Sjukvårdspersonal TV vs reality

Grey’s anatomy kom när jag pluggade, och jag följde med oerhört intresse. (Har nog mentalt aldrig hämtat mig från säsongsavslutningen på säsong 2. :cry:) Redan på säsong typ 3 började det dyka upp störande medicinska fel och jag slutade titta i typ säsong 4 när gynekologen står på op med neurokirurgen, hamnar i hätsk diskussion med någon och argt stryker en slinga av håret från sin svettiga panna med sin sterila handske och op-syrran inte börjar skrika hysteriskt och slänger ut henne. 🤣🤣

Om det medicinska blev sämre eller om jag bara blev bättre kan jag inte svara på. 🤪
 
Ja, jag har hört att man på vissa ställen har använt valda delar ur tidiga säsonger av cityakuten som utbildningsmaterial.

(Jag slutade titta när Dr Ross slutade. 😭)
:angel:;)

Min käre magläkare höll på att fnissa till lite när jag gjorde min första rektoskopi (första besöket på mag-tarm, innan jag fått diagnosen) och sa att det ser ju inte ut som på House M.D :rofl:

Edit: Nu var jag ju inte helt seriös, liite koll hade jag innan :D men det kändes som att det var läge för lite comic relief (för min skull) :p
 
Ja, jag har hört att man på vissa ställen har använt valda delar ur tidiga säsonger av cityakuten som utbildningsmaterial.

(Jag slutade titta när Dr Ross slutade. 😭)
:angel:;)
Vi läste neurologikursen (eller onkologi, i alla fall om hjärntumörer) ungefär när de avsnitten sändes där dr Green opererade sin hjärntumör och en föreläsare nämnde att det inte alls var realistiskt att han skulle bli frisk efter den typen av tumör oavsett avancerad behandling. Och det blev han ju inte :(.
 
I regionen jag arbetar är det totalt nej på nagellack/byggda naglar, ringar, armband, klockor, handledsskydd osv.
Håret måste vara kort eller uppsatt.
Endast kortärmad arbetsklädsel är tillåten.
sonen läkare på barnmedicin hade tagit det på allvar, han va otroligt polerad/proper det liksom syntes på hela honom att "här tar det tid på morgonen" och när han tog av sig munskyddet hade han flätor i mustaschen:D
 
De programmen är jättetrevliga :) Jag gillar James May. Han har ju också reseprogram osv som är väldigt annorlunda mot de vanliga.
Det gör jag också, han känns väldigt normal och jordnära liksom och programmen svarar på frågor ALLA undrar över men man frågar inte.... Lite så. Har även en youtubekanal där han sätter ihop olika mackor som tittarna föreslår, det går onekligen helt klart att förspilla tid på den mannens serier och klipp!
 
Fast det är ju andra system i UK och US. I USA köper man ju alla jobbkläder själva, och i UK vet jag att de har enorma problem med just smittspridning, för det är kutym där med privata kläder för läkare.

Det beror pa var i USA och vilket sjukhus om de koper klader sjalva. Det finns bada alternativen har.
 
På tal om slowTV gör James May bra sådant! Jag har kikat på när han satt ihop en gräsklippare, elgitarr, köksmaskin, tåg osv. Det är något visst ändå att titta på honom när han sätter ihop det och berättar vad han gör, varför och drar en historia om något, som om man var där i rummet! :)
Kan även tipsa om Adam Savages One day builds på Youtube. Lite på samma visa.
 
Läkare på TV lyssnar ofta på hjärta och lungor utanpå kläderna. Då hör man mycket sämre, och ibland bara skrapet av kläderna mot stetoskopet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp