Hovbroskförbening

Vica

Trådstartare
Som några kanske vet har min foderhäst, Eddi, hovbroskförbening. Jag själv vet inte så mycket om just detta men jag har fått order om att jag ska rida lugnt, inte jobba honom för mycket och ofta samt inte vara inne i alltför små volter..

Förra söndagen avbröt jag ridningen för att han kändes konstig. I måndags var han jättehalt.. Det var inte riktigt lika illa idag som i måndags men det märktes att allt inte stämde. Ägaren har t-märkt honom och sagt att det bara är något som kommer då och då, han är alltså inte halt alla dagar om året utan bara från och till..

Min fråga är då, är det väderbetonat? Är det nått jag kan göra annorlunda? Hur har ni hanterat just HBF? Känns lite ledsamt att veta att han har ont..

Sv: Hovbroskförbening

Hur är han skodd? Han bör gå med PG beslag(tjocka gummisulor typ)för att belastningen ska minska,detta är av högsta vikt för att dessa hästar ska kunna fungera enligt min erfarenhet.Lycka till!

Sv: Hovbroskförbening

Enligt både hovslagare och ATG-klinik är inte PG ett bra alternativ. Det är alldeles för överskattat och det finns inga som helst studier att de hjälper (dock är jag för PG dojjor och har haft det på ett par hästar förr).. Just nu har han siliconsulor fram och dessa har funkat jättebra hittills..

Frågan är om man bara skulle rida honom 1 gång i veckan, men det känns ju lite hopplöst..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 632
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 954
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det går lite upp och ner med måendet och jag försöker förstå vad det är som händer. Exempelvis så har jag sovit ganska mycket sista...
Svar
8
· Visningar
794
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 443
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V