Hudförändring på ett bakben..

Dandylinn

Trådstartare
Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats.
(Vet. kommer att kontaktas om det inte går över inom ett par dagar, hästen är inte allmänpåverkad ännu och har inte varit)

Anyway:

Hästen hade till en början vad jag tyckte såg ut som ett litet minisår på skenbenet hö-bak som jag hittade då han var väldigt svullen/tjock i benet en dag när jag kom till betet, lymfangitaktigt. Han var inte störd av detta, ingen feber och ohalt.
Sen förra gången han hade en lymfangitkännig (flera år sedan) gjorde jag samma sak som vet rådde mig till den gången; daglig tvätt, promenader, tempa, ev omslag och hålla koll på utvecklingen om det avtar eller inte.
Efter några dagar försvann svullnaden och allt var normalt igen.

Nu ikväll var han lätt varm, svullnad på g runt kotan på samma ben..börjar leta och hittar en ny sorts hudförändring på insidan av den kotan. Området är som en femkrona med krustor/skorpor som flagnar lite lätt om man pillar. Det vätskar inte eller blir sår om man pillar där. Altså har det blivit större samt ändrat plats. Det är 4-5dygn sedan det förra försvann..

Eftersom att man känner sig lite fundersam när det första försvunnit och man inte tänkt mer på saken.. så säger nya sökningar på nätet att det kan vara svamp, fotskabb, mugg/rasp..de två första är dock smittbara. Har skickat iväg en förfrågan om fler hästar på betet har/haft liknande symptom..får se vad jag får för svar.

Det som gör mig mest förvirrad är just förflyttningen och att det bara gäller ett ben. Den erfarenhet jag har av mugg/rasp har det alltid gällt minst 2 ben och extra vanligt hos hästar med vitt hår eller är solkänsliga..Det är då man börjar fundera över om det är något som är smittbart..

Stämmer det att symptomen på svamp, fotskabb eller mugg/rasp kan vara snarlika och ganska diffusa?

Hästen har ingen förändring för utfodring och just nu bete dygnet runt på samma vall som ifjol och det är ju extra svårt att veta vad som kan utgöra en ev reaktion på betet..Vi har inga konstiga växter på betet. Dock finns en del klöver som jag hört en del hästar kan reagera på i form av hudirritationer, men han har gått på betydligt klöverrikare beten tidigare och aldrig reagerat så det känns en aning långsökt just nu.

Frågar här då mina kvällsfunderingar inte gjorde mig mer klok av den info jag hittat på nätet..tycker mycket av dem stämmer in på fallet, men ändå inte :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hudförändring på ett bakben..

Har fått svar från en hästägare som dock har en häst som har mugg och alltid haft sommartid bla som berättade att den hästen kunde ha små flagor/krustor runt skenbenet när muggen var som mest aktiv..

Min häst har ju inte haft mugg någonsin och tycker inte att han har de klassiska symptomen för det, men det var ju ett svar på vägen i alla fall. Återstår att se vad de andra svarar..
 
Senast ändrad:
Sv: Hudförändring på ett bakben..

Ingen som känner till något liknande eller vad det kan tänkas vara?

Har inte kollat hästen idag men hoppas på att svullnaden lagt sig..Har då inte fått någon rapport om att det skulle ha blivit värre.
 
Sv: Hudförändring på ett bakben..

titta i tråden "knottproblem" här på hästvård om det kan vara nåt liknande? (regnskållor)
 
Sv: Hudförändring på ett bakben..

Finns inte ett bett på hela hästen..Har sökt och sökt, typiska regnskållor tycker jag inte heller det är.

Turligt nog har vi ett relativt flygfä-fritt bete, de står på en öppen åker där det i princip aldrig är vindstilla, så det är sällan det är broms etc tycker jag.

Men ev att vi kommer att skicka in prov så får man utesluta.

Idag hade svullnaden gått ner och jag lyckades tvätta bort en del rugor samt flagor.

Men det är himla skumt att det är samma ben men symptomen ändrat sig samt bytt ställe för utslagen eller vad man ska kalla det..
 
Sv: Hudförändring på ett bakben..

Jag vet intte hur länge sedan det som din häst hade detta problem. 2005 eller nu. Min häst har också efter lymfangit fått ett ben som har ständiga problem. Dels mugg mycket mer och oftare än det andra, dels olika former av fjälliga exem och en hetta som går från baksidan av låret, längs insidan på låret och ner till hasen. Dessutom är hon fortfarande efter två år fortfarande svullen i benet på morgonen. Har hittills bara fått besked från veterinärer att det beror på dålig cirkulation i benet och ev svullen lymfkörtel. Har röntgat, ultraljudat, tagit biopsi (autoimmun reaktion konstaterad) och har fått kortison utvändigt och invändigt. Har också prövat örter. Stark cortisonsalva ledde till att hon fick sår och cortinsontabletter hjälpte inte mycket. Hydrocortisonsalva håller exemet i schack, men jag får vara försiktig där också så det inte blir för mycket.

Nu har jag beställt tid på Strömsholm. Kanske finns det experter där som kan hjälpa.

Jag undrar hur det gått för din häst?
 
Sv: Hudförändring på ett bakben..

Min häst har aldrig haft problem förut någonsin utan detta kom nyligt på betet.
Har nu lyckats hålla det i shack med tvätt av lactacyd som får verka i 10 min innan avsköljning samt smort krustorna.

Nu såg jag att svullnaden är på g igen runt kotan efter några dagars uppehåll av tvätt. Har låtit det vila då och då för att inte tvätta sönder..

Det blossar upp, försvinner och blossar upp i omgångar.
Det är fortfarande bara på ett ben.

Hästen störs inte av det alls i övrigt och blir inte ens irriterad när jag tvättar, gnussar och håller på..blir inte tvärtjock i hela benet utan en lokal irritation vid kotan.
Planen just nu är att avvakta ytterligare och se hur det ser ut när de återgår till vinterhagen igen för att se om det är någon reaktion från betet. Han lider inte akut av detta utan fungerar helt som vanligt.

Kan vara en irritation på allt regn vi haft i sommar också ..det har regnat extremt mycket :crazy:

Utslaget eller vad man ska kalla det är inte stort, mindre än förut men på 3 punkter kring kotan hö-bak.

Steget efter det kommer att bli provtagning om det inte försvinner.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: aramis
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 163
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 293
Senast: SaraMara
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: Perla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp