Hovslagarpanik!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Peaches
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 836
P

Peaches

Har haft hästen ute på foder ett tag. Tog hem honom i fredags. Han är i akut behov av att bli skodd men min gamla hovis vill inte ta sig an honom längre.... Har ringt runt lite men ingen har tid på minst 3 veckor... Nu var det 7 veckor sedan han skoddes sist... Vad ska jag ta mig till?:confused: Hur påverkas hästen av att gå 10 veckor utan att bli omskodd?

Sv: Hovslagarpanik!

På sommarhalvåret så skos min häst ca var 8:e vecka, och på vintern ca var 9:e -10:e vecka. Hon har så pass bra hovar så det ser ut som det gått ungefär 7-8 veckor (när det egentligen då har gått 10 veckor).

Det beror ju från häst till häst hur länge de kan gå med skorna. :confused:

Jo det är ju klart att det beror på hästen. Min behöver skos var 6-7 vecka på vintern. Hans skor slits helt enkelt för mycket annars och hans hovar växer snabbt! Jag tänkte på om hästen känner något obehag av detta? Att gå med för "långa" hovar alltså....

ja det gör dom nog (känner obehag) på mitt halvblod "faller" trakterna ganska fort om hovvården blir eftersatt(han måste skos om senast va 7 vecka) och han växer över skorna på 8 veckor. iofs. är han ganska "plattfotad" och flyter ut, därimot sliter han sällan ut sina skor. dessutom har han ganska långa kotor och blir tån för lång (och trakten faller) blir ju inte "vinklarna" så bra :crazy:

finns det inget bra travstall eller något i närheten som kan hjälpa dig ? många travtränare är ju jätteduktiga på hovar.

okej. ja de är väl aldrig bra för en häst att gå med gala skorna för länge. Hovarna växer ju olika, och ibland kan det ju bli så att de växer över skorna eller "flyter ut". Svårt att förklara. Jag vet inte om hästarna känner obehag, men det kan bli svårt att rätta till om hästen går för länge med för "trånga" skor. Hovis kan få lov att ta bort mycket av hoven för att få den så att den ska kunna växa rätt.

Men ja, som sagt det växer ju olika. Men du ser väl på din hästs hovar ser ut. Ser de ut att behöva skos om så, ja, då får du väl försöka leta vidare. Ev. åka till djursjukhus, de skor ju där också vid akut. fast det är ju ätte dyrt förståss. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 396
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka