Hovkratsningsproblem på unghäst..

Tussilago

Trådstartare
Jag blir snart knäpp på min unghäst! Varje gång jag ska kratsa hovarna på henne så försöker hon lägga sin ner. Bara på framhovarna, hon tynger mer o mer o mer.... Jag har testat o bara släppa, men det skiter hon i. Testat att hålla kvar så länge jag orkar, med resultatet att hon faktiskt i princip lägger sig. Testat att ha mkt stöd för hennes ben , o lite stöd. Testat att känga till henne i magen o det fungerar i typ 10 sekunder, sen börjar hon om. Vad GÖÖR man? Kan tillägga att detta är en Shire så det är ett mindre kul beteende på en så stor häst. Ingen hovslagare kommer vilja hålla på med henne om detta fortsätter. En period var hon jätteduktig o höll inte alls på så här..

Sv: Hovkratsningsproblem på unghäst..

Prata med hästen mkt. Beröm kommer man långt med.
Försök att sätta ner benet Innan den börjar att hänga.

Om den börjar hänga följ med ner(inte till golvet) o ta sen upp igen.

Min stora häst hade inte suttit fast, flyttats på eller lyft på hovarna som 2½ åring. Fick "dänga på den rejält" i början o då blev den rädd.

Lärde sig snabbt ritualerna vid hovkratsning. Lyfte hoven bara man närmade sig det benet.

Sen kan de ha lite svårt med att balansera upp sig i början.

Träna på bara o en morot är aldrig fel.

Hon var dum då jag köpte henne, men lyckades få det att bli mkt bättre. Nu är vi av nån anledning tillbaka där vi började. Hon lyfter upp jättesnällt, det är inga problem alls. Och skulle jag släppa innan hon börjar tynga så hinner jag nätt o jämt få upp hoven innan jag måste släppa. Jag har för vana att berömma mkt då hon är duktig o sköter sig, men det är ju så sällan. Känns helt hopplöst. Hon var halt ett tag o då trodde jag att det gjorde ont.. Kan ju nu inte gärna koma till sjukhuset med henne o säga att jag vill röntga benen för att hon blivit dum att lyfta fötterna på. Men det skulle kuna vara att det gör ont, men jag tvivlar..*SUCK*

Hände detta ca. en vecka efter att den hade skotts?
Om den nu har skor:angel:

Det KAN bero på att den har ont.

Nej, hon är bara 1 år och 8 mån så hon är oskodd. Hon har hållt på så här ett tag, men nu är jag HELTRÖTT på det!

Tussilago skrev:
Jag blir snart knäpp på min unghäst! Varje gång jag ska kratsa hovarna på henne så försöker hon lägga sin ner. Bara på framhovarna, hon tynger mer o mer o mer.... Jag har testat o bara släppa, men det skiter hon i. Testat att hålla kvar så länge jag orkar, med resultatet att hon faktiskt i princip lägger sig. Testat att ha mkt stöd för hennes ben , o lite stöd. Testat att känga till henne i magen o det fungerar i typ 10 sekunder, sen börjar hon om. Vad GÖÖR man? Kan tillägga att detta är en Shire så det är ett mindre kul beteende på en så stor häst. Ingen hovslagare kommer vilja hålla på med henne om detta fortsätter. En period var hon jätteduktig o höll inte alls på så här..

En del tränar ju sina hästar så de lägger sig ner eller bugar när man lyfter benet. Jag hade det problemet med min shettis som är betydligt lättare att hålla upp medans mansäger nej. Om du har haft henne hela tiden vet jag inte vad det kan vara. Kanske ren trots? Har du provat att bara låta henne lägga sig ner och sedan kratsa klart?;)

För att denna metod ska lyckas behöver du verkligen ta med dig en hink med tålamod! Men vad skulle göra är att sätta fast hästen i gången, kort, för detta ska vara trååååååkigt! Be henne lyfta hoven, ta tag, och börjar hon hänga så säger du "NEJ" med bestämd röst. Slutar hon ens det allra minsta så är det bra, och då får hon beröm. Annars släpper du hoven och plockar upp den igen och upprepar tills hon förstår. Den millisekunden precis efter hon lyft och inte hänger måste du berömma jäääätttemycket! Lycka till och var envis med detta, för som du säger kommer hon inte bli mindre och svagare direkt...

Jag hade nog låtit henne lägga sig... Eftersom hon varit duktig med det innan så vet hon ju vad du menar men skiter i det. Låt henne "stå på näsan" några gånger så hon inte lär sig att hon kan luta sig på dig. Se bara till att du kommer ur vägen så du inte hamnar under! Låter kanske lite tufft men som sagt, hon kan ju det egentligen...

Jag hade nog använt en annan teknik - en som jag faktiskt testat med gott resultat.

"ticka" med fingrarna på insidan av benet, när hon lyfter hoven !minsta lilla! (kan ta en stund) sluta direkt ta inte i benet utan beröm henne mjukt. när hon gör detta fint, ticka lite längre så att hon till sist (efter många upprepningar) lyfter benet i "kratshöjd" glöm inte att ha små delmål och ge beröm när ni når dem. Upprepa detta några gånger så hon lyfter benet direkt när du börjar ticka.
När hon fint gör det - ticka så att hon lyfter benet, sluta - men så fort hon börjar sätta ned hoven igen börja direkt att ticka så hon lyfter upp benet igen, helst utan att ha satt ned hoven i marken - beröm o låt henne sätta ned foten, fortsätt så med längre och längre intervaller så kan du snart lyfta hoven med ticket och hålla lätt i tån medan du kratsar. Om hon skulle börja tynga igen - släpp hoven (innan hon blir så tung att den slår i backen när du släpper) och ticka.
Var noggrann under inlärningen att du låter henne sätta ned hoven innan hon ledsnar och sätter ned den ändå.

Det är svårt att förklara men det viktigaste är att man inte begär att hästen ska hålla upp benet för länge i början för då tröttnar den och förstår inte vad du vill.

Lycka till! :bump:

Borkan skrev:
Jag hade nog använt en annan teknik - en som jag faktiskt testat med gott resultat.

"ticka" med fingrarna på insidan av benet, när hon lyfter hoven !minsta lilla! (kan ta en stund) sluta direkt ta inte i benet utan beröm henne mjukt. när hon gör detta fint, ticka lite längre så att hon till sist (efter många upprepningar) lyfter benet i "kratshöjd" glöm inte att ha små delmål och ge beröm när ni når dem. Upprepa detta några gånger så hon lyfter benet direkt när du börjar ticka.
När hon fint gör det - ticka så att hon lyfter benet, sluta - men så fort hon börjar sätta ned hoven igen börja direkt att ticka så hon lyfter upp benet igen, helst utan att ha satt ned hoven i marken - beröm o låt henne sätta ned foten, fortsätt så med längre och längre intervaller så kan du snart lyfta hoven med ticket och hålla lätt i tån medan du kratsar. Om hon skulle börja tynga igen - släpp hoven (innan hon blir så tung att den slår i backen när du släpper) och ticka.
Var noggrann under inlärningen att du låter henne sätta ned hoven innan hon ledsnar och sätter ned den ändå.

Det är svårt att förklara men det viktigaste är att man inte begär att hästen ska hålla upp benet för länge i början för då tröttnar den och förstår inte vad du vill.

Lycka till! :bump:

Det där lät ju skitsmart :idea:
Jag har lite samma problem med min unghäst, fast han är islänning och myyycket mindre tung :p Jag har hittills bara hållit kvar hoven i tån vilket har gjort att han sakta men säkert satt ner knäet i backen, men det var ju inget skönt så då har han ställt upp sig igen... Det har funkat med varierande resultat, eftersom han fortfarande håller på :crazy:
Skulle gärna testa det där tickandet, men hur gör man om hästen inte lyfter när man tickar då?
Testade nämligen (efter att ha sett en träningsvideo där man lärde hästen spansk skritt genom att ticka på benet med spöet) att ticka på det viset på benen, men han rör liksom inte en min! :eek: :p Började med att bara killa lite med snärten tills jag stod och "bankade" på benet med hårda delen på spöet på benet så det hördes en knack-ljud :o :crazy: INGEN reaktion!? :confused:
Så vad göra?

Jag ska testa att knacka, jag vet att hon lyfter då iaf, sen gäller det väl att få henne att fatta att hon ska stå med upplyft ben.. Tror hon rakt av bara trotsar o testar. Blev riktigt förb.... på henne häromdagen kickade henne i magen, sen har hon skärpt sig, men jag lovar, ska testa nån mer långsiktig lösning tror jag.. Hon blänger så hemskt o ser såå sårad ut då jag blivit arg på henne*dåligt samvete* En kompis tyckte jag skulle välta henne då hon hänger som mest, men jag är tveksam..Skulle förmodlingen inte vara några problem eftersom hon i princip redan halvligger. Nåja, här ska jobbas på! Fler tips?! Tack!

:( är inte avundsjuk på dig :devil:
Kan du inte lyfta hovarna lite då & då utan att kratsa dom?
Stå och kela lyft en hov & släpp med en gång utan att kratsa.
Kratsa lite åt gången och gör något annat med henne.
Fortsätt så ett tag - kratsa en hov och sedan den andra enkvart senare.
Håll på så ett par dagar.
Det gäller att vara smartare än hästen :angel:

Lycka till!

Det är faktiskt främst isisar jag har gjort detta på, det har funkat på de jag har övat in på iallafall.
När du knackar/tickar med handen blir det ju en helt annan sak än med spöet. En annan "stumhet" eller hur jag ska uttrycka det.
Ha tålamod...... En stor portion! ;)

En tanke till... Tynger han på benet? Då kan du ju luta dig på honom samtidigt till och med så han tappar balansen lite, medans du tickar, då måste han ju lyfta benet för att inte trilla om kull och om du är riktigt snabb då och slutar ticka och berömmer i samma ögonblick hoven börjar lämna marken bör pållen snappa upp vad det är du vill.
Isisar har snabbt för att fatta vinkar tycker jag.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jaaa... det är nog inte för att han är isis.. de andra är mycket mer känsliga för sånt där... :crazy: Men jag ska testa med handen, kanske lättare att lära in så...
Han tynger inte speciellt på det benet, han bara står helt oberörd som om inget speciellt va på g :p Lutar jag mig mot honom lutar han sig bara emot... med jag kanske kan be honom flytta bogen samtidigt som jag tickar, då lyfter han ju benet.. bara han inte kopplar fel då... hmm.. svårt det där med unghästar, man vill ju inte lära dem fel...
Tack för tips iaf :)

tynger hon bara framåt? inte åt sidan? för det är ju vanligt att föl o unghästar inte klarar av att hålla balansen och därför lägger sig till med vanan att luta sig mot matte/husse. om hon vuxit mycket på senare tid kan det faktiskt vara så att hon "förlorat balansen". ett tips är då att se till att få stöd mot väggen (på andra sidan hästen). lycka till! :p

Tussilago skrev:

Min unghäst var också så i början när man lärde han att lyfta hovarna. För hans del var det svårt att hålla balansen på 3 ben och därför gjorde han mig till de fjärde.
I början lät vi han stå mot en vägg för att kunna luta mot den istället för mig mig och med tiden böts väggen ut mot hans skötare och nu så står han fint, helt utan att hänga/tynga på en när man lyfter hovarna.
Kan tillägga att det antagligen var lättare att genomföra detta för mig än dig, då jag har motsattsen till en shire, men testa!:)

NEJ! Jag menade förstås inte att det är för att han är isis! :o De är normalt känsliga och fina hästar tycker jag!
Jag reflekterade bara över att det var just en isis du hade och att det har råkat vara isisar jag mest gjort detta på. :bump:

ställ den allderles intill väggen så hjälper du den att hålla balansen.

Har haft hovkratsningsproblem med min häst som numera är hovslagarproblem, så det har gått framåtl! I pållens fall (stor Nordsvensk) så ville han i början inte ens lyfta hovarna...:crazy: Men han har blivit väldigt duktig och han är nu skodd runt om tack vare min väldigt snälla och tålmodige hovslagare.

Det senaste tipset jag fick av min hovslagare var att bara hålla i hoven när jag ska öva/kratsa. Har hållit på så nu i 8 veckor och tycker jag märker skillnad, att han inte är alls lika tung längre och han sätter ner hoven när jag är färdig.

Skickar en stor dos tålamod och lycka till!

Tack alla rara människor för tips o hjälp! Nån som undrade lite hur hon gör så här ska jag försöka förklara.. Jag lyfter benet o hon står snällt ett par sek. Sen börjar hon dra/skjuta benet (fram) Bakåt, mot bakbenet. Sen börjar bakbenen vika sig lite o hon hänger o lutar mer o mer på mig. Ofta så tar hon inget stöd på ett av bakbenen för att riktigt kunna tynga på mig. Jag upplever inte att hon har dålig balans direkt. Jag är alltid noga med att hon står bra på alla 4 fötterna innan jag lyfter, så man utgår från en bra position. Sen jag blev riktigt arg på henne sist har det blivit bättre, så vi kämpar på. Testar o ticka o knacka o då lyfter hon fint, men som vanligt bara en stund innan hon krånglar lite igen..Men övning ger färdighet!

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina... 2
Svar
23
· Visningar
4 267
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 261
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka