Bukefalos 28 år!

Hudåkomma

B

bumbra

Vet inte vad min häst har i pälsen!

Det känns som om det är mugg i pälsen vid sadelläget, känns endast om man knölar in fingrarna mothårs! Vi "vanlig" beröring känner man ingenting förutom att hästen SER bubblig ut! Hästen bryr sig inte vid beröring men har man/svans-skorv och ser pluffsig ut (tja... rynkig!) precis under mankammen! Frågade veterinären och han tyckte ingenting (switchade i fall att..), frågat massa människor och de enda svaren jag får är att "hästar kliar sig"

Just det som är i pälsen tycker jag är konstigt, känns som mugg =) Vad kan det vara? Ena dagen finns de på ett ställe, andra dagen på ett annat. En annan häst har det i närheten, men det är i en annan byggnad och de äter inte ens samma mat... Träffas inte ens :)

Tankar och funderingar?
 
Sv: Hudåkomma

Det är lite svårt att förstå precis hur du menar, men regnskållor kanske?
 
Sv: Hudåkomma

Det är lite svårt att förstå precis hur du menar, men regnskållor kanske?

Regnskållor borde väl inte upkomma nu när det är minus grader ?

Min kompis häst fick något liknande. Hon kallade de för ungdoms finnar. Små skorviga knölar. Hon tvättade rent dem med Hexocil eller Lactasyd och badade sen med alsol-sprit för att torka ut. Förvann ganska snabbt.
 
Sv: Hudåkomma

På täckade hästar har jag sett regnskållor vintertid, och i allafall här har vi bara haft minusgrader sedan igår.
 
Sv: Hudåkomma

Ja, typ som finnar =) De är små, skrovliga, sitter som berget men jag måste leta fram dem... Knöla in händerna mothårs.

Hästen går utan täcken.

Några teorier hitills är att det är någon slags reaktion på sadeln (tja, vojlocken egentligen) och svett eller bakterie/svamp samtidigt som pälsen håller på och fluffar till sig =)

Pållens hud blev lite annorlunda efter avmaskningen för 1½ månad sedan.
 
Sv: Hudåkomma

Jaha. Knutor i sadelstaden helt enkelt.
Kommer av att bakterier kommer in i hårsäckarna när huden är varm under sadeln. Förebyggs genom att ha ren häst och vojlock.
Försök att tvätta med tex sprit precis när du tar av sadeln.
De blir lätt kroniska. Kan behandlas med kortison injektion, men är svåra att bli av med då också. Sålänge det inte blir skav på dem av sadeln är de inte till besvär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 839
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 739
Senast: alazzi
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 535
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp