Bukefalos 28 år!

Hovslagare som misslyckats

Sv: Hovslagare som misslyckats

Hej!

Japp, hon har ganska höga hovar, men ffa är hon hög i trakterna. Vi har inte varit "så" oroliga över det, eftersom hon varit sån sen jag köpte henne. Hon växer gärna högt. När jag köpte henne hade hon trippel0or och nu har vi ändå lyckats bredda fötterna till vanliga 0or, så hon har mer att stå på. Sen har hon lyckats trampa av sej skorna varje gång vi fått hovarna att se bättre ut och nu sen i vintras har inte hovis vågat ta så mycket eftersom hon var så ömfotad.

Hovbenet låg inte så fint längre, nej, men det tror dom beror på de höga trakterna (nu röntgade vi bara höger fram, det är den hon är "uppenbart" (dvs max en halv grad, på böjt spår på liten volt) halt på). Hon hade inga reaktioner varken högt eller lågt i lederna, utan bara lite på liten volt, och sen såklart att hon inte vill ta ut steget riktigt, hon är lite "stickig" i steget, inte riktigt samma flyt som hon haft tidigare.

Fröken har varit precis som vanligt att rida så fort man kommit från stallet. Pigg, glad, framåt, hoppglad, U name it. Det enda som varit har varit svårigheten att få henne från stallplanen, men det kom i samband med en fölis (ja, hon är extremt fölsjuk!) och en medryttare som var lite för mesig för henne, dvs det skulle lika gärna kunnat handla om att hon lärt sej att hon slipper och därmed fortsatt även när medis slutade.

Varken dressyr eller hopptränare har märkt någon skillnad på henne, det enda jag märkte ridmässigt var att hon tjurade ihop (dvs stoigt inte ville gå fram i kanske 3 sekunder) en gång senaste hoppträningen- men då var det jättevarmt och hon var genomsvettig av all ny höstpäls, så hon kunde lika gärna varit trött. Annars ingen ovilja eller stelhet, bara en känsla.. Inte riktigt likt henne att inte vilja gå ifrån stallet..

Ska se om jag kan fixa bilder. Undersidan blir svår eftersom där sitter en sula. Den här bilder är från i Juli, när hon precis var nyskodd, vet inte om den kan säja nåt:
314917_222867044415823_100000775888276_569641_825021101_n.jpg


/Lavinia
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Har oxå varit i en liknande situation 2ggr desutom. Kollade upp detta med försäkringen då och har för mig att den började gälla när man kom upp i summor över 15tkr men kan ha fel, jag krävde mina pengar tillbaka i det ena fallet, då jag vägrar att betala för att en hovslagare ger min häst sulläderinfamation på båda fram, spelade ju ingen roll att han blev jätte sur då jag ändå bytte hovslagare utan att blinka, vill ha sånna som vet vad dom gör.
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Jag tycker inte att trakten ser hög ut. däremot hela hoven o då borde inte sulan var låg.
Den har ingen plattfottendens heller.

Kan du plåta sulan. skulle vara intressant o se.:laugh:
Duu.. är det en synvilla eller är den tajt nedanför kronranden precis?
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Om en häst är plattfotad eller inte kan du aldrig se från utsidan, det handlar om sulan och inte ytterformen även om vissa gärna kallar hästar med dassalockshovar för plattfotade så är det inte ett korrekt uttryck (även om sedan många av dem också är plattfotade när man väl lyfter på hoven också så finns det flera av dem som inte är det). Om en häst är plattfotad eller inte avgörs helt av sulan och dess skålning eller i fallet plattfotad obefintliga skålning.
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Hej!

Men jag säger ju det.:) Det syns inte utanpå hoven att sulan ligger mer eller mindre i höjd med strålen. Ingen skålning alls. Klinikhovis kallade det plattfot- jag ser ju också att hon inte är plattfotad i ordets "vanliga" bemärkelse, men undersidan är (ja, eller var hoppas jag) platt när vi var inne på kliniken, dvs pållans sula är jättelåg. Så var den inte innan vi satte plastsulorna på, och sen dess har jag tyvärr mest hållt i fina fröken vid skoning och inte sett hur det skotts (häst är ju inte så snäll att sko alla gånger och får panik när hon sitter fast). Hovskrället har växt kopiöst sen ömheten i vintras.. Sen är häst nyskodd på bilden och ja, hon är hög, fast hovis tagit så mycket hovis "vågar".

Hon har lite "anlag" för att få timglasformade hovar- det har blivit mycket bättre, men blir sämre varje gång hon tappar skorna igen. Så den kan nog vara lite tajt nedanför kronranden. Dom här hovarna får ju alla möjliga yrkeskunniga att slita sitt hår (och mej att gråta när yrkespersonerna vill ha betalt).

Jag kan såklart plåta sulan, men det sitter ju en sula ivägen så det blir nog svårt att se nånting annat än platssulan, tror jag.

Ska se vad jag kan åstadkomma.

/Lavinia
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

fast du ser väl om det är skillnad från förr?
Man blir förvånad när man lyfter hoven o ser att den är grund.
Även om hästen har tendens till plattfothet men är bra verkad så syns detta.

När min häst fick fång var det precis så. Ingen upptäckte detta, inte ens på klinik.- smygande fång.

Den där randen är inte en ren foderrand o det ser konstigt ut nedanför- som av hela sommaren.

Vore det min... skulle jag säga att den har haft fång för ca 4 v sen, men klarat det utan ngn komplikation.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovslagare som misslyckats

Hej!

Hästen har som sagt haft sulor på sen i vintras så nej, jag har haft ganska svårt att se nån skillnad. Hela sulor har en tendens att minska utrymmet för vad man ser, tyvärr. Och eftersom häst inte accepterar att sitta fast utan kastar sej tills hon är lös så har jag inte tittat när hovis skott. Jag har ju litat på henne- eftersom jag vet att hon är bra på det hon gör..

Jag ser såklart skillnad utanpå hoven, den har växt som 17, men det har den gjort sen i vintras och vi har hållt på sen dess att försiktigt ta ner den igen. Vi har ju hela tiden jobbat utifrån tanken att hon avlastat hoven och den därför växt mer.

Jaja.. Jag får väl se vad dom säjer när vi åker in igen..

/Lavinia
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Jag ser såklart skillnad utanpå hoven, den har växt som 17, men det har den gjort sen i vintras och vi har hållt på sen dess att försiktigt ta ner den igen. Vi har ju hela tiden jobbat utifrån tanken att hon avlastat hoven och den därför växt mer.

Växer verkligen en hov som avlastas mer? Är det inte tvärtom, dvs att en hov som avlastas "drar ihop sig" och blir mindre?
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Hej!

Som jag förstått det växer den som avlastas- eftersom det är mindre tryck på den. Och det stämmer ju iaf i vårt fall. Den som belastas blir mindre/plattare pga mer tyngd på den..

/Lavinia, som bara kan se hur det blivit på min tjej och hon har bara varit öm i höger hov
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

För att göra Axel glad.. Det verkar som om jag kan fota hästs sula, hon har (igen) klätt av sej höger framsko.. Nu vet jag inte om jag ska messa hovis eller vad jag ska hitta på.. Problemet är väl att klinikhovis inte jobbar förrän på torsdag och jag vet hur öm fröken häst brukar bli.. *suck*. Så länge satt skoningen som häst behövde.. *jippie*

/Lavinia
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Lavinia, HUR tusan orkar du med alla dessa problem?
Det känns som att du ALDRIG får allt att bara fungera utan det finns alltid käppar i hjulet :(
Du måste ha ett psyke av stål... Jag skulle vilja ha den orken och tålamodet du har...
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Tack!

Jag är nog bara jäkligt envis- ett arv från min farmor som spenderade nätan hela sitt gifta liv med en make som släpade med sej älskarinnorna på famlijesemestern..;)

Skämt å sido.. Vad finns det att göra utom att kämpa vidare? När det funkar är det värt varenda tår och krona! Men nog 17 är det tröttande..

/Lavinia
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Jadu... de flesta andra hade gett upp för länge sen..

Men jag håller med om att när man lyckats ta sig igenom alla problem, ja då är lyckan total!
Men det måste slita på psyket med så många motgångar hela tiden..

Nästa gång du köper häst, kan du inte köpa en hel då utan fel?
 
Sv: Hovslagare som misslyckats

Hahahaha!!

Både mina senaste 2 hästar var ok när jag köpte dom. Första pållan hade "aldrig varit sjuk". Nuvarande hade haft en lättare dubbelsidig kotledsinflammation båda fram när de började rida (med tanke på hur känslig hon är och hennes sadelläge tror jag det kom från sadeln).

Jag börjar mer tro på att köpa en sjuk häst- så jag iaf VET vad jag får!

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 289
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 484
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 118
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp