Hubertusjakt i stockholm?

Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Jag var också där igår :)
Superkul! Jag var feg i början, men till slut var det bara nedförbackehindret jag inte vågade hoppa. Rembo var taggad och ville mer än gärna galoppa om de flesta, träningsvärken i skuldrorna idag är inte av denna dagen ;)

Vi ska försöka komma på lördag också men sen vet jag inte om jag vågar mer. Någon sa att på den riktiga jakten så "fick" man inte rida förbi hinder och jag är ganska säker att jag inte kommer våga hoppa över logementsängar ;)
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

:) Klart du gör ! Och förresten ... det är ju fyra jakter kvar till Hubertus'en ... De är vanebildande och helt plötsligt sitter vi där till bords på balen och försöker förklara för våra bal-partners, såväl ridandes som "normala", om vilka fantastiska bedrifter våra hästar lyckats med ... och då slinker liksom även sängarna med ... för klart du kommer på balen och klart du hoppar lite annat också ... det går av bara farten :) :)
Och ... själva upploppet må ju vara målet för de flesta - men det går ju faktiskt att njuta av hubertusjakt ändå, och hoppa det som hoppas kan :)

Hoppas vi ses fler gånger !
Kramis!
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Hur lång sväng rider man ungefär? (På andra förjakten, t ex, för att ta ett exempel helt ur luften. :D ) Hur länge är man ute? Rider man på samma ställen flera gånger, så man kan titta på ett hinder första gången och hoppa det nästa gång man kommer förbi?
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Enligt min GPS så var första förjakten 9.8 km, och ritten varade 1,5 timmar (med paus).
Sträckan ökar successivt, och enligt SFK's Verksamhetsberättelse från förra året så var Hubertusjakten 30 km lång, med totalt 50 språng över hinder.
Man ska dock komma ihåg att vi startade 10 och avslutade med upploppet vid 14.30 - så mycket tid för andhämtning finns ju inlagt - vad vore en jakt utan tapt med umgänge ? :d

Förjakterna går runt Fisksjöäng på norra djurgården (med omnejd) och vi brukar hoppa många hinder flera gånger, vid olika tillfällen / rundor.

Hinderhöjden ökar lite mellan gångerna, men hindren är av samma typ, dvs. du hoppar en hel del fasta stockar, rishäckar, stenmur och ett och annat dike.

Hindrena i sig utgör nog inte den största svårigheten för många av oss - utan tricket brukar (ialla fall för mig) vara att ha nån slags kommunikation med hästen och samtidigt undvika att hoppa på/under/över någon annan ... det gäller att hitta ett bra spår när man rider an mot hindret 10 ekipage i bredd, med lika många bakom och framför .. :bump:

Men eftersom vi alla är fantastiskt trevliga, ödmjuka och har oerhört kul så är det aldrig några problem - och leendet sitter kvar långt in i veckan efter
:bow:

Hoppas vi ses där !
Vi e tillbaks på den 3:e förjakten, men många många glada jaktryttare kommer ju tillbaks redan imorgon, på den 2:a förjakten.

Sunny smiles :laugh:
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Tack!

Jag kommer imorron, men inte på nästa jakt (då har vi jakt hemma) - och jakten efter det vet jag inte om jag vågar komma på... (Somliga av oss hoppar inte jättehinder till vardags, och även om det går bättre med draghjälp så vill jag vara lite försiktig.)

Det låter som om det ligger på en hanterbar nivå än så länge. Långa jakten är nog lite väl mycket, men imorron låter det inte så farligt. Och om jag bara tar ett tillräckligt skarpt bett för att hejda pållen första varvet så brukar han vara lagom mör och hanterbar sen, så kan vi bara hålla oss i skinnet i början så blir det nog bra.

Så här ska vi göra i morgon med andra ord: :bump: :D
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Det var skoj! Jag var lite försiktig den här gången, och tittade gärna på hinder en gång innan jag hoppade dem, om de inte var uppenbart ofarliga, men det var en bunt hinder jag nog kan tänka mig att hoppa nästa gång även om det inte blev denna gång. Vi får se om vi vågar komma om två veckor igen, eller om nästa gång blir nästa år.
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Nu kopplar ju jag förresten vem du är!

Jag är hon som också var med på Fjällnoraritten :)

För övrigt så blir det nog ingen mer jakt för oss i år. Tror hindren har blivit för stora för mig tyvärr, och efter dagens jakt på hemmaplan så är vi nog nöjda för säsongen :)
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Haha ja hej Ottisen :) Man blir ju så konstigt anonym här ... ;)

Fantastiskt kul att träffa en Distanskompis på jakt !
Det innebär ju att när vi rider nästa Distans tillsammans så träffar vi jaktkompisar ! :laugh:

Kommande helg hämtar vi hem vår "lilla" 11-åriga fröken på lite höstlov (hon busar annars i hagen i Halland, tillsammans med matte, som också har höstlov). Nästa år är nog både dotter och häst med på några förjakter:) Om jag törs tillåta det, förstås :crazy:
Helgen efter blir det vanlig hopptävling, så summa kardemumma är att vi nog inte heller rider fler förjakter - dock tänker vi inte missa Hubertusjakten ! No way ! ... vad gör man inte för att kunna gå på bal med järneksprydd smoking :angel:

Skönt att Ni är nöjda med jaktsäsongen både på djurgården och på hemmaplan - och så ses vi naturligtvis på nästa års jakter ...!

Och förresten - hoppas vi ses på Fjällnoraritten nästa år - för visst blir det väl en sådan ?

Provade förresten nått kul idag ... kamera på hjälmen...ska se om jag inte kan dokumentera några snuttar från jakten - kanske kolonnen på Valhallavägen och upploppet kan vara kul... :banana:
 
Sv: Hubertusjakt i stockholm?

Oooohhah! Nu är det inte många dagar kvar ...
man blir så sugen när man ser bilderna från Hallarödsjakten .. !
:laugh:
 

Liknande trådar

Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
775
Senast: Blyger
·
Mat Vilken är den bästa restaurangen för pasta i Stockholm? Vill ha riktigt riktigt god pasta :d.
Svar
11
· Visningar
701
Senast: gulakatten
·
Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 535
Senast: settis
·
Kultur Någon som varit på Paradox Museum i Stockholm med barn? Är det något att ha? Vilken ålder passar det för, eller passar det för de...
Svar
3
· Visningar
306
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen mår dåligt

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp