Hovslagare utan utbildning

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare vovicockokanon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 8 845
Sv: Hovslagare utan utbildning

Det är inte sant! Som företagare, vare sig du är utbildad eller ej kan du ha olika former av ansvarsförsäkringar. En outbildad företagare med rätt sorts försäkringsskydd kan faktiskt vara bättre för dig som kund än en utbildad som begår ett misstag och saknar eller har brisfälliga försäkringar. Även legitimerade eller på annat sätt godkända personer kan begå misstag!

Nej du. Om du anlitar en hovslagare som inte har utbildning och denne gör någonting fel, då är det du som hästägare som har hela ansvaret. Är det illa kan du tom bli anmäld för vanvård.

Nej du. Om du anlitar en hovslagare som inte har utbildning och denne gör någonting fel, då är det du som hästägare som har hela ansvaret. Är det illa kan du tom bli anmäld för vanvård.
Den som har hand om en häst (oftast ägaren) är självklart ansvarig för hästens skötsel och omvårdnad ur ett perspektiv. Ur det perspektivet så ska man självklart anlita någon som kan utföra tjänsten hovslagning korrekt.

Det jag menar med ansvar i det här sammanhanget är det ansvar för en korrekt utförd tjänst som företagaren (hovslagaren) har och de möjligheter jag som kund har att få ersättning för eventuella skador på min egendom (hästen) eller andra omkostnader. Har företagaren, antingen genom branschorganisation (Hovslagarföreningen) eller som enskild företagare en ansvarsförsäkring så har jag som kund en mycket större chans att få ersättning för eventuella skadeståndskrav.

Ja vi kanske menar samma sak egentligen? Jag menar att om jag anlitar en hovslagare som är medlem i hovslagarföreningen och har ansvarsförsäkring så är hovslagaren ansvarit om han/hon gör något felaktigt med min häst. Anlitar jag en outbildad är jag själv helt ansvarig och kvacksalvaren går helt utan ansvar.

ja, men nu menar jag om man kan jobba "vitt" fast man inte har gått rätt utbildning

I vilket fall får du aldrig jobba "inte vitt" dvs svart, det är grov ekonomisk brottslighet oavsett om du är utbildad eller inte.

Än finns ingen legitimation för hovslagare - så du får till och med kalla dig hovslagare, vilket är synd.

Men om man verkligen önskar satsa på ett yrke och tycker man är bra, varför inte satsa på att utbilda dig? Inte minst kommer det att ge dig en mer lönsam verksamhet och en högre trovärdighet. Dessutom är det kul att utvecklas i ett yrke man tycker om.

Personligen skulle jag inte vilja anlita en outbildad hovslagare, eftersom jag anser att det i paketet med hovslagare ska ingå en bred kunskap.

. Anlitar jag en outbildad är jag själv helt ansvarig och kvacksalvaren går helt utan ansvar.

Nja det var nästan det jag menade. Om hovslagaren är med i hovslagarföreningen så har föreningen en ansvarsförsäkring. En oorganiserad egen företagare kan genom sitt normala företag teckna olika sorters ansvarsförsäkringar. Det här skiljer inte dåliga från bra hovslagare men det skiljer på bra och dåliga företagare! En bra hovslagare som begår ett misstag (sånt händer) och som är dålig företagare med dåligt försäkringsskydd kan innebära stora kostnader för dig som hästägare.

Skulle ju vara bra att läsa någon förteckning över utbildade hovslagare. Vet någon om det finns?

Vet däremot att det varit diskusioner om hovsalgare o utbildningar i Ridsport alldeles nyligen.

Någon har redan tipsat om Hovslagarföreningens hemsida men värt att veta är att även om en hovslagare inte står med där så kan han/hon ändå vara utbildad. Det är inte alla som är med i föreningen :)

Men seriösa hovslagare är med i hovslagareföreningen. (min erfarenhet alltså)

Men seriösa hovslagare är med i hovslagareföreningen. (min erfarenhet alltså)

Jag tycker nog att en hovslagare kan vara seriös ändå. :) På vad sätt menar du att hovslagaren inte är seriös om h*n väljer att inte vara med i en förening?

För mig är en seriös yrkesman en person som är kunnig och välutbildad och som gör sitt allra bästa för att utföra ett bra jobb. Vilken förening h*n är med i tycker inte jag är det viktigaste. Jag vill ha ett bra jobb utfört, det är det viktiga för mig.

ps. För att undvika missförstånd, jag har en bra, utbildad hovslagare som är med i föreningen. :)

och det är inte min. Det finns osämja även i den "klubben". :angel:

Alla utbildade seriösa hovslagare är inte med i föreningen. En anledning är prissättningen, vilket tyvärr kan likna kartellbildning, som 'min' hovslagare inte vill medverka till.

Det 'viktigaste' kravet ändå (oavsett utbildning) för att vara hovslagare är: Inte kunna klockan!! :idea::rofl:

Vet inte om mina hovslagare är med i någon förening. Outbildade javisst (har ej gått hovslagar utbildning) men med godkänt gesällprov :banana:Ansvarsförsäkring har de och gör ett mkt bra jobb

Inte min erfarenhet heller. Min nuvarande hovis är inte (längre) med i föreningen p g a osämjan där. Han är dock utbildad, har egen ansvarsförsäkring och skor vitt. Han kan dessutom klockan och är ALLTID i tid.

Har även råkat på hovisar som är med i föreningen som är mindre seriösa.

Det finns de som har hovslageri och helt saknar utbildning JA. (tyvärr) Går att kolla upp på hovslagareföreningens hemsida. Är de med där har de ansvarsförsäkring och utbildning. Då vet du att de är ok att anlita.

Och det stämde inte heller, man kan faktiskt vara utbildad och hovis utan att vara ansluten till hovlagareföreningen.

Min hovslagare är inte utbildad, men han har skott hästar under 35 års tid. Han är amatörtravtränare och har en hel del hästar i träning.

Det är drygt två år sedan han började sko mina hästar, och jag är otroligt nöjd - han är den bäste hovslagare jag någonsin anlitat. Vart man än kommer med hästarna är det någon som undrar vem som skor, eftersom det är så snyggt utfört. Och hästarna går väldigt bra, dessutom.

Hovis skriver kvitto varenda gång. Och han kommer alltid på utsatt tid, och så gör han brandkårsutryckningar om fånghästen skulle råka sätta någon sko i leran.

Immer

Gäller samma angående outbildade hovisar än idag?

Senast ändrad av en moderator:

Men nu måste jag få reagera och undra lite vad som menas med outbildade??

I tråden beskrivs hovslagare som under lång tid gått som lärlingar och därtill avlagt gesällprov som outbildade...:confused:

Hovslagare är ett hantverksyrke och som ett sådant avslutas ofta den utbildande fasen med ett gesällprov...vad är skillnaden med hovslageri menar ni??
En hovslagare utbildad genom den tidigare Lerniautbildningen på 37 veckor är alltså mer utbildad än den som genomfört den lärlingsutbildning som finns idag om 80 veckor och avslutat med gesällprov??

Är alla olika utbildningar som funnits och finns likställda??

I min värld är en duktig och kunnig hovslagare en duktig och kunnig hovslagare!! Det är också viktigt att yrkespersonen ifråga har ett stort intresse av sitt jobb och ser till att vidareutveckla sina kunskaper, kan smida sjukbeslag, är duktig på att korrigera föl och unghästar - ja helt enkelt är duktig på de behov jag har. Vilken väg till kunskap min hovslagare tagit intresserar mig föga.
Jag vill naturligtvis INTE betala min hovslagare svart!! Jag vill ha en hovslagare som kan försörja sig på sitt yrke så att hon/han stannar kvar i det och som också kan ha den sociala trygghet som sjukförsäkring/pension etc - likväl som jag själv önskar att det finns ansvarsförsäkring och annat om någonting mot förmodan skulle gå snett.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 969
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka