L så ska alla hästar gå på lösdrift och barfota,det finns inget alternativ,och inget att diskutera om heller.Och här drog jag öronen åt mig då det fortfarande finns undantag,och som hästsverige ser ut,så har inte alla heller möjligheten till ovanstående.Och hur elithästar skulle må bra utav detta,det fick jag aldrig nått svar på..

Men,som jag skrev i början,jag är mkt förvånad över hans uttalande om hästar med felaktig benställning,om att alla veterinärer har fel,om att alla hovslagare inte kan sitt yrke,equiterapeuter osv..Han försöker efterlikna nån sorts Jesus-variant och få med sig ett hov av människor,men i allafall av oss som var på hans föreläsning,vi var ca 30 st,så var vi bara två utav oss som verkligen nyttjar våra hästar,och för oss,tja,det passar inte..Så vilka vänder man sig till egentligen?
Jag försökte få lite referenser på folk som verkligen använder sig utav hästarna,bl a så påstår han att han har två travstall som han "omvänt" där de nu testar det hela,men han vill inte lämna ut ngr namn..(!?)
Så näe,jag kommer inte att hejja på barfotaverkningen,och jag hävdar fortfarande,är det ngr hästar som isåfall behöver hjälp.så är det ju hästar med benproblem..

Jag är definitivt inte emot barfotahästar,bara det passar hästen.

Intressant jag har inte själv hört OL, funderar på att fara o lyssna på honom i Övik men vet inte om det ät värt tid o pengar.
Visst är hovens rörelse viktig för hovens cirkulation men påståendet att den skulle behövas för att kompensera för ett litet hjärta är rent horribelt. Hästens hjärta ger en syretransporterande förmåga som är flera gånger så stor som vår. Hästen har normalt sett en ganska liten cirkulation till nedre delarna av benet eftersom där inte finns några enerikrävande muskler o för att inte kyla ner resten av kroppen vid kallt väder.
PL

Senast ändrad:

Naturligtvis tycker jag att hästen borde ha skor på sig, men smärtan kanske inte stannar upp pga. att man slår på något beslag utan behöver hjälp med ex. butta! (Butta är inte bara smärtlindrande utan även inflamtionshämmande...)

Det jag inte kan förstå är hur man kan låta sina hästar gå och ha ont pga att någon/några har sagt att det är sunt/bra/toppen osv.. att låta hästen gå barfota. Jag tycker att det är toppen för de hästar som kan gå barfota men många glömmer bort en viktig sak. vintern kommer och det är din uppgift som ägare att se till att hästen inte halkar och gör sig illa. vilket är lättare när hästen är oskodd.
Kan inte hästen gå barfota så ska den skos anser jag!
Detta är även en djurskyddsfråga... hur länge ska man låta hästen gå och ha ont? visst har vissa hästar lite ömma fötter de första dagarna/veckan men när är det djurskyddet skall sättas in? Man måste tänka på hästens bästa ialla lägen! Alla hästar är olika! de vissa hästar tål, kanske inte andra hästar tål.
Detta med strasser är ju helt sjukt!

Senast ändrad av en moderator:

Colombia_Girl skrev:
Naturligtvis tycker jag att hästen borde ha skor på sig, men smärtan kanske inte stannar upp pga. att man slår på något beslag utan behöver hjälp med ex. butta! (Butta är inte bara smärtlindrande utan även inflamtionshämmande...)

Det jag inte kan förstå är hur man kan låta sina hästar gå och ha ont pga att någon/några har sagt att det är sunt/bra/toppen osv.. att låta hästen gå barfota. Jag tycker att det är toppen för de hästar som kan gå barfota men många glömmer bort en viktig sak. vintern kommer och det är din uppgift som ägare att se till att hästen inte halkar och gör sig illa. vilket är lättare när hästen är oskodd.
Kan inte hästen gå barfota så ska den skos anser jag!
Detta är även en djurskyddsfråga... hur länge ska man låta hästen gå och ha ont? visst har vissa hästar lite ömma fötter de första dagarna/veckan men när är det djurskyddet skall sättas in? Man måste tänka på hästens bästa ialla lägen! Alla hästar är olika! de vissa hästar tål, kanske inte andra hästar tål.
Detta med strasser är ju helt sjukt!

Sorry! Skällde nog på fel person, det blir lätt så när man blir upprörd. Finns det någonstans där det saknas så mycket sunt förnuft som hos oss som håller på med hästar? Fanatismen frodas, än det ena påhittet än det andra. Stackars arma djur som inte kan protestera mot den senaste "modeflugan".

Jag var ju s a s på en föreläsning,och denna innefattade då tre dagar,varav första dagen,var faktiskt gratis enl. hon som anordnade det här i våra trakter.
Sen dag 2 och 3 där man lär ut verkningen kostar givetvis pengar..
Var helt horribelt att lyssna på och man blir mkt "illa bemött" om man råkar fråga "fel saker",vilket då jag gjorde i och med att jag bl a har en häst med felaktig benställning och hovbroskförbening osv..
För det första fick jag som svar att om min häst hade levt på stäppen som vildhäst hade han varit först att "bli tagen av" puman..(Jag trodde de tog fölen och sjuka i första hand om de kan då de är svagaste individerna)

Sen i och med denna diskussion så sågade han två stora yrkeskårer,hovslagare och veterinärer! Och påstådde att ingen av dessa kårer kan se om en häst har ont,och det kan faktiskt han göra..(Jisses,att folk kan köpa ett sånt argument)
När man då frågade hur det kommer sig att bara han kan se om en häst har ont och ingen annan,tja,då skulle man vänta till slutet av kvällen så skulle han förklara.
Och när jag då åter igen frågade om hur ska vi veta att det var just han som hade rätt och inte de andra,tja,gissa på reaktionen då?

En häst som inte funkar utan skor blir ofta oöm stort sett direkt när man slår på skor.
Du skulle sett hur lycklig min häst blev över sina framskor efter en längre barfotaperiod.
Det blev nen helt ny häst.
Visserligen hade jag använt boots under ridning men det funkade inte fullt ut.
PL

Till.... alla
Jag förstår att jag gjort er alla upprörda med.. tja, i stort sett allt som jag har sagt här. Jag har fått ta en hel del skit, även för sådant som inte jag sagt men som sagts av andra barfotaförespråkare.
T.ex. har jag gång på gång försökt förklara att jag tar avstånd från Strassers metoder, men kopplas fortfarande ihop med henne.

Sedan kan jag ta lite förtydliganden:
Nyligen avskodda hästar går oftast obekymrat i hagen och har bara problem när de rids på "krångligare" underlag som t.ex. grusvägar. Det är därför man ofta rekommenderar folk att skaffa boots, så att hästen SLIPPER ha ont om man ska rida på grusvägar.
Det som diskuterades med smärtlindring etc. i den här tråden gällde ursprungligen hästar som fått hovbölder, vilket brukar vara smärtsamt och jobbigt för hästen och det kan kräva åtgärder som boots och/eller smärtlindring, även i hagen. Vad än hästägaren kan tänka sig.
Jag anser att rörelse betydligt snabbar på läkningsprocessen, jag vet att det fungerar på mig och jag har sett det på andra, både hästar och andra levande varelser. Jag kan även repetera att jag INTE tycker att man skall tvinga hästen att röra sig om den har för ont, men jag tycker att man skall ge hästen möjligheten att röra sig i sin egen takt t.ex. ute i hagen.

Det nämnda O.L. menar när han säger att hovslagare och veterinärer inte kan se om hästen har ont, det är för att hästar samt många andra bytesdjur döljer sin smärta när de har ont. En häst som visar sin smärta är nämligen den första som puman attackerar.
Därför kan man anta att en häst som visar sin smärta har ordentligt ont!
Att sedan O.L. skulle ha sagt att han är den enda som kan se om hästen har ont... det tror jag inte ett dugg på! Då måste han ha fått en släng av hybris! :angel:
Alla vi hästälskare måste ha det i åtanke; visar hästen att den har ont har den förmodligen ordentligt ont!

Egentligen vet jag inte varför jag ens försöker göra min åsikt hörd, oavsett vad jag säger så får jag ju bara och enbart skit tillbaka!

Det är klart att inte alla hästar kan gå barfota när det fortfarande finns stall där hästarna får vara ute tre timmar på eftermiddagen, hovslagare som deformerar hoven och pajkastning mot alla som tänker i andra banor än de traditionella!

Just! Jag höll ju på att glömma det där med hovbölder;
Jag visste inte att en hovböld kunde räcka över hela hovens längd (dvs från sula till kronrand). Jag vet heller inte vad som orsakar all världens alla hovbölder. MÄRK VÄL; jag är fullt medveten om att bölder kan orsakas av skador som t.ex. sömstick, spiktramp etc.
och jag har försökt återge för er vad jag har hört och läst om bölder som tar sin början inne i hoven. dvs utan direkt yttre ingångshål
Tyvärr har ju detta helt avfärdats och eftersom jag inte har några källor på internet såhär direkt (dessutom skulle sådana förmodligen förkastas direkt bara för att det är jag som kommer med dem), så kan jag inte heller stärka mitt påstående.

Men alla ni som helt förkastar allt jag säger och som hela tiden efterfrågar statistik, forskning etc. Kan inte NI komma fram med statistik på vad för hästar som får hovbölder samt vad som orsakade dem?
BEVISA att jag har så fel som ni påstår!

Då inte min eller andras erfarenhet gäller så tycker inte jag att ni ska komma med era tjugo år i yrket heller, utan med ren faktamässig statistik!

En häst kan få hovbölder av att gå oskodd när den behöver skor.

Jag tror folk här blir upprörda för att de ser framför sig en massa hästar som går oskodda och får ont i fötterna för att matte har varit på en föreläsning där någon gubbe sagt att det är bättre utan skor.

En van ryttare känner om hästen ömmar i fötterna då den t.ex. kommer ut på en grusväg. Unghästar tex börjar man ju ofta med utan skor, men man slår på ett par kanske bara fram så fort hästen börjar visa tecken på obehag.

Slutligen: En bra hovlagare formar inte hoven efter skon utan skon efter hoven.

En häst kan få hovbölder av att gå oskodd när den behöver skor.

Men vart kommer bölderna ifrån? Tidigare talare har bestämt hävdat att det måste finnas bakterier som måste komma in genom något slags ingångshål. Statistik tack!

Unghästar tex börjar man ju ofta med utan skor, men man slår på ett par kanske bara fram så fort hästen börjar visa tecken på obehag.
Jag har faktiskt även läst ett inlägg här på forumet av en människa som skott på sin helt oömma unghäst för att den skulle få bättre steg.

Slutligen: En bra hovlagare formar inte hoven efter skon utan skon efter hoven.
Visst bör de forma skorna efter hoven, men hoven i sitt upplyfta läge är smalare än hoven när den bär vikt. När slår man i sömmarna och när kollar man skon så att den passar hovens form? Vissa hovslagare tänker säkert på detta, hoppas jag.

Om hästhoven går på vassa stenar kan det bildas en sk. stengalla, det är som ett blåmärke och är förstadiet till en hovböld. Hovslagaren ser när han verkar om hästen haft en stengalla eller en utläkt hovböld (som kanske inte ägaren ens upptäckt). Var bakterierna kommer ifrån? Ingen aning, förmodligen finns de där från början.

Visst finns det många dåliga hovslagare så det skadar inte att kolla upp sin hovslagare tex genom att fråga andra som anlitat honom. Det kan också vara värt att kolla upp om han är utbildad eller hemmalärd.

En duktig hovslagare "lägger ut" skon dvs han tar hänsyn till att hoven vidgar sig vid arbete.

Du har helt rätt i att en stengalla ofta är förstadium till en hovböld. Blödningen i sulläderhuden kan inte i sig ge upphov till en böld men oftast finns det mer eller osynliga defekter i sulan efter ett sånt tramp som bakterierna kan ta sig igenom.
Detta svar är förståss lika mycket riktat till emindy men nån statisik kan jag inte ge. Rekomenderar att läsa tex veterinär litteratur som behandlar ämnet, solar bruises resp solar abscesses.
Ett annat svar till emindy, att lägga ut skon så att skon kan vidga sig o fortvarade stödja hoven samt att inte sätta söm för långt bak är en grundläggande del av all hovslagarutbildning om du inte vet detta skall du verkligen inte uttala dig om skoning.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Ajda
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 266
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023