HTU (HästTerapueftUtbildningen)

Totola

Trådstartare
Någon här som går eller har gått den?
Ska söka i vår men det vore trevligt med lite mer info runt det hela (har t o m mailat frågor men inte fått några riktiga svar :p )

För det första; hur svårt brukar det vara att komma in? Är det i princip alla som söker med behörighet eller hur sker urvalet så att säga? Bäst betyg? Mest hästerfarenhet? Lottning? Intervju (och isåfall; vad är de ute efter?).

Och om man nu kommer in; var/hur fixar man boende? Är det upp till var och en att skaffa det själv eller går det att fixa inom skolan? Finns det billiga studentboenden? Hur pass centralt/avsides ligger skolan? Hur funkar det om man vill ha häst, går det att inhysa den på skolan eller måste man fixa stallplats - och om man måste fixa själv; är det billigt/dyrt, svårt/lätt att skaffa stallplats?

Vad tycker ni om själva utbildningen? Rolig? Tråkig? Bra utbildning eller känner ni att det saknas något? Ni som gått utbildningen redan - hur svårt var det att skaffa/få arbete efteråt? Är det eftertraktat eller är det svårt att tjäna pengar?

Vill ha massor med info för NÅGON borde ju trycka på lite information :idea:

Mvh Totola

Sv: HTU (HästTerapueftUtbildningen)

Jag är också nyfiken !! Funderar på att söka jag med.

Tack, men den länken hade jag redan! Kändes bara som att det var mycket som inte stod med, såna praktiska detaljer.

Trodde den utbildningen var nedlagt! Tyckte jag hörde nåt om det, men det kan ha rört nåt annat!:confused:

Det finns ju en länk till en artikel om det här i forumet, men den verkar inte nedlagd än iaf, utan hotas av en massa regler som gör att man inte kommer få utöva det man lärt sig :p

Vore jättetråkigt om det blev så, men helt seriöst är det inget som får mig tveka till att söka. Skulle det bli så illa har man iaf kunskapen för "min egen skull". Och kommer jag inte in så kommer jag inte in, finns ju risk för det även om det inte blir nedlagt.

Det finns ju en länk till en artikel om det här i forumet, men den verkar inte nedlagd än iaf, utan hotas av en massa regler som gör att man inte kommer få utöva det man lärt sig :p

Vore jättetråkigt om det blev så, men helt seriöst är det inget som får mig tveka till att söka. Skulle det bli så illa har man iaf kunskapen för "min egen skull". Och kommer jag inte in så kommer jag inte in, finns ju risk för det även om det inte blir nedlagt.

ok, kanhända att jag missuppfattade nåt då...:angel:
Hade tänkt utbilda mig där för ca 1 1/2 år sedan men valde av olika orsaker denna istället.
http://www.stuab.com

Tack för tipset!
Du har alltså gått utbildningen?
Som jag förstått så blir man alltså fysioterapueft för häst, och utbildningen i sig lät bra men inte så komplett? Just massage är ju ganska slitsamt för sin egen kropp, därför känns det alltid bäst att kunna kombinera med andra behandlingsmetoder som är mer effektiva (laser/ultraljud/akupunktur).

Jag tror seriöst att man aldrig blir färdiglärd, så det lär ju inte skada att vidareutbilda sig även om man kommer in på HT-utbildningen. Min lille far gick utbildningen -93 (då den var på Strömsholm och kortare/mer intensiv) och sen dess har han gått på femtielva utbildningar och föreläsningar/kurser. Utan att ens utöva det som yrke (endast som hobby). Gissar på att man egentligen aldrig blir färdiglärd :p

Den är inte nedlagd ännu. Men vill du verkligen betala 200 000 kr för att använda kunskaperna på din häst?

Är det klart att det inte blir KY i år heller då? :confused: För en KY-utbildning betalar väl staten? Hemsidan verkar ju hyfsat nyuppdaterad och där står det KY-utbildning, därav min förvirring... För jag vet att det inte var det förra året.

Måste man betala hela kursavgiften OCH inte kan få studielån/studiebidrag är det kört.
Nu är det ju så att jag inte skulle utbilda mig två år och bara utgå från att ha det för min egen skull, det skulle vara att slösa bort en del av sitt liv. Jag menar väl snarare att kunskaper är kunskaper och förmodligen klassas det som en merit även om man inte får ha det som yrke, och då kan man t ex utöva lite mer avancerad hästmassage istället för att pyssla med akupunktur :p

Är det klart att det inte blir KY i år heller då? :confused: För en KY-utbildning betalar väl staten? Hemsidan verkar ju hyfsat nyuppdaterad och där står det KY-utbildning, därav min förvirring... För jag vet att det inte var det förra året.

Måste man betala hela kursavgiften OCH inte kan få studielån/studiebidrag är det kört.
Nu är det ju så att jag inte skulle utbilda mig två år och bara utgå från att ha det för min egen skull, det skulle vara att slösa bort en del av sitt liv. Jag menar väl snarare att kunskaper är kunskaper och förmodligen klassas det som en merit även om man inte får ha det som yrke, och då kan man t ex utöva lite mer avancerad hästmassage istället för att pyssla med akupunktur :p

Jag vet inte, det vore konstigt att den blev utan KY förra året och nu KY igen? Ring KY och fråga :D

Är också mkt intresserad av htu och den andra som var utanför Skara (glömt vad den heter :) ). Vore kul att höra andras erfarenheter och tankar runt allt detta!

Utbildningen är superb, alldeles innan kurstart valde jag dock att gå från häst till människa, men tror skillnaderna i inriktningarna är små, Det är väldigt MYCKET grundläggande anatomi, även orsaksdiagnostiken riktas det in mycket på med eftersom det är det som är nyckeln till att få en fungerande kropp.
Jag tycker inte att massagen sliter, visst den är jobbig att utföra om man inte gör det regelbundet, men kroppen tar inte skada av det!
en kompis som jobbar som GSM massör på häst sedan flera år tyckte inte heller att det var slitsamt för egen del!

Fast att kunna komplementera med andra terapier är ju ändå inte fel, har så småningom tänkt läsa till elektroterapeut och hästmassör.

Anledningen till att jag inte valde htu var att jag hört från så många håll att dom lär sig lite om många olika terapier, så då valde jag att hellre lära mig mycket om en. För att sedan bygga på den.
nästa mål är att läsa till Arbetsterapeut, därefter ridterapeut, sen elektroterapeut och hästmassör.;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 277
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 304
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet