Hudproblem som inte försvinner - Bild

Banni

Trådstartare
Min hund har haft problem med sig hud sen ca 4 månaders ålder, han är idag ett år, har gjort foderallergi utredning utan nått vidare resultat, det går upp och ner hela tiden. Han har ingen allergi bland hans syskon och inte heller mamman eller pappan. Har även tagit blodprov som inte visade på nånting.. Nu har jag tid hos vet. om ca 2 veckor igen, men jag tänkte kolla om det är någon av er hundägare som har haft liknande på era hundar?

Bilden är tagen precis brevid manken där han nästan inte når att klia sig, och så ser han ut på största delen av ryggen och uppe på huvudet, de dagar det är illa kliar han sig också mycket under hakan och i armvecket så pass mkt att det kan börja blöda.

20120229-173744.jpg
 
Sv: Hudproblem som inte försvinner - Bild

Bilden visar en ospecifik förändring i huden, sannolikt orsakad av att hunden kliat sig och eventuellt infekterad. Man behöver ta prover på förändringarna för att se om det krävs en antibiotikabehandling eller om det räcker med t ex schampoterapi. Man bör även ta djupa skrapprov för att utesluta parasitinfektioner.

En så ung hund med intensiv klåda är sannolikt allergisk. Hur har foderallergi utretts? Är blodprovet ett atopiprov? Var på kroppen sitter förändringarna?

Jag skulle börja med att utesluta parasiter, eventeullt genom att behandla med Stronghold eller motsvarande, samt sätta in evt behandling mot sekundärinfektioner och inleda schampoterapi, antingen med klorhexidin (vid infektion) eller lindrande medicinsk schampo. Om foderallergi är ordentligt utrett och uteslutet skulle jag ta prover för atopi, dvs allergi mot ämnen i omgiviningen (kvalster, pollen, hudceller från katt el annat djurslag) och avvakta den.

Om det redan är taget ett allergiblodprov skulle jag ta om det ca 6 månader efter det första. Unga hundar har ibland ett omoget immunförsvar och kan vara falskt negativa på dessa tester. Alternativet är förstås att inleda en behandling mot misstänkt atopi (förutsatt att foderallergi och parasiter uteslutits) - har hunden stora problem kan man ibland behöva använda kortison, även om man kanske vill testa med antihistamin först (lite tveksam effekt, men sägs funka bättre med omega 3 tillskott).

Hur behandlar du hunden nu? Vilka medicinska behandlingar har den fått?`Hur är det med öronen? Magen - avföring? Vad äter hunden idag?
 
Sv: Hudproblem som inte försvinner - Bild

Tack för ditt svar :)

Blodprovet var ett atopiprov och togs när han var 8 månader gammal, så jag tror det är läge att ta ett nytt + ta ett skrapprov.
Han har genomgått shampobehandling med klorhexidin vilket inte hjälpte alls. Foderallergin är utredd men gav inget glasklart resultat då han kan funka bra med ett foder och sen blir det värre utan att man har ändrat nånting.

Han har under de senaste 4 månaderna fått Purinas HA fram till för en månad sen då det blev värre igen, jag har nu bytt till James Wellbeloved Duck & Rice, som har tycker om väldigt mycket och verkar fungera bra med hans mage.

Vet. har sagt att vi ska prova oss fram vilket jag tycker är väldigt svårt, då jag känner att hunden lider i perioder (han piper och gnäller väldigt mkt och är orolig när det kliar mkt) och dela för att det är min första hund.
 
Sv: Hudproblem som inte försvinner - Bild

Har ingen personlig erfarenhet av Purinas HA, men det är ett helt vegetabiliskt foder som dessutom är hydrolyserat, tror jag? Har ni haft hunden på enbart detta under 4 månader och nya skov har uppstått i det senare spannet av perioden skulle jag säga att man med stor sannolikhet har uteslutit foderallergi (en liten procent av foderallergikerna kan reagera även på de hydrolyserade fodren, så helt säker kan man inte vara).

Har hunden fått några mediciner och hur har den reagerat på dessa?
Ras!?
Har ni andra djur? Någon mer med klåda?

Hunden ska inte behöva ha det så här - och inte du heller, det är oerhört jobbigt att se hur hunden lider men inte kunna hjälpa. Har du en bra veterinär? Tills dess man funnit orsaken till hundens problem bör man hjälpa den att slippa klådan. Man kan testa Atarax, en antihistamin modell stenålders. Det fungerar bra hos många, särskilt om du kombinerar med omega 3 tillskott och veckovisa bad i förslagsvis Douxo Lindra schampo.
 
Sv: Hudproblem som inte försvinner - Bild

Jag skulle foderallergiutreda med färskfoder som du själv blandar, så du vet precis vad som är i. Vår hund är jätteallergisk mot ris tex, vilket ju ska vara så skonsamt.
Vi köper rent kött och har gjort allergiutredning på det.

Vår hund reagerade som er i början, funkade först bra på ett foder, sedan blev han sämre igen. Han har atopi och det var antagligen den som gjorde att det blev så svårt att göra foderallergiutredning.
Han tål heller inte tex Hills z/d helt hydrolyserade foder, som sagt är det ovanligt, men hydrolyserat är inte 100% säkert.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, jag har under längre tid funderat på allergi. Jag själv har en häst, mycket smutsig och långhårig. Och är en häst som man...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 497
Senast: Luff
·
Katthälsa Hej! Postade denna fråga på kattforum.se, men tänkte att det kunde vara värt att fråga här också. Farbror Lennart (osäker på ålder, men...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: seeah
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 646
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp