hovsmörja

FT_ryttare

Trådstartare
Ibland ser man tävlingshästar som är väldigt blank på hovarna.
Förstår att de finns massa knep om oljor o grejjer.
Men har även sett att på hästar med svarta hovar så har dom nån pensel med olja som gör att hovarna blir riktigt svarta o blanka.

någon som vet vart de finnso vad de heter ??

borde vara en svart sörja av nå slag:D

Sv: hovsmörja

Hovkära, fast det sätter man dock under hoven för att stärka sulan. Annars kan jag inte komma på något förutom olja eller hovfetter.

Tjära är väl det vanligaste som används för att få hovarna "snygga". Vet dock inte om det praktiseras så mycket längre, då det inte är alltför bra att smörja in hovarna med något överhuvudtaget.
Tjära fungerar däremot ypperligt vid behandling av strålröta, dock i samråd med hovslagare.

Jag använder ett svart hovlack. Kommer givetvis inte ihåg märket. Ibland toppar jag med glanslack på ytan!
Tjära blir inte riktigt svart utan mera brunt och dessutom skulle det ju dra åt sig massa skit om man använde det utanpå hovarna!

Hovlack, finns både i svart och genomskinligt. Det torkar och drar inte åt sig smuts men är fortfarande fint.

Finns bla. på www.ryttare-hast.se gå in på hovvård, det heter hovpolish där tror jag.
Men det är inte jättebra för hovarna och ska tvättas bort efter användning

exakt sån var de. tack,
typiskt att jag hämtade ut ett paket från ryttare o häst idag..
suck.

får kolla i lokala butiker först nu då :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 652
Senast: Silver Girl
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt... 2
Svar
36
· Visningar
5 312
Senast: krek
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning först att det här blir jätte långt och dåligt skrivet. Men jag vill ändå ge som en förklaring ifall nån bryr sig men fattar om... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 350
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?