hovvinkel??

Det är egentligen lite svårt att svara på direkt, eftersom det kan skilja sig något mellan olika individer. 45-46 grader brukar man säga, fast bäst är att titta på att kotan går i en naturlig vinkel i förhållande till hovväggen.
 
ingen vinkel kan nog vara rätt på alla hästar.
Jag har lärt mig att vinkeln på framsidan av hoven ska vara lika som den är bak vid ballarna...
Sen att kotam inte är baakom hoven eller att hovväggen blir konkav elle rkonvex...
Kramiz/jossan
 
Det finns INGEN rekommenderad hovvinkel (i grader)!!!!

Det är HELT individuellt från häst till häst vad det ska vara för vinkel.
Generellt ska de allra flesta hästarna ha samma vinkel på hovens framsida som på övriga falanger (kotben+kronben).
(Det FINNS hästar som av naturen har lite framåtbruten hovvinkel och då ska den fortsätta vara det.)
HÄR ser du bilder på hur bakåt- resp framåtbruten hovvinkel ser ut. Man har också markerat vad som bör verkas bort för att få "normal" hovvinkel på dessa hovar.
 
tycker at många har en sådn hov som på den högra bilden..
o travet har väl lite mera framåt då..

anledning till min fråga var att travtränaren jag är hos ibland han mäter vinkeln och ser i vilket lopp hästen gick bäst i, sen försöker han hålla den vinkeln till nåt annat kommer upp. och hans låg på 50-52 grader. jag har aldrig varit med om att min hovis mäter, han ser på hoven ganska länge o jämför osv..

var är det man mäter vinkeln?
/jenny
 
Det är svårt att säga, beror mycket på om du vill ha hästen barfota, eller hur dess anatomi är uppbyggd.

Själv står jag för lite lägre trakter och lägre tår, då barfotahästarna mår bäst och så är dess naturliga hovslitning, kolla in vildmustangerna som inte har problem med leder och hov.
Men så går de ju inte och bär runt på en människa på ryggen.

Det är svårt det där, skulle vara kul att forska fram sanningen om dess hovmekanism.

Men jag är helt mot skor, avskyr ordet järnskor, som jag tycker förstör hästens hovmekanism som är hästen hjärtcirkulation, pumpar blodet runt i kroppen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 541
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
470
Senast: jemeni
·
Tjatter Automatiskt genererade översättningar blir lite lustiga ibland. En person har på engelska rekommenderat min honung och översättningen sa...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Lyan
·
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
164
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp