Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Otroligt dumt var ordet!
Kanske att man skulle få lite mindre problem med inflammationer i de nedre falangerna om man orkade brodda ur och i efter behov i stället för att bara titta på årstiden.

Så här löd mitt första mess i denna tråd.
Jag menade inte att skrämma någon.
Jag har hela tiden bara sagt att brodd på barmark är skadligt.
Jag har hela tiden sagt att oftast överväger fördelarna med att ha brodd.

På hovslagarmötet som Strömsholm anordnande hösten 2002
redovisade M.W och C.J för forskning kring broddens skadeverkningar och brodden som orsak till ffa hov och kotledsinflammationer.
De visade dessutom på skillnader mellan länder som broddar och de som inte gör det. Det gav mig en tankeställare om överanvändning av skärpta beslag.
Vi hovslagare tar som du vet del av en massa information som aldrig kommer till hästägares kännedom.
Jag tycker det är viktigt att vi delar med oss av de saker vi får kännedom om även om det ibland är bekvämast för hästägaren att inte tro att det man gör får konsekvenser.
Själv så tycker jag att man alltid ska tänka på konsekvenserna av vad man gör med sin häst.
Hästen är trots allt ingen bil som man kan byta drivknutar på när man slitit ut dom.

Lägg till att en viktig sak,det är farten som FARTEN dödar.;)

Farten är en bidragande orsak, en annan orsak är underlaget, den tredje den mänskliga okunskapen utifrån att ha förstånd och kunskap att bemästra alla tre delarna. Detta delgavs så sent som 2006 där det oxå utifrån forskning framkommit att det största antalet sk chip frakturer i carpus föreligger hos tävlande fullblod. Dessa fullblod tävlar aldrig på en stenhårt frusen bana utan endast på en bana bestående av sand som är uppharvat till minst femton cm djup. Majoriteten startande hästar som utsätts för dessa sk chip frakturer tävlar dessutom helt utan brodd då brodden inte fyller ngn funktion på ett redan femton cm djupt underlag.

Man har även under dom senaste åren försökt sprida informationen till alla hovslagare att brodden inte är den största boven till hov och kotledsinflamationer utan i andra hand felaktigt brodd val.

I första hand så är det icke fysiologisk skoning med dagens kända kunskap utifrån utövaren som ligger till grund för hästarnas hov och kotledsinflamationer, man kan säga att det är ett problem hos den enskilda hovslagarens brist på uppdatering,likväl oförmåga att av praktiska eller teoretiska svårigheter inte klarar av att genomföra dom fortbildningsblock som anordnas. En annan förklaring kan oxå vara att man anser sig fullärd.

Om jag har förstått dina inlägg här rätt så anser du att:

Brodd ökar bara belastningen om man har fel brodd oavsett underlag.
Med rätt brodd så har man enligt dig ingen ökad belastning och inget ökat slitage på hästens leder och ligament.

Har jag fattat dig rätt?

Nå???
Hur är det du menar?

Förlåt att jag inte svara men jag har arbetet i dag, hur länge är du ledig???

Man kan tolka mina svar på två sätt,det ena är att man läser vad jag har skrivit och då fattar man vilket många hästägare genom sina PM har tackat mig för eller oxå kan man strunta i att läsa det både jag och andra har skrivit och tolka/skriva i blindo.

Jag är ledig till maj.

Jag är inte intresserad av hur du vill bli tolkad.
Jag skulle vilja att du gav ett enkelt svar på min fråga.
Det är en mycket enkel fråga.

Igår blev min häst utdömd.
P.g.a. hovledsinflammation som inte tycks vilja ge sig.
I ett halvår har hon dragits med en 1-gradig hälta som inte vill försvinna.
Ett tag blev hon bättre, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. :(
Jag vill höra av er som har erfarenheter om det här, hur lång tid tog det för era hästar att bli bra och hur många behandlingar tog det?
Hur pass "olika" diagnoser har ni fått när och om ni bytt veterinär?
Är det någon idé att åka iväg till en annan klinik och låta dom kolla på henne också?
Finns det alternativa behandlingsmetoder?

Jag vill höra ALLA era erfarenheter!

vad menas med att en häst blir utdömd?:confused: :bow:

Mitt underbara sto hade hövledsinflammation i fram och behandlades 3ggr. Sedan rek vet på Ulltuna att vet på mälarkliniken skulle gå in och titta i leden. Detta gjordes "som sista utväg" och det fanns pålagringar med han skrapade och tyckte det såg bra ut. Inga problem medatt sätta igång henne och börja hopptävla igen...
Men hon fick "förstås infektion i såret och gick på pencilin i ett par veckor och blev sedan blockhalt och feber ,stod och bukandades så vi fick en sen söndagskväll åka till strömsholm där dom spolade leden och hon blev kvar enn vecka. Dom sövde ner henne ett par ggr och tyvärr blev hon ej bättre så hon fick tas bort.

Låt dom ej gå in i leden då det är stor risk för infektion.
med facit i hand skulle vi låtit bli och avvaktat ngr månader.

Har en kompis som behandlade 5 ggr och efter två år är han nu helt återställd.

Lycka till!

Jag är ledig till maj.

Men tydligen alldeles för svår för Coari.

Låt dom ej gå in i leden då det är stor risk för infektion.
med facit i hand skulle vi låtit bli och avvaktat ngr månader.

Man går in i leden vid behandling med, men med nålen då. Kompisens lovande fyraåring som fick 10 - 10 på hoppningen på kvalitets kom inte längre utan är avelssto på heltid sen en infektion efter ledinjektion (behandling) i carpalleden. Hon hade tur som klarade livhanken.

Det är alltid en risk men den ska inte överdrivas. Att fortsätta behandla och behandla en led med pålagringar kan ge samma slut som för din häst.

Jag beklagar verkligen vad som hände din häst, det är fruktansvärt när det händer och risken finns. Men man måste ställa risk mot vinst.

/Alexandra - med två hästar som de gjort ledartroskopi på, och som är behandlade i leder flera ggr utan problem. Tack och lov. Lika lite som jag vill att man perforerar in till led i onödan, lika lite vill jag att man inte 'går in' när det behövs.

Jag är ledig till maj.

Vänd på det, varför är det bara du som inte förstår vad hon skrev? Dvs vem har svårigheten och med vad?

vad menas med att en häst blir utdömd???:confused: :bow:

Vänd på det, varför är det bara du som inte förstår vad hon skrev? Dvs vem har svårigheten och med vad?

Hon??? Coari är en han.
Jag har inte ett dugg svårighet.
att han inte vill svara beror på att det finns bara ett svar på den fråga jag ställde och det svaret passar honom inte just nu.

Hon??? Coari är en han.
Jag har inte ett dugg svårighet.
att han inte vill svara beror på att det finns bara ett svar på den fråga jag ställde och det svaret passar honom inte just nu.

Mitt misstag - han.

Jag ser utan problem var du vill komma med dina hårklyverier, men jag ser inte vitsen med det? Alla andra har förstått hur Coari menade, även om man kan hårklyva och tycka att 'ja men menar du verkligen att..'. Men skrivtekniska fel är en sak, att yra i nattmössan en annan. Och det finns etts krivtekniskt fel i påståendet som gör att man kan tolka det som fan läser bibeln, men ingen annan har haft några större problem att 'själv' korrigera det.

Men jag misstänker att du som så ofta förr är mer ute efter 'bråk' än av att föra diskussionen framåt?

Nope jag är inte ute efter bråk.
Men att som utbildad hovslagare påstå att skärpta beslag på barmark inte belastar och sliter på hästen tycker jag är direkt oseriöst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 344
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 319
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
529
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka