hovslagare som verkat för mycket!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pilou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 271
P

pilou

Min 2,5 åring vart verkad i helgen.Han såg ut att vara rätt lång i tårna men enligt hovslagaren kunde han inte alls ta mycket. Han tog dock för mycket på ett ställe i utkanten av sulan så att hästen började blöda. Nu har min häst en bit i sulan som är väldigt tunn man ser att det är ljusare innanför, lamellranden förmodligen. Är ganska orolig nu för han ömmar rejält kan ju vara beroende på verkningen i övrigt. Vill verkligen inte att han ska trampa in något i sulan där han är så tunn.
Någon som har haft liknande problem eller vet om detta är vanligt. Enligt hovslagaren händer detta ibland men jag har aldrig varit med om det förr!
Tacksam för svar!

Sv: hovslagare som verkat för mycket!

Det är sånt som inte ska hända, men som av olika anldningar kan hända. Är det en bra hovslagare ska det ha hänt VÄLDIGT få gånger (pratade om det där med min hovis för några månader sen, och under sin karriör hade han råkat verka för hårt tre ggr totalt).

Att hästen ömmar är just för att det verkats för hårt, det gör ont. I mardrömsscenariot kan man få följdproblem av detta, men vanligare är att de linkar ett tag tills sulan blivit tjockare igen och sen är det bra.

Har han mycket problem ska du nog överväga att sätta på en lös sko (Easyboot eller dyl) ett tag.

verkade han så att hästen började blöda har det öppnats en ingångsport till bakterier. Jag skulle rengöra och bandagera hoven, skälla ut hovslagaren och kräva pengarna tillbaka.
Lös sko som Alexandra_W sade kan vara en bra idé att ha för att skydda bandaget.

Som tur är har hästen en beundransvärd läkningsförmåga och den kommer förmodligen att ha en ny sula inom någon vecka och sluta halta om några dagar. Men jag skulle ALDRIG tolerera att en hovslagare verkade blod.

Kan du inte linda hoven med bandage/linda om du inte har boots/löstagbara skor ?Jag skulle ha gjort det,

En häst i vårt stall blev oxå verkad för hårt för ett par veckor sedan. Han är jättekänslig i hovarna & ville knappt sätta ner ena bakbenet (ha blödde oxå under verkningen). Hon som äger hästen fick lägga bomull under hoven och linda med flexibandage, för att han skulle stå på benet i nästan 2 veckor. Tur i oturen är ju att det inte blev nån hovböld. Men han går nu (några veckor senare) med sulor runt om och tränas som vanligt, men han är fortfarande en aning öm, hovarna växer ju inte så fort under vintern, så utan sulor skulle det nog inte gå.
Denna hovslagare vi hade har jag själv till mina hästar & tycker att han är duktig, har aldrig haft några problem... så varför han tog så mkt vet jag ej, det var ett misstag från hans sida... Som förhoppningsvis inte kommer att upprepas, för ägaren till hästen var inte glad...

Det går ju linda med bomull och självhäftande bandage tsv på din oxå om du är orolig,... om du inte har gummiboots eller liknande (såna man kan ha vid tappsko & liknande, kommer ej ihåg vad dom heter)

Undrar om det bara är jag som är lyckligt lottad med en bra hovslagare... Han verkar och skor kanon bra och verkar dessutom endast när det behövs och verkar helst inte så speciellt mkt om marken är frusen för att undgå ömma hovar. Han skor och verkar för hästen,inte för mig så att säga.Skit bra är han!! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Hästvård 10 dagar efter skoning blev min häst ganska kraftigt halt och varm på höger fram. Ny hovslagare har förmodligen verkat för mycket. Jag...
Svar
8
· Visningar
2 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 616
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 518
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur