Hovledsvrickning

Inna

Trådstartare
Då min häst har fått diagnosen hovledsvrickning så är jag nyfiken på hur det har gått för andra med samma problem. Så berätta gärna om konvalescent tid, behandling etc..
 
Min förra häst fick hovledsvrickning på tävling i juli 97.
Han sprutades med kortison + tuppkam och beordrades boxvila och skritt vid hand i 4 veckor.

Vid återbesök i aug befanns han vara ohalt och friskförklarades.

Men sen började det verkliga arbetet med att sätta igång honom tillräckligt försiktigt så att han inte skulle få bakslag.
I okt 97 åkte jag till kliniken fär att följa upp hans rehabilitering och då hade han en lindrig reaktion i kotan diagonalt bak. Antagligen därför att han avlastat sitt framben och därigenom överansträngt bakkotan.

Han sprutades i bakkotan och svarade väl på den behandlingen.

Det gjorde inte så mycket att igångsättningen tog längre tid, jag var så glad att hovleden fortfarande var OK.

I vilket fall så fortsatte jag vår långsamma igångsättning och i feb 98 gick han sin första tävling efter konvalescensen!

Att han då fick en kotledsvrickning på samma ben är en annan historia... :crazy: (Men efter det fick han vara fräsch.)

Summan av kardemumman är väl at prognosen oftast inte är så jättegod, men om man ger hästen tillräckligt med tid så kan det gå bra.

Lycka till!
 
Ajdå! Det lät ju lite värre på dig än det gjorde på min veterinär. Lyckades de släcka hältan vid direkt ledbedövning på din häst? Min blev inte nämnvärt mindre halt av den direkta ledbedövningen medan bedövning av omliggande vävnad släckte hältan helt. Därför sade vet att det inte var direkt troligt att ledinjektion skulle göra någon nytta utan han fick finadyne i fem dagar och tre veckors sjukhage och uppsutten skrittning innan återbesöket. Hade din någon förändring på röntgen? Min var helt ren vilket ju känns himla skönt. Jag frågade just om avlastningsproblem, men vet påstod att risken var lite för det då han inte gått med det någon längre tid. Men med din historia i bakhuvudet skall jag be dem att kolla extra noga på återbesöket.

Tack för tipsen!
Mvh Inna
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg, men jag tror att vi bara lade en bedövning och då lades väl den i leden antar jag.

Han hade heller inga röntgenförändringar vilket jag också var rätt lycklig över. :)
Han var inte speciellt halt öht, utan mitt i terrängen "dog" han bara och stannade ut sig. Ingen hälta på rakt spår vare sig då eller sen, men en liten en på böjt spår på lina.

Vad gäller bakbenshältan vet jag ju inte om det berodde på hovledsskadan eller något annat men både jag och vet bedömde det som troligt eftersom det var diagonalt och han inte utförde några hårdare jobb ännu.

Vad jag gjorde, och jag kan rekommendera, är att åka in 2 - 3 månader efter åb och kolla när du kommit igång lite mera.
Det var också då bakbenshältan framkom, inte vid första åb då de knappast hunnit överbelasta.

Hovledsskador är aldrig roliga, men jag föredrar en vrickning efter trauma framför en smygande ledinflammation.

Och som sagt, han var fräsch fram till i höstas och gick msv fälttävlan och banhoppning hela tiden.
Då drabbades han tyvärr av njursten och fick avlivas men det är en annan historia. :(

Återigen - lycka till, det går nog bra så länge du tar det lugnt! :)
 
Vad märkligt att samma diagnos kan ge så olika symptom.

Min blev tvärhalt mitt under ett dressyrpass och var rejält halt i traven under en och en halv veckas tid.Syntes i princip ingenting i skritten, men hältan var värre på morgonen när han stått still hela natten.

Jag skall definitivt ta fast på ditt råd och åka in och kolla honom efter återbesöket och igångsättningen. Låter som en mkt klok ide. :)
Och jag håller helt med dig om att det är bättre när man vet om när skadan dök upp. Smygande ledinflammationer ger ju så mkt större risk för ledförändringar och dessutom så undrar man ju varför de dyker upp överhuvudtaget. :confused:

Skönt att höra att hästen din höll för rejäl ridning efteråt i alla fall. Tråkigt att du förlorade honom. :( JAg trodde inte att hästar var speciellt benägna att få njursten..

Tack för råden! Och det är ju tur att man har all tid i världen på sig, för frisk skall han allt bli. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har precis fått diagnosen mikroskopisk colit och ska börja medicinera med kortison. Jag är både taggad och orolig, så skönt att få...
Svar
13
· Visningar
752
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 478
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 047
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp