Bukefalos 28 år!

HSP- diagnos?

emma-vsm

Trådstartare
Är det någon här som har diagnosen HSP (highly sensitiv person )?

Hur går en tillväga för en utredning?

Min handledare la fram detta till mig idag och nu när jag läser om det känns det så himla träffsäkert. Som jag förstår det är det inget en direkt behandlar, HSP kan ju vara en fördel på många sätt, men är ändå nyfiken på diagnosen, eftersom det kanske kan hjälpa en (mig) att acceptera sig själv på ett annat sätt.

Någon som har erfarenhet och vill berätta?
 
Sv: HSP- diagnos?

Jag har ingen erfarenhet (vad jag vet...), men en psykolog jag har träffat några gånger (ej som patient dock) jobbar mycket med HSP och ligger så vitt jag har förstått i framkant på just den fronten. Han finns i Värmland.
 
Sv: HSP- diagnos?

Hej!

Som jag förstått det är hsp inte en diagnos, utan ett personlighetsdrag. Det är inget man diagnosticeras med och därför inget man behandlar. Däremot kan det ju vara ganska skönt att förstå varför man reagerar som man gör.

Har inte kunnat kolla upp om det så dock, google och flygplanswifi verkar inte vara vänner

/ Lavinia, hsp med hsp-häst, inte alltid en bra kombo
 
Sv: HSP- diagnos?

Det är ju ingen egentlig diagnos på det sättet, vilket också innebär att man troligen inte kan få hjälp med utredning osv inom den svenska sjukvården. Enda jag kan komma på är om man lyckas hitta/råkar stöta på någon yrkesverksam som har detta som intresseområde.
 
Sv: HSP- diagnos?

Det är som sagt ingen diagnos, det är väl typ 20% av alla som är HSP:s?
Det är bra att läsa om dock, för att förstå sina egna reaktioner och att de är helt normala :)
 
Sv: HSP- diagnos?

Det är ingen diagnos som skall behandlas eller något som skall arbetas bort.

Jag är HSP, har full pott på alla tester. Jag uppskattar känsligheten och ser på den som något bra även om det kan vara jobbigt ibland, har inget önskemål om att bli en tuff och avtrubbad person.
 
Sv: HSP- diagnos?

Svarar alla:

Jag missförstod nog lite. Jag ser inte heller känsligheten som något dåligt alls. Däremot känns det skönt på så sätt att förstå och acceptera sig själv. Gjorde nåt test och hamnade ganska högt. Tips på fler tester eller sidor att läsa?

Som någon skrev kanske även min häst visar en del tecken..
 
Sv: HSP- diagnos?

Eller, det är såklart inte alltid en fördel, men nackdelarna kanske blir lättare att acceptera när en har ett ord för det (om ni förstår vad jag menar).
 
Sv: HSP- diagnos?

Har kollat testet och det känns ju rätt värdelöst. Om man svarar ja på bara några av påståendena så kan man ändå vara HSP bara det stämmer väldigt väl? Med tanke på hur generella de här meningarna är.. Jag är känslig för smärta?

Jag ser det nog som så att alla är vi olika och det får man försöka acceptera och även acceptera sig själv oavsett egenheter och svagheter.
 
Sv: HSP- diagnos?

Jag har inte brytt mig om att göra något test. Däremot har jag läst väldigt mycket om HSP och därigenom är jag väldigt säker på att jag är en HSP. För mig handlar det om beskrivningar av situationer som beskriver precis hur jag reagerar, i situationer då jag vet att jag inte reagerar som "vem som helst". Jag tycker inte du ska avfärda HSP utan att läsa in dig på vad det handlar om. Och tycker du likadant då, ja då vet du i alla fall att du inte är en HSP (dvs du känner inte igen dig i det så som en HSP gör).
 
Sv: HSP- diagnos?

Jag uppskattar känsligheten och ser på den som något bra även om det kan vara jobbigt ibland, har inget önskemål om att bli en tuff och avtrubbad person.

Jag ser det lite som du. Jag är mer tacksam gentemot HSP:n. Den är en del av mig, en väldigt bra del o inget jag skulle vilja byta bort.
 
Sv: HSP- diagnos?

Det är många kvinnor som på äldre dar som blir diagnoserad inom autismspektrat, högfungerande asperger tex.
Väldigt vanligt att just kvinnor lär sig och anpassar sig med autism att fungera nästan helt normalt i samhället.
Enligt många så hör HSP ofta ihop med autism.
Det behöver naturligtvis inte vara så just för dig.
 
Sv: HSP- diagnos?

Jag menar att HSP kan vara en del av autism, men eftersom autismen är så olik beroende på individ så måste man verkligen säga "kan vara del av"
Ja, det är inte vetenskapligt bevisas på något sätt men många med AS har också HSP, speciellt kvinnor verkar det som.
Hört från flera som arbetar med, har mycket erfarenhet av autism som säger sig se sambandet.
 
Sv: HSP- diagnos?

Jag menar att HSP kan vara en del av autism, men eftersom autismen är så olik beroende på individ så måste man verkligen säga "kan vara del av"
Ja, det är inte vetenskapligt bevisas på något sätt men många med AS har också HSP, speciellt kvinnor verkar det som.
Hört från flera som arbetar med, har mycket erfarenhet av autism som säger sig se sambandet.

Tack för förklaringen. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 487
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 662
Senast: kolblakkur
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 442
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp