S
SO Hovslagare
Sv: Hovledsinflammationer m.m.
Så här löd mitt första mess i denna tråd.
Jag menade inte att skrämma någon.
Jag har hela tiden bara sagt att brodd på barmark är skadligt.
Jag har hela tiden sagt att oftast överväger fördelarna med att ha brodd.
På hovslagarmötet som Strömsholm anordnande hösten 2002
redovisade M.W och C.J för forskning kring broddens skadeverkningar och brodden som orsak till ffa hov och kotledsinflammationer.
De visade dessutom på skillnader mellan länder som broddar och de som inte gör det. Det gav mig en tankeställare om överanvändning av skärpta beslag.
Vi hovslagare tar som du vet del av en massa information som aldrig kommer till hästägares kännedom.
Jag tycker det är viktigt att vi delar med oss av de saker vi får kännedom om även om det ibland är bekvämast för hästägaren att inte tro att det man gör får konsekvenser.
Själv så tycker jag att man alltid ska tänka på konsekvenserna av vad man gör med sin häst.
Hästen är trots allt ingen bil som man kan byta drivknutar på när man slitit ut dom.
Otroligt dumt var ordet!
Kanske att man skulle få lite mindre problem med inflammationer i de nedre falangerna om man orkade brodda ur och i efter behov i stället för att bara titta på årstiden.
Så här löd mitt första mess i denna tråd.
Jag menade inte att skrämma någon.
Jag har hela tiden bara sagt att brodd på barmark är skadligt.
Jag har hela tiden sagt att oftast överväger fördelarna med att ha brodd.
På hovslagarmötet som Strömsholm anordnande hösten 2002
redovisade M.W och C.J för forskning kring broddens skadeverkningar och brodden som orsak till ffa hov och kotledsinflammationer.
De visade dessutom på skillnader mellan länder som broddar och de som inte gör det. Det gav mig en tankeställare om överanvändning av skärpta beslag.
Vi hovslagare tar som du vet del av en massa information som aldrig kommer till hästägares kännedom.
Jag tycker det är viktigt att vi delar med oss av de saker vi får kännedom om även om det ibland är bekvämast för hästägaren att inte tro att det man gör får konsekvenser.
Själv så tycker jag att man alltid ska tänka på konsekvenserna av vad man gör med sin häst.
Hästen är trots allt ingen bil som man kan byta drivknutar på när man slitit ut dom.