Bukefalos 28 år!

Hovboots/barfotaskor och överullning

mizzmaria

Trådstartare
Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället för vanliga järnskor. Glad i hågen över mitt beslut började jag kolla rundor på nätet efter några passande och inte allt för dyra boots, men insåg att det var lättare sagt än gjort.
Alla skor på marknaden är gjorda för hovar som är längre än breda, och givetvis har båda mina hästar bredare än långa hovar, suck!
Hittade dock ett par (dyraste givetvis...) till nordsvensken (fanns inte i shettisens strl) som verkade lite mer justerbara än övriga och som man kunde justera lite i längd baktill, och efter lite mejlkontakt med återförsäljaren bestämde jag mig för att ändå testa dom. Sagt och gjort, jag beställde ett par av dom bootsen (Renegade) i en storlek som passade hovarna på bredden, men som egentligen var alldeles för långa och provred dom i både skritt, trav och galopp. Till min stora glädje satt dom kvar, dock trampade han sig själv hela tiden nästan i traven, och galoppen kändes lite kantig på nåt sätt. Nu går ju dessa skorna att kapa av en bit baktill, så det är egentligen inte det som är mitt problem, eller fundering.
Det jag undrar är om orsaken till att han trampade sig själv hela tiden kanske inte bara berodde på att dom är något långa baktill, utan på grund utav det faktum att hans hovar är kortare än vad dessa skorna är (hovarna når alltså inte fram hela vägen till framkant inuti bootsen, det fattas ca 1-2 cm), och att överrullningen av framhovarna därmed inte blir tillräckligt snabb?
Kan det vara så?
Och om det nu är så, hur skulle det påverka honom i längden att gå med för långa skor? Jag oroar mig att han ska skada benen på grund av detta, då sätter jag mycket hellre på järnskor. Dock skulle jag ju så gärna vilja att det fungerade med bootsen!
Dom enda boots som fanns i shettisens storlek var Easyboot traditional eller epic, och där blir det samma sak, att jag måste beställa en storlek större för att dom ska passa på bredden.
Vad tror ni?
Hjälp mig, kom med era tankar och erfarenheter! :)
 
Rent spontant känns det som att det sliter enormt på böjsenorna att gå med för "långa" skor som försvårar överrullningen.
 
Jo jag känner ju också att det inte borde vara bra i längden. Frågade min hovslagare men hon hade inget svar på frågan (vilket jag trodde hon skulle ha). Försäljaren till dessa bootsen jag prövat (Renegade) och försäljaren till Easybootsen tycker inte att det är några problem, men min magkänsla säger att det inte borde vara bra.
Jag menar man sätter ju inte på järnskor som sticker ut ett par cm framtill? Tvärtom är min enda erfarenhet, att om man gör något så är det i så fall att korta tån.

Ingen annan som har någon tanke om det hela? :-)
 
Jo jag känner ju också att det inte borde vara bra i längden. Frågade min hovslagare men hon hade inget svar på frågan (vilket jag trodde hon skulle ha). Försäljaren till dessa bootsen jag prövat (Renegade) och försäljaren till Easybootsen tycker inte att det är några problem, men min magkänsla säger att det inte borde vara bra.
Jag menar man sätter ju inte på järnskor som sticker ut ett par cm framtill? Tvärtom är min enda erfarenhet, att om man gör något så är det i så fall att korta tån.

Ingen annan som har någon tanke om det hela? :-)
Jag har använt boots en del och därför funderat över vad de kan ha för inverkan på leder etc. Jag har aldrig hört talas om att någon häst fått problem pga boots, men å andra sidan kan ju allt som påverkar hästens rörelsemönster ge problem. Så det beror nog helt på hur bra bootsen passar, hur mycket de används och hur känslig hästen är. Personligen skulle jag hellre sko om jag red så att jag använde boots mer eller mindre dagligen. Däremot om man bara behöver dem ibland fungerar det säkert. Jag använder bara boots på vintern när det är halt på en av mina hästar som är barfota bak. Plus någon gång när vi rider ut på grusväg.

Sen är det ju en väldig skillnad på boots, och om man har ett par som är så tighta att de bara passar när hästen är nyverkad och verkar en gång i veckan så är det säkert en annan sak än ett par som är enkla att dra på oavsett hur utväxt hoven är. Men då har man ju en del jobb.

Om det är någon du inte ska lyssna på är det väl de som säljer boots!
 
@akleja
Frågan var inte alls huruvida det var bra med boots eller ej, utan om det kan vara direkt skadligt att rida med ett par boots som är längre än själva hoven framtill.

Självklart tar jag det säljarna med en nypa salt, annars hade jag ju inte tvekat ;-)


Nu när jag läser det jag skrivit i tråden så blir jag ännu mer övertygad om att jag borde följa mitt eget sunda förnuft och magkänsla :-) Har väl bara inte vela erkänna för mig själv att jag måste ge upp det här med boots. Ville ju så gärna att det skulle fungera! Trist att det inte finns för breda hovar, men det kommer kanske i framtiden.
Tack för era svar!
 
@akleja
Frågan var inte alls huruvida det var bra med boots eller ej, utan om det kan vara direkt skadligt att rida med ett par boots som är längre än själva hoven framtill.

Självklart tar jag det säljarna med en nypa salt, annars hade jag ju inte tvekat ;-)


Nu när jag läser det jag skrivit i tråden så blir jag ännu mer övertygad om att jag borde följa mitt eget sunda förnuft och magkänsla :-) Har väl bara inte vela erkänna för mig själv att jag måste ge upp det här med boots. Ville ju så gärna att det skulle fungera! Trist att det inte finns för breda hovar, men det kommer kanske i framtiden.
Tack för era svar!
Du kan ju testa de australiensiska Old Macks - de är breda men rätt klunsiga så där får du nog ett par cm i tån även om de passar för övrigt!
 
Har kollat lite på Old Macks men inte ens dom är tillräckligt breda. Lite för klumpiga för min smak också, men tack för tipset i alla fall :up:
 
Har boots till min mini och de finns i små storlekar. Tänkte på din shetlandsponny. Vet ej hur stora hovar din stora häst har. Equine Fusion
EFUlitmateskyltf.jpg
så ser bootsen ut och är super enkla att ta av och på. Har en bekant som har dessa när hon kör sin shetlandsponny samt när den rids och dom är hållbara. Då körs ponnyn mest på grusvägar och asfalt. Men även i skogen då den rids. Tror bootsen varit i bruk 4 månader ännu. Våra hästar ömmar på grusvägar men inte i hagen där för har vi valt boots. Bilden blev jätte stor.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
@Pudlan
Jag har kollat dom också, tyckte dom verkade jättebra men dom blir också för långa. Åhh, kan man slipa om hovarna så dom får en annan form :devil: :angel:
Sen en annan nackdel med dessa bootsen, enligt mig då, är att dom inte går att brodda vad jag förstod.
Tack för tipset i alla fall! :)
 
Det är super olika på hovarna. Hoppas du hittar några som passar. Brodda går inte. Har inte funderat på det. Men får se hur vintern blir.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Tycker du tänker sunt, att ha överrulningen för långt fram är inte nyttigt oavsett varför den blir långt fram.
Testa att gå runt i Pippi skor ett tränings pass, visst vi har inte samma kroppar som hästarna men man får ändå en liten förståelse.
 
@nullo-modo
Ja precis, det kan ju bara inte vara bra? Har beställt tid med min hovis nu i alla fall för en vanlig framskoning, så får jag se om det kommer nya boots i framtiden som passar riktigt breda hovar också :-)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa ett par barfotaboots av märket Equine Fusion active till min ponny. Jag kollade på deras storleksguide och hur man mäter...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: Twihard
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 146
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: daphna
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp